TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Basskasse i varebil

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #252711  av BrennaRacing

Tenkte jeg skulle smelle inn en basskasse i firmabilen min...Bruker rimelig mye tid i den bilen hver dag, så begynner å bli lei av det ufattelig dårlige anlegget som sitter der.

Men så er spørsmålet: Hvor skal jeg plassere kassa?? Er en Vw Transporter med 3 seter, så jeg får ikke plass mellom setene.. Får mest sannsynlig 2 stk 12" i kasse av en jeg kjenner, så jeg tenkte på å bare henge den opp på veggen i lasterommet (mellom lasterommet og coupèn)
Har noen peiling på hvordan lyden vil bli da?? Blir det grei bass eller blir det svakt fordi den egentlig kommer til å bruke hele lasterommet som "kasse"

Tenker også på å skjære hull i veggen å sette bassene bak setet (sånn at magneten stikker ut i lasterommet) Tror nok kanskje at det gir best lyd, men det er jo en del mer jobb å da 8)

Er det noen som har noen tips og erfaringer å dele?

#252744  av angrykid

Har jo noen ideer, da :)

Lag en slik en..

Bilde

og så monterer du den slik.

Bilde

Dette gjør du vet å kutte litt slik.

Bilde

Og voila, så har du feeeeet lyd i bilen :) og det tar ikke all verdens med plass heller. :) Dette er bygget i en Ford F150 Lightning, hele prosjekttråden finner du på http://www.bilstereoforumet.no og så søker du på Lightning. Den er riiiiiimelig fet den saken der. :)

#254636  av wax

Jeg har fiksa opp en HiAce med stereo en gang i tiden.
Plexiglass har en lei tendens til å vibrere med 2x12" i nærheten.
En tube silikon gjør som regel jobben.
Jeg satt en hjemmelaget kasse bak 3-seteren,
og felte inn noe diskant og mellomtone i plexiglasset (med litt forsterkninger).

Spilte som bare pokker. :D

Bilde av kjærra: Bilde

#254743  av BrennaRacing

Har montert anlegg i den nå...Skrudde opp en forsterker i veggen bak setet pg skrudde en kasse med 10" i på andre siden av veggen inne i lasterommet.

Spiller veldig bra nå. Hjelper litt når jeg får inn spillern fra Mr2en så jeg får ordentlig bassutgang, så det går an å justere litt på bassen og mellomtone å sånn...

Jeg å en på jobben monterte opp anlegget på litt over en halv time :lol:

#255119  av wax

Det eneste problemet jeg hadde var strøm. Fikk hjelp med litt kondensatorer og sånt, så hjalp det.

#260993  av gnmfr

angrykid skrev:Bilde
Litt off topic, men det der kan umulig spille optimalt vel? Har aldri bygd sånn kasse, så har ikke så peiling.. Men har lenge hatt lyst til å bygge det, og jeg ville jo tru at det bass refleks røret står litt i veien for lyden? :?

#261098  av angrykid

Det har fint lite å si hvor refleksrøret er.. Luft blir uansett pushet dit man vil. :) Så det er ikke noe stress. Den kassa der er bygget/konstruert av en herremann ved navn Dag Johansen, og han har vel hatt sine 20-40 år i bransjen... Så vil tro han har peiling på hva han gjør.. (litt usikker på hvor gammel han er, enten er han 40 eller så er han rundt 60) Såe.... :)

Det er nk at det er litt rom mellom membranen og røret når høytaleren er på sitt ytterste punkt, så flytter det luft som det skal. :)