TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• mr2 gir/motor

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #253040  av eivind

hei!
ser at flere av mr2 bilene selges med byttet motor/gir...
er dette noen svakhet på disse bilene?eller er det kun fordi de blir kjørt hardt...
 #253052  av GhostRider88

eivind skrev:hei!
ser at flere av mr2 bilene selges med byttet motor/gir...
er dette noen svakhet på disse bilene?eller er det kun fordi de blir kjørt hardt...
er vell en kombinasjon av lang km stand, unge eiere som har kjørt den hardt og årenes løp. 3s-ge motoren er også kjent for å svette litt olje, men dette er helt normalt. Girkassa har også på noen biler en svakhet med synkroniseringen mellom 1-2 gir.

Men om du finner en mr2 som har gått ganske lite med tanke på års modellen så er de som oftest ikke skiftet motor på. Min mr2 91/92 (overligger) har kjørt 163000km og er ikke skiftet motor eller girkasse på. Den funker helt knirkefritt og har ikke noen symtomer på slitt motor eller girkasse. Har nok en sammenheng med at den er brukt pent av de forrige eierene. Eid av et eldre ektepar i hele sin levetid i Sveits og en polsk dame her i norge siden 2003.

Er bare å lete så finner man en mr2 som ikke har byttet motor. Også viktig å se på hvem som har eid den før.

#253066  av Larsen

Ventiltettninger og synkringer er noen av svakheter på Mr2ene med 3sge motor. Som sagt så begynner de å bruke litt olje da den nærmer seg 150 00 til 200 000 Km.

Hadde disse bilene blitt kjørt som de fleste camry og corollaene blir kjørt så hadde de nok vart en del lengre. I gjenomsnitt så tror jeg du vil ha mye mindre problemer med en Mr2 enn en tilsvarende bil fra et annet merke.

#253068  av CelicaTurbo

Motoren i min bil har nå akkurat rundet 240.000km uten annet enn vanlig servicevedlikehold. Bilen har dokumentasjon på alle km og det er ingen tegn til at den er blitt overhalt noen gang. Motoren går fint som bare det, den har tålt fint mye hard kjøring på Dagali og brukte knapt merkbart med olje på de 1200-1400 km tur/retur to ganger til Dagali. Det burde vel bety at disse motorene tåler en del om de blir tatt vare på, men et bytte av stempelringer og noen lagre/tetninger begynner nok å nærme seg nå :D

#253086  av GhostRider88

For å sitere jan Erik Larsen i fra autofil "Å kjøpe en eldre sporstbil kan ofte føre med seg skruing og mekk. Det tror jeg du slipper med en toyota mr2. Om ikke det er 10 eiere før deg som har forsøkt å tatt livet av den så vil du mest sannsynelig klare deg med helt normal service og vedlikehold"

;)

#253092  av marlboro1310

Den replikken til Jan i Autofil var en av grunnene til at jeg i 2004 kjøpte min Toyota Mr2...

Den er bygd for å tåle å bli brukt...så lenge bilen alltid får jobbe seg til optimal arbeidstemperatur før man herjer,og ellers er nøye med oljebytte og div service.Varer den leeenge...

In Toyota we believe :wink:

#253112  av GhostRider88

marlboro1310 skrev:Den replikken til Jan i Autofil var en av grunnene til at jeg i 2004 kjøpte min Toyota Mr2...

Den er bygd for å tåle å bli brukt...så lenge bilen alltid får jobbe seg til optimal arbeidstemperatur før man herjer,og ellers er nøye med oljebytte og div service.Varer den leeenge...

In Toyota we believe :wink:
jeg ble også helt hekta på mr2 etter denne rapotarsjen på autofil ;) Og det du sier med at man skal vente til motoren har optimalt arbeidstempratur er veldig viktig og følge. Da har du en bil som holder lenge. Tåler aktiv kjøring.