TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kobling av el-vifter.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #256463  av Andreazz

Jeg har handlet Flexalite vifter til Supraen.
Bilen min har jo orginalt AC og tillhørenede små EL-vifter (som er fjernet).

Så det jeg lurer på er om noen vet hvordan styringa av de org viftene fungerer? Er de bare on/off ved en gitt temp? Hvordan kjenner jeg igjen kontaktene til de?

#256464  av tojo

#256585  av Qurtis

Hei,

Jeg har koblet El.vifte til denne. Jeg har de to orgninale Viftene + en stor vifte (erstattet slureviften) som går sakte normalt men slår inn på fult når de små slår inn i følge AC.

Dette funker fint på tomgang, men har flere ganger opplevd at motor ved hardkjør har begynt å bli varm uten at AC styringa av viften har slått til. AC har vært på (det er den alltid, best luft da ;-))

Så jeg stoler ikke på det. Må følge med og har en bryter som overstyrer og slår inn de små viftene og den store på fult (da synker temperatyren med en gang)

Jeg har ikke studert koblingskjema enda, men har en følelse av at enten er termostaten sinsykt treg eller så virker den bare på tomgang..

Men vær oppmerksom på at viftene starter bare når AC går og det krever at begge trykkventilene på AC har slått inn.

Så dersom du ikke har AC må du kortslutte trykkbryterene.

#256630  av Andreazz

Hmm.. Okei, da er vell egentlig det enklese og trygeste å lage en ny krets med rele og en egen thermo switch..

#256646  av Turbotrille

Jeg har en stor dobbel Flex-A-Lite vifte som styrer kjølingen av motoren på min 1JZ.
Jeg har brukt et rør fra en gammel Saab som er montert på på returslangen til radiatoren med en termobryter som slår inn mellom 92-87 grader, denne har jeg laget en egen krets på, med relé koblet direkte til batteriet, slik at uansett når bilens kjølevæsketemperatur når 92 grader, så vil viftene slå inn og kjøle ned til 87 grader.
Dette virker kanonbra. :)

#256647  av Turbotrille

Har da også fjernet el. viftene til A/C da jeg har fjernet alt som har med A/C å gjøre. ;)