TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• A/C

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

A/C

#31709  av PÃ¥l

Nå går det jo mot våren igjen, og jeg må få fiksa A/C anlegget. men hvor i huleste er det i motorrommet?? ('91 Turbo) regner med at det bare er å etterfylle væske, men har noen gjort det/vet hva prisen ligger på hos Toyota forhandler?

#31742  av CelicaTurbo

tror det er lurt om du får noen til å ta en ringerunde, anlegget ditt bruker R12 gass og det er ikke alle som har dette lenger siden det bryter ned Ozonlaget og er forbudt i produksjon i vestlige land, og ombygging koster en del om det skal gjøres skikkelig. Så er det også spørsmålet om det er trykk i systemet ditt (men for lavt) eller om det mangler totalt, om det mangler så må systemet skylles og settes i vakum, samt finne ut om det er eventuelle lekkasjer før du kan fylle noe..

#31747  av Christian

Om det skulle vise seg at det er ac kompressoren din som har konka har jeg en liggende, bare for å ha nevnt det :)
Men det er vel sansyneligvis bare gass du trenger, mener å ha lest at det tapper seg litt etter endel år...

#31789  av Dalan

Dra til et kjølefirma el.l og få de til å fylle på gass, tror tommyboy her på forumet sa det ville komme på ca. 1000,- :)

#31830  av PÃ¥l

Okey, takk til alle for tips. håper det bare er å etterfylle gass da. jeg vet om en som er spesialist på A/C anlegg i hus og bil som jeg kan ta kontakt med. Er jo deilig med A/C en varm sommerdag 8)

#31953  av NISMO

Noen som vet hvor jeg kan få tak i gass til min AC?
Bergensområdet...
Hvortid gikk d fra R12 gass?

#31962  av CelicaTurbo

en stund utpå 90-tallet, første halvdel så du med s14a har nok garantert R134 eller hva den heter, den kan du nok få fyllt hos en vanlig Nissanforhandler for den saks skyld men det er også litt rart om du trenger fylling allerede nå ?

#31978  av chris

Pål skrev:Okey, takk til alle for tips. håper det bare er å etterfylle gass da. jeg vet om en som er spesialist på A/C anlegg i hus og bil som jeg kan ta kontakt med. Er jo deilig med A/C en varm sommerdag 8)
Hva med å ta av taket i stedet? :D

#31990  av PÃ¥l

chris skrev:
Pål skrev:Okey, takk til alle for tips. håper det bare er å etterfylle gass da. jeg vet om en som er spesialist på A/C anlegg i hus og bil som jeg kan ta kontakt med. Er jo deilig med A/C en varm sommerdag 8)
Det har jeg jo prøvd :P men det er bare deilig når jeg er i nogenlunde fart. I bykjøring e.l. er det jo like varmt. Forresten vil jeg ikke bare ha en "A/C" knapp til pynt skjønneru! :wink:

#32072  av chris

PÃ¥l skrev:
chris skrev:
Det har jeg jo prøvd :P men det er bare deilig når jeg er i nogenlunde fart. I bykjøring e.l. er det jo like varmt. Forresten vil jeg ikke bare ha en "A/C" knapp til pynt skjønneru! :wink:
Dødvekt. Riv ut driten :D

#32095  av CelicaTurbo

jepp, gjorde jeg: gadd ikke fikse gåent lager i clutchen til AC-kompressor så jeg dro ut hele skiten istedet (anlegget var også lavt på gass). Celica GT4 er tung som den er, om den ikke skal dra på en så tung kompressor i tillegg :)

#32154  av PÃ¥l

Hmm, dere sier noe der. hvor mye veier kompressoren da? får se hva som skjer, om det blir billig eller dyrt.

#32156  av CelicaTurbo

rundt 10kg tenker jeg den veier.. tungt nok for noe av den størrelsen men lite i forhold til vekten av bilen: men all redusert vekt er godt for en feit overvektig Celica GT4 :)

#32200  av PÃ¥l

Feit? overvektig? hmm fine komplimenter du gir bilen din da :? Tror ikke 10 kg har noe særlig å si med så sprek motor. Merka du forbedring etter at du reiv ut "driten" eller?

#32205  av CelicaTurbo

Har ikke fått prøvd så mye, men noe forbedring er det nå, det er trossalt ikke noe problem å kjenne forskjell på ytelsen om man har med seg en ekstra person eller ikke :)

og jeg vil kalle en bil som veier over 1500,- uten vekten av bensin og fører som overvektig, selv hvor glad jeg er i den :)