TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• T-Tak ,.~-'HJELP'-~.,

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #31924  av Toymr2

Jeg har et stort problem med t-taket mitt på min mr2. Det LEKKER :!: Passasjersetet mitt er søkkvått! Noen som har en anelse om hvordan man løser dette problemet? :?

#31927  av Mr2 Mk2

Velkjent problem på mk2,men har desverre ingen tips til deg...Men regner med noen andre kan svare deg på dette rimelig kjapt :)

#31929  av Toymr2

Ja, for håpe det. For det blir rimelig stygg lukt inne i bilen. Har samme problem med bagasjerommet. Det kommer vann inn en eller annen plass, som har gjort at teppet har muglet. Har tatt det ut og fått rensa det da....

#31932  av memo

jeg hadde "soltak" på min mr2 mk1, og de skulle ha 5000+ for et nytt slik glass...uten fester(!)...

let på skroten :)

#31934  av Dalan

Kan man ikke smøre inn "glippene", eller kantene på t-taket med no silikon el.l. ?
Eller virker det bare preventivt...?

Jeg ville prøvd det hvertfall :)

#31937  av Toymr2

Takker så mye :D

#31938  av jumbo

Jupp, kjenner til den der :)

Silikon er noe dritt med tanke på uttørkning over tid, men det hjelper hvertfall å holde taket tett.

Dersom pakningene dine er veldig slitne, eller taket sitter VELDIG løst inntil, kan nok nye innlegg for festetappene være en tanke og... Du får kjøpt ovale innlegg som gjør at taket presses bedre inntil, men ikke å anbefale med mindre taket er veldig løst. Er ikke poenget at man skal presset det hardt inntil, det bare ødelegger pakningens effekt.

Prøv med litt silikon eller annen tetningsmiddel i første omgang, tipper det hjelper. Og IKKE la noe overtale deg til å prøve sikaflex! :mrgreen:

#31945  av Toymr2

Hehe, tror nok at jeg holder meg bort fra sikaflex'n ja:) T-taket er ikke løst, men det er ei lita glipe akkurat i spleisen mellom gummien på t-taket og gummien på selveste "taket"...

#31976  av chris

Jeg bruker silikonstift og smører på med jevne mellomrom. Hender seg det kommer inn en dråpe eller to, men ikke mer enn det.

#32212  av erling

jumbo skrev:Jupp, kjenner til den der :)

Silikon er noe dritt med tanke på uttørkning over tid, men det hjelper hvertfall å holde taket tett.
Håper du mener sånn silikonstift/fett, og ikke silikon til hjørnefugene på badet. Siden det limer enda værre enn sikaflex. :D

#32213  av MRQuoc

erling skrev:
jumbo skrev:Jupp, kjenner til den der :)

Håper du mener sånn silikonstift/fett, og ikke silikon til hjørnefugene på badet. Siden det limer enda værre enn sikaflex. :D
jobber du med Sikaflex elle' ?! :p

#32214  av Christian

Taket mitt på passasjersiden lakk også ganske mye,så jeg hadde masse siliconspray på bil lista og litt tec7 på den andre før jeg satte det sammn over natta. La det kun løst nedpå, brukte ikke låsehendelen.
Dagen etter satt den lille fuga igjen på taklista, perfekt formet mot bilen og potte tett :)

#32215  av erling

MRQ skrev: jobber du med Sikaflex elle' ?! :p
Nah.. Har fjernet herdet silikon fra aluminiumslist. Tok 2 min pr cm.. Gøy når lista er 5 meter lang da.. :D På jobb går det stort sett i butyl, og et stoff tilsvarende Tec 7..

Men nå var det ikke sånn silikon vi skulle ha i taket vårt heller da. :)
Christian skrev:Taket mitt på passasjersiden lakk også ganske mye,så jeg hadde masse siliconspray på bil lista og litt tec7 på den andre før jeg satte det sammn over natta. La det kun løst nedpå, brukte ikke låsehendelen.
Dagen etter satt den lille fuga igjen på taklista, perfekt formet mot bilen og potte tett :)
Det skulle jo virke greit det, i og med at du ikke limer de sammen. Jeg har pleid å la taket stå av noen timer når jeg opplever lekkasje, når jeg da setter det på igjen har pakningene ekspandert litt og skøtene er tette og kompakte igjen. :)

#32335  av Alexander G

Kjører samme oppskrift som erling jeg. Av med glasset i ny og ne, og problemet løst. Påfører i tillegg silikonstift.