TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• skuffa over 3sgte 2gen=/ (ikke lenger fult sÃ¥ skuffet)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #259979  av Xlr8

hei har en mr2 som jeg nettopp har skiftet motor i, har prøve kjørt den litt men syns den drar så "dårligt" opp i fra 5500 og til rødlinja men drar i grunnen greit ellers, noen som har noe mening om hvor en orginal motor dupper av?
Sist redigert av Xlr8 den 13 sep 2007 19:38, redigert 1 gang totalt.

#259985  av Xlr8

3" fra down pipe, men org kat. så kan nok vere den,, org turbo og.

#259996  av Master

ct26 turboen.... trenger du litt mer få deg en ct20b eller oppgrader til ct27 :)

den er bare sånn over 5500 ca... :(

#260004  av Larsen

Har vel seg sånn at katalysatoren ligger i downpipen da... Orginalt så drar disse motoren dårlig fra 5500 RPM og opp fordi trykket i eksosen blir stort og fører til dårlig effektivitet på motoren. Downpipe og eksos kan fikse på disse tingene og selvsagt større turbo. Selv har jeg greit drag opp til 7000 RPM med en orginal j-spec ct-26. Hvis du vil ha turtallsmotorer så er det vel egentlig bare å gå for en Honda motor, de lager masse lyd, men ikke så mye mer enn det.

Vil også ha sjekket at motorens tenning er slik som den skal, slik at du ikke har "knock retard".

#260034  av CelicaTurbo

...og sjekk at du faktisk får det turbotrykket som du skal ha, dvd minst 0.7 bar ved driftsvarm motor i grei utetemperatur. Men den turbomotoren er som du beskriver, den dør ganske fort over 5500 o/min med mindre du gjør diverse modifikasjoner, men den skal jo oppleves som betydelig mer momentsterk enn GTi da, spesielt med oppgradert turbotrykk vil den dra mye mer enn en GTi, men oppgradert trykk vil også forsterke følelsen av at motoren går på trynet ved høyt turtall for gevinsten ved økt turbotrykk er ganske mager på høyt turtall.

#260085  av Xlr8

ja mye mer moment en gti'en vert fall:P hørest ut som trykket må opp og 3"downpipe må monterst jah relativt snart. får vell vente til deler i fra statene kommer..

er ikke ute etter turtalls motor men syns gådt motoren kan dra ut registeret:P

ct27 kobo kitt fra ats :twisted: må vell vente til etter jul men:P

#260135  av jumbo

Xlr8 skrev:ja mye mer moment en gti'en vert fall:P hørest ut som trykket må opp og 3"downpipe må monterst jah relativt snart. får vell vente til deler i fra statene kommer..
Ja, dp er den viktigste eksosdelen å oppgradere av alle

#260362  av aneriks

satt igjen med akurat samme intrykk som deg,den er kjedelig over 5000,
men den har mye mere moment og er en del morsomere men modifikasjoner er en nødvendighet.

#260364  av Master

jumbo skrev:
Xlr8 skrev:ja mye mer moment en gti'en vert fall:P hørest ut som trykket må opp og 3"downpipe må monterst jah relativt snart. får vell vente til deler i fra statene kommer..
Faktisk er den mest restriktive delen av eksosen B-pipen mellom downpipen og bakpotta.

Du henter ut ca 10 bakhjulshester på catback eksos og ca 5hk mer med dp.

(http://www.mrcontrols.com)

#260367  av jumbo

Master skrev:
jumbo skrev:
Faktisk er den mest restriktive delen av eksosen B-pipen mellom downpipen og bakpotta.

Du henter ut ca 10 bakhjulshester på catback eksos og ca 5hk mer med dp.

(http://www.mrcontrols.com)
Nå er det vel ikke bare et enkelt spørsmål om hvor restriktive de ulike eksosdelen er isolert sett, men må også sees i sammenheng med turbulens og hvor i anlegget god flow er viktigst. Selv om en kjede aldri er sterkere enn det svakeste leddet er ikke det en 100% god nok sammenligning i dette tilfellet.

Men dersom mr2controls har målt ca 10 hk på catback og 5 på selve dpen er det vel liten grunn til å trekke det i tvil. Egentlig heller ikke så overraskende ettersom catback utgjør en langt større andel av det totale anlegget enn DPen.

#262101  av Xlr8

da var trykket skurdd opp men sliter litt med litt boost pikes.. så lader ikke mer en 0.8-0.9bar de endte opp til og bli ca 250hk vert fall de jeg målte den til.. er litt skuffa, men sleet med boost cut devenderen så herja med meg i ett sett=@

#262103  av Mr2 Mk2

Xlr8 skrev:da var trykket skurdd opp men sliter litt med litt boost pikes.. så lader ikke mer en 0.8-0.9bar de endte opp til og bli ca 250hk vert fall de jeg målte den til.. er litt skuffa, men sleet med boost cut devenderen så herja med meg i ett sett=@
250 på hjul eller motor, hvordan har du målt?

#262104  av Xlr8

på motor.. ble målt i benk

edit: vist noen kan hjelpe meg og få bilde i fra min SE over til pcen så kan jeg legge ut en bilde. var ikke helt beste runnen hadde ikke skurd trykket helt opp enda da..

#262206  av kennethx

Xlr8 skrev:på motor.. ble målt i benk

edit: vist noen kan hjelpe meg og få bilde i fra min SE over til pcen så kan jeg legge ut en bilde. var ikke helt beste runnen hadde ikke skurd trykket helt opp enda da..
Hvis du har bluetooth på PC'en er det det enkleste. Installer PC suite fra SE, du fikk med en CD når du kjøpte mobilen. Hvilen modell SE? noen er og levert med USB kabel du kan bruke. Ellers får du billige USB bluetooth adaptere til PC på f.eks clas ohlson.