TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Relive valve vs. BOV

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #32194  av kennethx

Ikke mobb tegningen min!!! :)

Men, har jeg forstått det riktig slik det ser ut?

Og hvor kobler man inn en BOV?

På inn luft trykk siden regner jeg med, og ventilert tilbake til innsugssiden, ellers får man pang pang i eksosen..(Nei det er eikke kult =P)

En relive valve kan jeg f.eks sette til 13psi, så vil ikke noe trykk nå WG klokken før det trykket er nådd, og WG åpner seg da ikke før satt trykk er oppnådd.

Vel og greit, den delen forstår jeg, tror jeg :)

Men hva skjer så når du slipper gassen , clutcher, turtallet synker, du girer.....da vil ikke motoren spise så mye luft lengre korrekt? Og Turbo turbinen møter "veggen" spooler ned, kansje spooler omvendt vei for det er jo undertrykk på andre siden?!

Det er det som er omtalt som turbo lagg, ikke sant?

En BOV skal da altså fjerne dette overtrykket slik at turbinen kan snurre fint mens du girer, altså mindre turbo lagg, og ventilerer du det tilbake i innsuget, så slipper du i stor grad problemer med for rik blanding og pang pang i eksosen?

Samtidig har jeg lest at en BOV på denne måten øker levetid på turbinen, spesiellt om man øker trykket, da får den jo en enda hardere vegg å møte ved giring, mer trykk = mer lagg med relive valve, eller?

Så hva er opplegget her da, kan en BOV øke trykket OG gjøre det over, hva bestemmer om en BOV skal Blowe?

Tegn og fortell de som kan :D
Vedlegg
tegning.png
tegning.png (16.24 kiB) Vist 3968 ganger

#32201  av CelicaTurbo

hehe, det er i det hele tatt ganske enkelt men vet ikke helt hvor jeg skal begynne med all den snodige logikken din :)

en relief valve kobler du på den lille slangestumpen som går fra wastegate til turbo, den er knappe 15-20 cm lang så du kan ikke ta feil. For å få en relief valve inn der må du så klart kjøpe ny slange som er lang nok til at det blir plass.

En BOV kan du ikke bruke til å justere trykket (ikke 100% sant, men du ønsker ikke å bruke den til det formålet uansett). Det som skjer er ikke at det fallende turtallet i motoren "spiser mindre luft", det som skjer er at gasspjeldet fungerer som en port som du lukker fort når du går av gassen. Det vil da bli vakum i motoren mens det blir overtrykk mellom spjeldet og turboen. Turboen vil ikke spinne feil vei men den vil bli bremset kraftig ned og bli utsatt for ganske høyt trykk for et lite øyeblikk. En BOV slipper ut en del av dette trykket og hjelper på problemet men er ikke i stand til å slippe ut allt. Du ønsker en resirkulerbar ventil, da må du koble BOV'en slik at den blåser luften inn igjen i innsuget før turboen. Du vil da unngå alle problemer med bangbang i eksosen eller at motoren kveles :) Det er tre luftrør som går til BOV: trykksiden henter du ut enten ved å sveise en flens på røret til intercooleren, det røret som er på samme side som turboen, eller så kan du bytte slangestumpen mellom turbo og intercooler med et T-stykke. Slange nummer to må du rute tilbake til innsuget på et vis, jeg vil tro at det er enklest å få et T-rør og koble det inn sammen med veivhusventilasjonen siden dette er den eneste store slangen som går inn i innsuget før turbo fra før av. Det siste luftrøret er en liten slange som kobles til en vakumport bakpå motoren. Du husker jeg skrev at det er vakum i motor når du går av gassen? Dette er pga høyt motorturtall men liten tilgang på luft siden du struper innsuget med gass-spjeldet: dette vakumet brukes til å åpne BOV'en slik at den slipper ut overtrykket på andre siden av spjeldet. Når du har full gass vil det være overtrykk i motoren og dette vil holde BOV'en lukket (sammen med motstanden fra en fjær i tillegg).

#32208  av kennethx

Det er altså tre tilkoblinger på en BOV ja. I see...

Så for å øke trykket må jeg ha relive valve, og for å redusere turbo lagg må jeg ha BOV, enkelt sagt?

Men vil ikke turboen spinne enda kjappere ned ved høyere trykk, dersom du ikke har BOV?

#32234  av chris

Takk for fyldig forklaring Kristian. Til og med JEG forstod det der :D

#32278  av CelicaTurbo

om du ikke har BOV ved høyt trykk vil nok påkjenningene bli større ja.. men jeg tror ikke BOV er noe vidundermiddel: jeg har aldri sett at noen har sakt at det hjelper merkbart på turbolag, man vet bare at det har en effekt og kanskje man tror at man føler noe? Det som jeg ser som viktigst med en BOV er at man skåner turboen for deler av det overtrykket den opplever når spjeldet lukkes, det kan gjerne forlenge levetiden noe..

#32288  av CelicaGT

Skal vel hjelpe litt på, for turbinen roterer jo fortsatt mot ein bil uten bov der turbinen stopper opp...men det er nok mest inbillning at det hjelper masse på akselrasjon og sånt......

#32295  av kennethx

Tror jeg satser på totrinns relive valve, så jeg kan trykke inn en knapp for å få ekstra trykk (14psi), og ellers under normal kjøring har 7-8(psi) som er vanlig.

#32453  av erling

At BOV reduserer lagg har jeg ikke helt troa på. Folk har jo opplevd det motsatte. Altså fjernet den som er der og fått mindre
lagg.. Det som skjer når man dumper er at turboen ikke bremses så mye, vel og bra for levetiden, men "turbo->gasspjeld"-røret
tømmes for trykk og det trykket må opparbeides på nytt. Uten dump har man masse trykk i røret, som er klart når man åpner
spjeldet igjen. Jeg har ikke prøvd selv, men det høres ikke helt på jordet ut. :)

#32465  av CelicaTurbo

nah, ikke helt enig der: Dvs, innsugsrøret blir ikke tømt for trykk, så effektive er ikke BOV'er, i tillegg er jo hensikten at BOV'en skal holde tempoet på turboen oppe og da vil trykket være der umiddelbart etter at spjeldet er åpnet (og BOV'en da lukket). Men det er en del som har opplevd mindre lag etter å ha fjernet BOV men det har med at dem har brukt en BOV som ikke er resirkulerbar, altså dumper den luften i atmosfæren og motoren drukner i bensin akkurat når du trykker på gassen igjen og vil ha effekt :)

Men som Erling stiller jeg meg tvilende til den lag-senkende effekten av en BOV.. jeg tror nok at den er tilstede men tror ikke den vil være noe særlig merkbar for de fleste :)

#32470  av erling

Joda, tømmes og tømmes, det hørtes brutalt ut. Man mister mer trykk i det røret om man dumper.
Men jeg skal ikke uttale meg for mye uten å ha prøvd selv. :) Du får se hva som skjer når du monterer resirken din. :)

#32477  av kennethx

Vel, jeg har ikke BOV, og om jeg clutcher og turtallet dropper, så er trykket borte rimelig mye før jeg har fått smellt inn det nye giret og flatet pedalen igjen.

D.v.s. at den trykk luften du snakker om erlend, den har presset seg ut igjennom turboen, og dermed vil denne spinne kraftig ned. Stemmer ikke det?

#32481  av CelicaGT

et er i allefall sikkert at effekten og vitsen med bov er vekke visst ein slepper det ut i friluft..... :?: :!: :?:
hehe kompliserte greier....

#32488  av kennethx

Det kommer vel litt ann på om du har luft mengde måler eller ikke?

#32496  av CelicaTurbo

Kenneth, husk at trykkmåleren din er montert etter spjeldet slik at når den viser vakum når du går av gassen så er det i realiteten mye lufttrykk på turbosiden av spjeldet.. og jeg tror egentlig ikke at luften "går tilbake" gjennom turboen i så veldig stor grad, det er heller det at trykket blir så høyt at turboen ikke er effektiv mot dette motttrykket og dermed bare spinner grøt av luften :) Lufttrykket synker nok ganske fort men det er vel helst en kombinasjon av av motoren fremdeles forbruker en del luft i sitt høye turtall, og at turboen bremses ned slik at den ikke kan gjøre noen god jobb lenger :)

#32497  av kennethx

Ahhh, en liten detalj der ja. så trykk måleren står etter spjelet som "styres" av gasspådrag altså?! I see....