Se på helhetsinntrykket av bilen, og på selger. Servicehefte/Kvitteringer/Dokumentasjon/Import-vognkort og tollpapirer osv. Eu ok? Ta bilen på naf-test kjøpsråd. Det beste er å kjøpe av en entusiast, men det er jo ikke alltid det er mulig. Ting som kan være tegn på tut&kjør bruk, Virker el-antenne knirkefritt? Er reservehjulet brukt? Mangler det noen deksler noen steder? Hvordan er gummilistene rundtomkring, er bilen vinterkjørt? osv...
Meget viktig at motor ikke bruker/bruker minst mulig olje. Oljeforbruk kommer av meget hard kjøring og/eller tilbakestilling av km.stand, som ikke er uvanlig på import mr2'er. I tyskland er det nemlig mange mr2'er som blir kjørt meget hardt, og langt.
Er det slark i girkassa? prøv alle girene ved 7000rpm, klikker den ikke rett i gir, er det tegn på slitasje. Overhaling/Byttekasse koster. Krev avslag i prisen!
Rust er ikke noe stort problem på mr2, da den har galvanisert karroseri, men sjekk nøye hele bilen for det.
Ellers må du jo sjekke vanlige ting som på alle bruktbiler, clutch, bremser, foringer, dempere, byttet reg.reim? osv. Er interiøret pent? Slitt ratt/kule/seter ?
Men en slik tilstandsrapport/Naf test er absolutt å anbefale, der avdekker de det meste.