TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp : ) Jeg har lyst pÃ¥ Mr2 MkII

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #32218  av Baba

Hei : )

Jeg har tenkt å kjøpe mr2 mkII 92/93 mod :D Hva bør jeg se etter? Spesielle/vanlige feil? Rust? Hva bør jeg se nøye etter?
Veldig bra forum!!!! :D
På forhånd takk : )

#32221  av Mr2 Mk2

Velkommen :wink: Godt valg du er i ferd med å gjøre (sett autofil?):wink: Kan ikke si noe spesielt utover dette med T-taket da,at det har en tendens til å lekke..Men det er jo forsovidt en bagatell.Mente det skulle ligge endel tråder om dette ute på forumet men fant bare denne http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=1538 men les å søk litt så finner du mye :wink: Ting som girkasse osv er jo slikt du sjekker uansett.

#32224  av kake

Se på helhetsinntrykket av bilen, og på selger. Servicehefte/Kvitteringer/Dokumentasjon/Import-vognkort og tollpapirer osv. Eu ok? Ta bilen på naf-test kjøpsråd. Det beste er å kjøpe av en entusiast, men det er jo ikke alltid det er mulig. Ting som kan være tegn på tut&kjør bruk, Virker el-antenne knirkefritt? Er reservehjulet brukt? Mangler det noen deksler noen steder? Hvordan er gummilistene rundtomkring, er bilen vinterkjørt? osv...

Meget viktig at motor ikke bruker/bruker minst mulig olje. Oljeforbruk kommer av meget hard kjøring og/eller tilbakestilling av km.stand, som ikke er uvanlig på import mr2'er. I tyskland er det nemlig mange mr2'er som blir kjørt meget hardt, og langt.

Er det slark i girkassa? prøv alle girene ved 7000rpm, klikker den ikke rett i gir, er det tegn på slitasje. Overhaling/Byttekasse koster. Krev avslag i prisen!

Rust er ikke noe stort problem på mr2, da den har galvanisert karroseri, men sjekk nøye hele bilen for det.

Ellers må du jo sjekke vanlige ting som på alle bruktbiler, clutch, bremser, foringer, dempere, byttet reg.reim? osv. Er interiøret pent? Slitt ratt/kule/seter ?

Men en slik tilstandsrapport/Naf test er absolutt å anbefale, der avdekker de det meste.

#32232  av MRQuoc

NAF er absolutt til å anbefale uansett .. .. tro meg , du vil ikke være der jeg er .. ved å være for kjapp i innkjøpet

#32238  av chris

naf-test er å anbefale ja. Ellers har jeg ingen kommentarer utover det som er sagt her. Er for øvrig ikke sikker på om 90-91 MR2 har helgalvanisert karrosseri? har hørt om rust-tilfeller på noen. Men 92+ har det i hvert fall.

Utrolig gøyal bil, litt dyr å forsikre, men mye gøy for pengene. Bruk lang tid på å lære deg å kjenne bilen, da den har litt annerledes vektbalanse enn de fleste andre biler har. :)

#32256  av Baba

Tusen takk for hjelpen : ) Vil si bare si det en gang til, veldig bra forum :D Takk for hjelpen........

#32280  av CelicaTurbo

"test alle gir ved 7000rpm"? :twisted:

#32307  av chris

CelicaTurbo skrev:"test alle gir ved 7000rpm"? :twisted:
Jeg har riktignok hatt bilen i over 1,5 år.. men aldri testa de to siste gira på 7000 :twisted:

#32314  av kennethx

Mente han, clutch inn, rev opp til 7k rmp, og sett den i alle gir? At den da faktisk går i gir? Jeg får ikke min i 1st gir så lett med mindre jeg har laaavt turtall...hehe

#32317  av Jonte

Hør med Per Christian Thaulow. Han er en seriøs fyr. Ordner deg en bra Mr2.

Jeg selv har han på saken til å skaffe meg en MR2 fra Japan.. Høyrestyrt? Tjaaa :)

#32329  av Christian

chris skrev:...Jeg har riktignok hatt bilen i over 1,5 år.. men aldri testa de to siste gira på 7000... :twisted:
Ting må jo testes :twisted:
Meninga er vel at du skal fra den til 7k på 1gir og at den da smetter greit inn i 2gir, dra den til 7k igjen og at den smetter litt i 3gir. Repeteres til du ikke vil mer :)
Det er slikt vi har flyplasser for :wink: 8)

#32381  av chris

Christian skrev:
chris skrev:...Jeg har riktignok hatt bilen i over 1,5 år.. men aldri testa de to siste gira på 7000... :twisted:
Ting må jo testes :twisted:
Meninga er vel at du skal fra den til 7k på 1gir og at den da smetter greit inn i 2gir, dra den til 7k igjen og at den smetter litt i 3gir. Repeteres til du ikke vil mer :)
Det er slikt vi har flyplasser for :wink: 8)
Vet ikke om det finnes en flyplass i verden som er lang nok til at en MR2 GTi kan dra ut 4.giret til 7000 rpm :D

#32385  av Christian

Gjorde det på flyplassen her hjemme og den er da ikke spesielt lang, 2,2km...det gikk med 100m margin det.
5.giret derimot trengte jeg lierbakkene for å fikse :twisted: Den lyden som kommer idet man kjører inn i tunnelen er ikke pen :shock:

#32387  av chris

Christian skrev:Gjorde det på flyplassen her hjemme og den er da ikke spesielt lang, 2,2km...det gikk med 100m margin det.
5.giret derimot trengte jeg lierbakkene for å fikse :twisted: Den lyden som kommer idet man kjører inn i tunnelen er ikke pen :shock:
ikke med 156 NA hester :D

#32390  av Christian

Jo selfølgelig. Turboen kom jo aldri over 6000rpm på 4 gir pga fartssperra :)

Edit : Greit, skal ikke banne på at jeg hadde 7000 på 4 giret, men det var garantert godt oppe på 6000 og noe.