TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Girkassehavari

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #262032  av Inunf

Solgte bilen min på sensommeren i år fordi jeg har begynt å studere. I dag fikk jeg telefon fra kjøperen om at girkassa hadde havarert og at ny girkasse inkl. arbeid kom på ca. 35 000 kr. Han har allerede bestillt ny kasse fra japan. Er det noen som har noen tanker om dette? Var det dyrt? Mulig å få det billigere? Hvem skal betale? Hvor mye koster kun kassa tror dere? Hvis jeg reiser hjem og bytter kasse selv, hvor lang tid må jeg regne på det? Må jeg ha med en hjelper? Trenger jeg noe spesialverktøy? Bilen er en 1991 mod. MR2 GTi, gått 172000 km da jeg solgte den. Takk.

#262045  av CelicaTurbo

Så lenge du ikke hadde noen grunn til å tro at girkassen skulle ryke så har du heller ikke noe ansvar for at den gjør det. Du har kun et økonomisk ansvar ovenfor feil om det var noen grunn til at du skulle ha fortalt kjøper at girkassen hadde et problem, uten at du faktisk fortalte det. Altså at du bevist har holdt tilbake informasjon, eller at feilen er av en slik grad at du burde ha forstått at noe var feil. Jeg synes ikke det høres slik ut i ditt tilfelle.

Ellers, girkassene våre ryker som regel pga mye burning på ett hjul (ingen sperrediff der nei) og om ny eier har gjort dette så er det definitivt ikke noe du skal betale for uansett ;) En annen ting er at du solgte en bil med en girkasse som hadde gått langt. Selv om du nå hadde et erstatningsansvar der så kan kjøper aldri forvente at du skal erstatte den slitte girkassen med en helt ny girkasse fra Toyota. Det er klart prisen blir ekstrem når han bestiller en ny kasse :roll: En brukt kasse i vanlig brukstand er meget lette å få tak i nå får tiden, du får jo kjøpt komplette motorer med girkasser for et fåtall tusen pga alle som bygger om til turbo.

Et verksted tar sannsynligvis ca 8-10.000 for jobben med å bytte kassen, så resten er da ca pris for ny kasse. Det er klart at det er enormt å spare på å kjøpe brukt og å gjøre dette selv. Jeg antar du ikke kommer til å skru på denne bilen med mindre du ønsker å være hyggelig, men kan du skru så finnes det flere guider på internet om fremgangsmåten, riktignok for turbomodellen men det er ikke mye forskjellig der. Etter hva jeg har sett ser det ut til at folk bruker en liten helg eller en lang dag på en slik jobb.

#262075  av Inunf

Slik som jeg ser det så har jeg 3 alternativer. De forutsetter at han snakker sant når han sier at han kjørte bilen i EN uke før det skjedde og at han har kjørt helt normalt, ikke burnet eller herjet på noen måte. Hvis han ikke kan klandres for det som skjedde så har ikke jeg samvittighet til å be han seile sin egen sjø.

1: Jeg betaler girkassa, ca. 15 000 kr og han betaler arbeidet, anslagsvis 20 000 kr.

2: Han betaler girkassa, jeg drar fra Ås og hjem til Ålesund, plukker opp en kamerat og drar videre til bilen som står i Kristiansund. Jeg og kameraten min bytter girkassa.

3: Jeg får verkstedet til å putte den gamle kassa og de nye delene som trengs for å overhale den ned i en smartpost-pakke og sende hele sulamitten ned til hybelen min. Jeg overhaler kassa og sender den oppigjen. Han betaler arbeidet med å ta kassa inn og ut.

Jeg har f. ikke lyst til å legge ut 15 lapper, så 2 eller 3 er å foretrekke. Men så har jeg heller ikke lyst til å reise 70-80 mil for å reparere en bil jeg har solgt heller. Ihvertfall ikke hvis jeg ikke får det til. Er det noen her som har erfaring med girkasseoverhaling? Noen som vet om en bilmekaniker og en viderekommen DIY-mekaniker klarer å bytte kasse på en dag? Anslagsvis antall timer?

#262078  av Doffen696

Inunf skrev:Slik som jeg ser det så har jeg 3 alternativer. De forutsetter at han snakker sant når han sier at han kjørte bilen i EN uke før det skjedde og at han har kjørt helt normalt, ikke burnet eller herjet på noen måte. Hvis han ikke kan klandres for det som skjedde så har ikke jeg samvittighet til å be han seile sin egen sjø.

1: Jeg betaler girkassa, ca. 15 000 kr og han betaler arbeidet, anslagsvis 20 000 kr.

2: Han betaler girkassa, jeg drar fra Ås og hjem til Ålesund, plukker opp en kamerat og drar videre til bilen som står i Kristiansund. Jeg og kameraten min bytter girkassa.

3: Jeg får verkstedet til å putte den gamle kassa og de nye delene som trengs for å overhale den ned i en smartpost-pakke og sende hele sulamitten ned til hybelen min. Jeg overhaler kassa og sender den oppigjen. Han betaler arbeidet med å ta kassa inn og ut.

Jeg har f. ikke lyst til å legge ut 15 lapper, så 2 eller 3 er å foretrekke. Men så har jeg heller ikke lyst til å reise 70-80 mil for å reparere en bil jeg har solgt heller. Ihvertfall ikke hvis jeg ikke får det til. Er det noen her som har erfaring med girkasseoverhaling? Noen som vet om en bilmekaniker og en viderekommen DIY-mekaniker klarer å bytte kasse på en dag? Anslagsvis antall timer?
Om han har bestillt ny kasse uten å ha snakket med deg så er det min mening at du ikke skal betale noe. Egentli skal ikke du betale noe, men jeg kjenner meg igjen i det med samvittighet, så her er det jeg foreslår: Kjøp en brukt kasse og så lar du han skaffe folk til å sette den inn. Dette er mer enn han burde forvente seg.
Du er ingen profesjonell bilselger, og et girkassehavari (total havari) er meget vanskelig å forutsi. Du har ingen bedre forutsetninger til å forutsjå et girkassehavari enn han som prøvekjørte den og kjøpte den.

#262079  av Inunf

Problemet er at han allerede har bestilt kassa, jeg vet ikke om det går ann å avbestille før jeg snakker med verksmesteren på toyotaforhandleren hans i morgen. Er litt i tvil om hva han kan kreve eller ikke, var ikke jeg som skrev kontrakt da bilen ble solgt. Faren min ordnet alt det etter at jeg flyttet. Skal snakke med NAF i morgen, har ikke de gratis juridisk hjelp for medlemmer?

#262082  av Doffen696

Ja tror kanskje det.

#262084  av Christian

Jeg har kjøpt og solgt noen turbokasser for 4000kr. Brukte, selfølgelig, men i god stand. Solgte også ei gt4kasse med fordelingskassa for 4500kr for noen år siden.

Hadde ikke dekket ei krone om jeg var deg, spesielt siden han bare har bestillt fabrikk-ny kasse.
Om han bare har kjørt ei uke, og det har vært pen kjøring, kunne jeg til nød skaffet ham ei brukt kasse i ok stand. :)

De som har gjort dette før tar det på en lang dag. :)

#262102  av CelicaTurbo

Om du ønsker å være snill så er jo det en sak, det er jo godt mulig at nye kjøper har vært simpelten uheldig og girkassen har blitt ødelagt etter så kort tid til tross for rolig kjøring, men loven ved bruktsalg av bil mellom privatpersoner er ihvertfall at så lenge du ikke har holdt tilbake informasjon så skylder du ham ingen penger. Snakk gjerne med NAF-advokat om du har muligheten til det, det er alltid lurt med en profesjonell mening der.

Men men, jeg forstår ønsket om å være snill. Når jeg solgte MR2'en for mange år siden så begynte radiatoren å lekke etter tre uker, og jeg gjorde da den avtalen at jeg skulle betale halvparten når jeg fikk se kvitteringen på kostnadene. Når Celicaen ble solgt fikk eier problemer som tyden på at bankesensoren hadde røket. Jeg hadde da allerede en slik liggende som jeg hadde kjøpt som backup av en annen her på forumet, og jeg sendte den da oppover til ny eier (noe som vistnok ikke hjalp, men senere hjalp det med nok en ny sensor så den jeg sendte var tydeligvis defekt).

Om du ønsker å være snill, det billigste for deg og for ny eier (så lenge girkassen kun koster 15.000) er at du og kompisen din tar på dere jobben med å bytte og han betaler girkassen. Verdien av din jobb er da høy for ham.

Men, jeg kan ikke forstå at Toyota skal ha så ekstremt mye penger for å bytte den girkassen. Når jeg først eide MR2'en betalte jeg 6-7000 for å bytte clutch, og det innebærer jo at girkassen måtte demonteres fra motor. Jeg bad dem også komme med et prisoverslag på overhaling av synkroringer i kassen og det ville komme på 15-17.000.

En brukt GTi-kasse kan du få får knappe 2000 eller en tanke mer.

#262165  av Inunf

Har diskutert frem og tilbake med min far som sto for salget av bilen. Han sier at han gjorde det klart for kjøper at selv om bilen såvidt vi visste var i god stand, så var det fortsatt en 16 år gammel bil og vi kunne garantere noe som helst. Mener at jeg har mitt på det tørre her. Å reise hjem for å gjøre jobben har jeg igrunn lagt fra meg, det er snakk om ca. 160 mil tur retur. Dessuten har jeg studiene å passe.

Jeg har aldri påstått at girkassa i bilen var ny, så da er det urimelig at jeg skal betale for en ny en. Jeg har tenkt å gi han (for å være snill) det en brukt kasse i ok stand koster. Noen forslag på hvor mye det blir? Ser at CelicaTurbo nevner overkant av 2000 kr. Har også sett på kjøp og salg delen her og det virker som om dårlige men fortsatt fungerende girkasser blir GITT bort. Så synes dere 2500 kr høres ut som en fornuftig pris? Er det noen her som har en kasse til salgs? Pris?

Tusen takk for hjelpen!

#262167  av Nikko

for å si det enkelt... til og med en forhandler har RETT til å få fixe problemet før det blir en erstatnings sak. Hvis han har bestillt ny kasse så får han stå for det han har gjort. han skulle ha informert deg og du skulle fått en sjangs til å ordne ting her. du har solgt en brukt bil, der av en brukt kasse så her har han absolutt ingen krav på en fabrikk ny kasse.

apropo dårlig samvittighet... dette tyder på utnyttelse av situasjonen og det virker som om han utnytter situasjonen, så jeg hadde gitt faen :p

Men du kan jo tilby deg å bytte driten for han... finner du en som jobber svart så gjør han alt for deg for 1500-2000 kr ute av syn ute av sinn ;)

#262202  av Inunf

Snakket med NAF, men de ville ikke hjelpe meg. Ungdommedlemsskap dekker ikke juridisk bistand. Snakket med en kar i Forbrukerrådet, der fikk hjelp. Utifra det jeg fortalte han så sa han at jeg egentlig ikke skulle dekke noe, medmindre jeg burde ha visst at kassa var i dårlig stand. Han synes at ny girkasse på en 16 år gammel bil hørtes drøyt ut, og at å gi han 2500 kr i avslag hørtes ut som en god løsning. Prøvde å få kontakt med verksmesteren på verkstedet der den står, men han var ikke der. Spurte om hvem det var sin idè å kjøpe NY girkasse, og det var bilkjøperen.

-Hvorfor ikke kjøpe en brukt en til en brøkdel av prisen da?
-Ja, og hvor skal du liksom få den i fra da?
-ts-ogn.no
-BRUKT girkasse? Hvor lenge tror du den holder? Hvem skal sette i den? Det går ikke vi god for!

Så Toyotaforhandleren var skeptisk til brukt girkasse. Men faen da, på en 16 år gammel bil som har gått 173 000 km så kan han ikke forvente en NY girkasse!

#262212  av Inunf

Ringte han nettopp. Det han hadde hørt var jo selvsagt at han skulle sende HELE regningen til meg. Jeg sa at heiheihei, hadde dette skjedd mens jeg fortsatt hadde bilen, så hadde det kostet meg kanskje 3500 kr å fikse det. Ikke 35 000. Dessuten er det DIN bil som får NY girkasse. Han var faktisk ikke ute etter å skyve mest mulig over på meg, han prøvde bare å få hjelp til å dekke en gigantisk verkstedsregning.

Det endte opp med at jeg gav han 2500 kr til å kjøpe en brukt girkasse for, så får han ordne seg selv. Vi ble enige tilslutt, så da er saken ute av verden. Tusen takk for hjelpen. Og hvis han melder seg inn her så håper jeg dere tar godt i mot ham.

#262214  av SuperZite

Godt det ordnet seg på en enkel og grei måte da. Selv om du ikke egentlig ikke hadde trengt å gjøre noe..

#262216  av hmsilset

Inunf skrev:Ringte han nettopp. Det han hadde hørt var jo selvsagt at han skulle sende HELE regningen til meg. Jeg sa at heiheihei, hadde dette skjedd mens jeg fortsatt hadde bilen, så hadde det kostet meg kanskje 3500 kr å fikse det. Ikke 35 000. Dessuten er det DIN bil som får NY girkasse. Han var faktisk ikke ute etter å skyve mest mulig over på meg, han prøvde bare å få hjelp til å dekke en gigantisk verkstedsregning.

Det endte opp med at jeg gav han 2500 kr til å kjøpe en brukt girkasse for, så får han ordne seg selv. Vi ble enige tilslutt, så da er saken ute av verden. Tusen takk for hjelpen. Og hvis han melder seg inn her så håper jeg dere tar godt i mot ham.
Jeg hadde glatt kjørt 70-80 mil og gittn juling jeg,men om han blir medlem her starter han selvfølgelig med blanke ark :wink:

#262220  av CelicaTurbo

Det er bra det ordnet seg da. Ellers så vil nok ikke Toyota gå god for en brukt girkasse, det er jo klart at de ikke vil garantere at en brukt girkasse fungerer etter at jobben er fullført, eller at den fremdeles fungerer fire uker senere ;)

Det høres igrunn litt som at verkstedet her har presentert et ensidig syn på problemet til ny kjøper slik at han følte at ny girkasse var det eneste alternativet, men det er jo klart at det er ekstremt dyrt i forhold til den billigste løsningen som en brukt girkasse er (og som i prinsippet resulterer i en bil i den bruksstand han forventet å kjøpe).