Så lenge du ikke hadde noen grunn til å tro at girkassen skulle ryke så har du heller ikke noe ansvar for at den gjør det. Du har kun et økonomisk ansvar ovenfor feil om det var noen grunn til at du skulle ha fortalt kjøper at girkassen hadde et problem, uten at du faktisk fortalte det. Altså at du bevist har holdt tilbake informasjon, eller at feilen er av en slik grad at du burde ha forstått at noe var feil. Jeg synes ikke det høres slik ut i ditt tilfelle.
Ellers, girkassene våre ryker som regel pga mye burning på ett hjul (ingen sperrediff der nei) og om ny eier har gjort dette så er det definitivt ikke noe du skal betale for uansett

En annen ting er at du solgte en bil med en girkasse som hadde gått langt. Selv om du nå hadde et erstatningsansvar der så kan kjøper aldri forvente at du skal erstatte den slitte girkassen med en helt ny girkasse fra Toyota. Det er klart prisen blir ekstrem når han bestiller en ny kasse

En brukt kasse i vanlig brukstand er meget lette å få tak i nå får tiden, du får jo kjøpt komplette motorer med girkasser for et fåtall tusen pga alle som bygger om til turbo.
Et verksted tar sannsynligvis ca 8-10.000 for jobben med å bytte kassen, så resten er da ca pris for ny kasse. Det er klart at det er enormt å spare på å kjøpe brukt og å gjøre dette selv. Jeg antar du ikke kommer til å skru på denne bilen med mindre du ønsker å være hyggelig, men kan du skru så finnes det flere guider på internet om fremgangsmåten, riktignok for turbomodellen men det er ikke mye forskjellig der. Etter hva jeg har sett ser det ut til at folk bruker en liten helg eller en lang dag på en slik jobb.