TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 3s-gte ras?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #262688  av WaxFraq

heisan alle! :P
lurer seriøst på hva som skjer med min lille turbomaskin om dagen altså..
saken er sånn:

på fredag skulle jeg å fatter'n bytte biler fordi jeg og 2 til skulle til kristiansund en tur, blir trangt i en mr2...
på tur til gammel'n, skulle jeg selvfølgelig kjøre forbi en bil..! seff..!! :roll:

det som da skjer er at bilen fusker til skikkelig..men jeg kom meg forbi.
parkerte bilen, og fortalte gammel'n at edt skjedde noe rart, men jeg mente det skulle gå bra da..

morgenen etter skulle han til jobb...men bilen ville jo ikke dra noe..ikke noe som helst, å dette var på fredag.

jeg kom hjem nå i kveld, og jeg var å henta bilen nå i sted..

*etter kanskje et minutt greier jeg 100...bilen går ikke på tomgang..!
*det er en sinnsykt merkelig/stygg/metall lyd under pådrag, men ikke på noe bestemt turtall...dette forsvinner merkelig nok hvis jeg tramper pedalen i bunn..
*den bruker uhorvelig mye bensin.
*har brukt platina plugger nå i ca. 6 mnd., plukka ut dem for å se på dem, å dem var sinnsykt sota...bytta dem med kopperplugger..men ikke noe bedre seff..! :?
*åpna fordelerlokket, men der var alt i skjønneste orden.
*jeg greier KAAANSKJE å lade 0,2-0,3 bar trykk i 2. gir i motbakke.. men bare kanskje!!!!
*den hopper å napper å rykker når man kjører...heh...kult..
*heh..den drar sinnsyyykt dårlig!!!

jeg forventer selvfølgelig ikke at noen kommer fram til noen mirakelkur her nå, men jeg aner ikke hvor jeg skal begynne i det heletatt!!

-turbo?
-sprekk i slange/cooler?
-coil?
-pluggledninger?
-tps sensor?
-tett kat.?

lukter jeg jdm rearcut??? pris for dette da?? :roll:

#262691  av sleeper

ville satt pengene på rasa turbo eller stor lekajse i slanger..

ikke store jobben og finne ut av.

#262713  av WaxFraq

tenkte i den rettnignen jeg også...men vil den gå så dårlig på tomgang ved turboras da??
og som regel hvis turboen raser så "raser" også oljen til turboen inn i innsuget, og der var det ikke noe olje værtfall..måtte opp med det da jeg skiftet plugger..ikke en dråpe olje..!

sjekka slangene sånn kjapt da...men hvis det feks er sprekk i cooler'n da, så er jo den lett å sjekke..

takker for innspill..!

#262738  av WaxFraq

sant nok, jeg får se på det når jeg kommer hjem igjen...drar ned til gardermoen i disse timer for jobb så..! :roll:
men jeg har jo noen punkter å sjekke når jeg kommer hjem nå da..
ikke helt uten arbeid liksom.. :wink:

#262751  av cameleon

minner litt om turboproblemer det der. du kan jo ta av de komponentene som går fra luftfilteret ditt og inn til snurra og se om propellen din er som den skal være. sjekk om det er mye slark, mye oljesøl osv :)

#262857  av WaxFraq

skal uten tvil sjekke dette når jeg kommer hjem på torsdag..!
hvis jeg ikke finner noe den veien, skal jeg trykkteste cooler'n...
hva om det er sprekk i eksosmanifoilen???
eventuellt røket en skrue på eksosmanifoilen....DOH!! :cry:

#262868  av Helmer

Hmm... Hørte om en med en Cosworth med bortimot de samme problemene. Det blei feilsøkt i månedsvis på bilen, men det viste seg til slutt å være meeeget dårlige ventilstyringer. 2-3mm slark på ventilen. :roll:

#262871  av sindrejl

jeg hadde AKKURAT samme problemer sånn helt plutselig da var vakuumslangen til map sensoren som hadde hoppa av. om denne bilen har map sensor nåda..? ahr vel kanskje ikke det når jeg tenker meg om
 #262917  av Amund

WaxFraq skrev:*etter kanskje et minutt greier jeg 100...bilen går ikke på tomgang..!
*det er en sinnsykt merkelig/stygg/metall lyd under pådrag, men ikke på noe bestemt turtall...dette forsvinner merkelig nok hvis jeg tramper pedalen i bunn..
*den bruker uhorvelig mye bensin.
*har brukt platina plugger nå i ca. 6 mnd., plukka ut dem for å se på dem, å dem var sinnsykt sota...bytta dem med kopperplugger..men ikke noe bedre seff..! :?
*åpna fordelerlokket, men der var alt i skjønneste orden.
*jeg greier KAAANSKJE å lade 0,2-0,3 bar trykk i 2. gir i motbakke.. men bare kanskje!!!!
*den hopper å napper å rykker når man kjører...heh...kult..
*heh..den drar sinnsyyykt dårlig!!!

jeg forventer selvfølgelig ikke at noen kommer fram til noen mirakelkur her nå, men jeg aner ikke hvor jeg skal begynne i det heletatt!!

-turbo?
-sprekk i slange/cooler?
-coil?
-pluggledninger?
-tps sensor?
-tett kat.?

lukter jeg jdm rearcut??? pris for dette da?? :roll:
2 gen. motor? sjekk afm og luft lekkasjer fra den til innsug. Om afm er fucka, eller det er luft lekkasje så er det typisk at den ikkje går på tomgang og bruker mye bensin.

#263046  av WaxFraq

skal feilsøke mer når jeg kommer hjem. dette innebærer selvfølgelig cooler, turbo, innsugs slanger...ehh...ja... osv..!!!

hvis noen har opplevd det samme, gjærne del dine erfaringer!

takker så langt for svar. forumet er fantastisk. det er liten vits i å
"finne opp hjulet" for hver gang man plages med noe. derfor er det veldig fint å kunne rådføre seg med noen som har vært bort i noe lignende fra før...!

takker så langt!!

#263059  av kennethx

Nå tar det ikke mer en en binders og åpne et lokk for å ta en diagnose test, det gjør du på under 5 minutter.

Når det gjelder slangene, så er ikke det rare jobben heller, er 2 slanger som må taes av innsugsrøret, en liten tang til å flytte slangeklemmene, så må du ta av ledning på AFM OBS!!!! IKKE SKRU UT SKRUENE!!!! TREKK AV KONTAKTEN!!!, samt løsne slangeklemmen til røret som går inn på turbo. Luftfilterboxen åpner du tar ut filteret og skrur ut skruen i bånn. (mulig du kan løsne innsugsrøret oppe med inngangen på luftfilterboxen i stedet. Er så lenge siden jeg hadde luftfilterbox at jeg husker ikke hvordan det er med plass. Så er det vel bare å ta ut hele satsen. Gjort på 10 minutter max. Du må bare starte så ser du at det ikke er noe problem i det hele tatt ;) Hjelper ikke å sitte å grue seg i allefall :lol:

#263071  av Amund

kennethx skrev:Nå tar det ikke mer en en binders og åpne et lokk for å ta en diagnose test, det gjør du på under 5 minutter.

Når det gjelder slangene, så er ikke det rare jobben heller, er 2 slanger som må taes av innsugsrøret, en liten tang til å flytte slangeklemmene, så må du ta av ledning på AFM OBS!!!! IKKE SKRU UT SKRUENE!!!! TREKK AV KONTAKTEN!!!, samt løsne slangeklemmen til røret som går inn på turbo. Luftfilterboxen åpner du tar ut filteret og skrur ut skruen i bånn. (mulig du kan løsne innsugsrøret oppe med inngangen på luftfilterboxen i stedet. Er så lenge siden jeg hadde luftfilterbox at jeg husker ikke hvordan det er med plass. Så er det vel bare å ta ut hele satsen. Gjort på 10 minutter max. Du må bare starte så ser du at det ikke er noe problem i det hele tatt ;) Hjelper ikke å sitte å grue seg i allefall :lol:
No er det vel snakk om ein mr2 her, så at du ikkje husker kordan det er med plass på DIN bil er vel i grunn meget lite relevant sådan :wink:

#263075  av WaxFraq

det er vel i grunn ikke noen luftfilter boks i bak i min mr2 heller..
jeg gruer meg ikke så veldig egentlig, men jeg kunne gått vært foruten liksom... :wink:

#263420  av WaxFraq

heh...for ikke å stresse livet av meg, har jeg faktisk kjøpt meg en vinterbil..det ble en mercedes 200 (W123) stv..hehe...morro bil!

på denne måten får jeg jo faktisk litt tid på å gjøre noen ting med mr2'n også! er liksom ikke like avhengig av at den er pokka nødt til å gå etterpå! :lol: