TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Efektanlegg MK1

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #264769  av ure

Ønsker tips og erfaringer med efektanlegg til MK1, er det noe økning i forhold til orginal og hva anbefaler dere, passe det evt. viss man skifter motor til 4A-GZE? Det som jeg laget selv tror jeg minker efekten :oops: Har nå et King Dragon luftfilter, men har hørt at det ikke er så bra med annet enn orginal filter på 4A-GE Motoren? Noen som vet litt om slikt. :?

#264778  av ArildM

Kjører pipercross filter selv og kan egentlig ikke si noe særlig på effekt.
I følge tester er det vel svært små marginer å vinne, og i noen tilfeller tilbakegang i effekt.

Pipercross er ihvertfall brukt i rally og diverse motorsport, og lyden det gir er vel den største gleden med hele filteret 8)

På min 87mod som hadde luftfilter igjennom hele bagasjerommet merket jeg mer forskjell enn på tidlig 86 modellen jeg hadde.

Har Ferrita eksos på min Mk1, sannsynligvis et ombygd system i fra en Mk2 eller custombygget system, fungerer veldig bra :) Dobble potter og smågrov men ikke øredøvende lyd i fra eksos :)

Eksosmanifolden på 4AGZE skal etter det jeg vet ikke ha så store forskjeller at en trenger å bytte eksos:)
 #264788  av sindrejl

ure skrev:Ønsker tips og erfaringer med efektanlegg til MK1, er det noe økning i forhold til orginal og hva anbefaler dere, passe det evt. viss man skifter motor til 4A-GZE? Det som jeg laget selv tror jeg minker efekten :oops: Har nå et King Dragon luftfilter, men har hørt at det ikke er så bra med annet enn orginal filter på 4A-GE Motoren? Noen som vet litt om slikt. :?
et uorginalt filter av god kvalitet filtrer vel så godt som originalt som oftest. Du får neppe noe spesielt med hester ut av det, mens akl man ha RÅ lyd anbefaler jeg apexi, har ikke prøvd noe annet heller, men var særdeles fornøyd med det filteret :D

Angående eksos er janspeed det klart beste, om det er mulig å få tak i et slikt anlegg lenger er en annen sak.. det er heller ikke kjent for å være særlig stille av seg ;)

#264864  av SuperZite

Ja, janspeed er ikke stille, Jeg har 94 db ved 3000rpm.

Det er noe som er forskjell fra 4age og 4agze manifoil men er ikke helt sikker på hva.

Da jeg bytte motor til 4agze måtte jeg modifiseere litt på janspeed anlegget mitt for å få det til å passe 100%, det sto på en 4age fra før.

#277388  av ure

Har til nå bare funnet Mongoose anlegg hos Kollevold til ca 5600k, har noen prøvd sånne eller vet andre i norge som selger efektanlegg til mk1

#277419  av proson

Jeg kjøpte meg effektanlegg fra sportauspuff-direkt.de
Anlegget har passe sporty lyd, men langt ifra selvbygde simons anlegg og lignende. Orginal + det lille ekstra kan man egentlig si. Var veldig god kvalitet på det! Måtte forsåvidt tilpasse litt pga de hadde laget festene for korte så jeg måtte skjære ut litt av metallet under støtfangeren... Men det er forsåvidt bare å sveise på nye fester som er litt lenger, det skal jeg gjøre nå som det blir styling:D

http://cgi.ebay.de/FOX-Sportauspuff-que ... dZViewItem

#277424  av ArildM

Minna en del om Ferrita anlegget mitt det der, samme oppbygning. Opplever lyden av det som helt perfekt, altså litt mer en originalt.

#277683  av Mister Two

den tyske potta der så igrunn litt nice ut. definitivt et alternativ til neste potte :) det jeg har nå, bråker litt så jeg tror ikke jeg orker Janspeed... hvis jeg noensinne finner et sånt anlegg da...