TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2: kvalitet, understell meninger?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #264978  av ludde

I skrivende stund er jeg snart 18 år. Drevet med mye 2 hjulsmotorsport og kjørt mye gokart. Til daglig øvelseskjører jeg i en treig lefse av en splitter nye X3... Makan til kjedelig bil skal du lete lenge etter...

Jeg har ca 150 000,- og bruke på bil etter at jeg har solgt alt på 2 hjul i min besittelse. Kikkerten har zooma seg inn på en MR2 turbo fra rundt 94 siden noen av de kom med airbag og generelt oppgradert understell?

Bøttestoler og Momo ratt er et must!

Hvordan er de å sitte i for en person på ca 190 cm?
Tilgang på deler?
Generele svakheter?
anbefalt KM stand?
Anbefalte verksteder?

toyota verksteder jeg må holde meg unna?

Drømmen er en turbomatet mr2 med veilside styling, åssen er det å få godkjent en mr2 med ettermontert turo og veilside styling + noen felger (18*)?

- Morten

#264985  av Larsen

For den så kan du jo få deg en turbo, men jeg vil ikke anbefale deg den som en første gangs bil. Bilen kan for nybegynner være vansklig å håndtere og med turbo så blir det enda farligere. I tillegg så er toyota deler dyre og toyota verskted enda dyrerer! Så å kunne skru selv på disse bilen er anbefalt.

Kjøp en bil med lavest mulig km. Er ikke motoren byttet så se etter noen i 100-140 Kkm. Kvalitets messig så er disse bilene veldig gode. Lite som ruster og kun slitedeler som må byttes

Her er stort sett alt som kan gå galt
http://members.aol.com/mr2mkii/lookfor.htm

Også har du jo denne bilen også da :wink:
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=25295

#264989  av ludde

Det å skru selv er en noe vi skal få til. Pappa er utdannet mekaniker og morfar har jobbet som mekaniker hele livet... Så det er ikkenoe problem...

Hehe... Vi får se hva jeg gjør.. kanskje bilen din plutselig blir solgt :P

#264998  av -magnus-

Kjører mr2 mk2 gti som førstebil jeg. Er ikke vanskeligt å håndtere i det heletatt. Blir kanskje litt verre med turbo da... :P

#265002  av sindrejl

ludde skrev:Det å skru selv er en noe vi skal få til. Pappa er utdannet mekaniker og morfar har jobbet som mekaniker hele livet... Så det er ikkenoe problem...

Hehe... Vi får se hva jeg gjør.. kanskje bilen din plutselig blir solgt :P
det med å skru selv gjelder da stortsett alle merker så ser ikke helt hvorfor det er spesielt reelt med akkurat mr2 :) Alle merker er grisedyre å levere inn på service, værst er det nok med tyske biler dog.

#265011  av BT-GTI

kjører mr2 turbo som førstebil jeg ikke noe problem det.. feil må man regne med i biler som snart er 18-19 20 år gamle.

kunne skru selv er et must og kunne klare å bruke nettet og mr2 forumene til å suge til seg all info som er relevant.

vil anbefalle å gå for en bil med ac, himmel det er behaglig :lol: .
turbomotor gir deg mer muligheter til å ha mer moro. 8)
men kan gi deg mer hodebry. :?
sjekk historien til mr2 ene så ser du at ved forskjellige årstall ble det forandring på motoreffekt og forandring på understell, bremser osv
Vedlegg
mr2_timeline.gif
mr2_timeline.gif (40.29 kiB) Vist 846 ganger

#265020  av Foe

Jeg er 192cm, og har ingen problemer med å kjøre, og det å komme seg inn og ut!
Har bare setet og ryggen helt bak, så går det;)

Min 93mod turbo er min første bil, og har ikke noe problemer med å håndtere den:)

#265023  av Ivar

Den plansjen der var jo en smule... mangelfull.
 #265030  av Marcus

ludde skrev: Drømmen er en turbomatet mr2 med veilside styling, åssen er det å få godkjent en mr2 med ettermontert turo og veilside styling + noen felger (18*)?

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=21547

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... torder=asc

Nå tar jeg alt fra hodet her, ut i fra hva jeg har lest.. Så noen må gå god for dette, men her er hvertfall ett kort sammendrag:
Ta en GTI-bil. Sett inn alle delene som er forskjellig på turbo og N/A-bilen. Dvs, motor+ og bremser. Finn en dokumentasjon som beskriver at bilen din har samme deler som en turbobil. Få ett verksted til å godkjenne at delene du har satt inn er de samme på turbomotoren. Få verkstedet til å godkjenne at jobben er tilfredstillende gjort. Når du har dokumentasjon på dette kan du stille bort til trafikkstasjonen.. men gjerne snakk med de på forhånd, så de skjønner du er en særiøs type.. Det vanskeligste blir vel å få noen til å godkjenne arbeidet, og finne en liste som sier at bilen din har samme deler som en turbomodell.

Står mye mer om det på forumet her.. Lykke til.
 #265033  av Larsen

Marcus skrev:
Nå tar jeg alt fra hodet her, ut i fra hva jeg har lest.. Så noen må gå god for dette, men her er hvertfall ett kort sammendrag:
Ta en GTI-bil. Sett inn alle delene som er forskjellig på turbo og N/A-bilen. Dvs, motor+ og bremser. Finn en dokumentasjon som beskriver at bilen din har samme deler som en turbobil. Få ett verksted til å godkjenne at delene du har satt inn er de samme på turbomotoren. Få verkstedet til å godkjenne at jobben er tilfredstillende gjort. Når du har dokumentasjon på dette kan du stille bort til trafikkstasjonen.. men gjerne snakk med de på forhånd, så de skjønner du er en særiøs type.. Det vanskeligste blir vel å få noen til å godkjenne arbeidet, og finne en liste som sier at bilen din har samme deler som en turbomodell.

Står mye mer om det på forumet her.. Lykke til.
Ikke ta alt fra hodet. For å bygge om bilen trenger du i hovedsak: er rear klipp fra en mr2 turbo. Du trenger ikke å bytte bremser på mr2er som har hatt 3sge motor før. Du må få et verksted til å dokumentere at monteringen av motor er gjordt riktig og du leverer bilen til toyparts for anskaffelse av papirer.

Jumbo her på forumet har vært igjenom den prossesen og jeg holder på nå.

Syns selv at ac'en var overflødig i en bil som har targa tak.

#265035  av BT-GTI

Ivar skrev:Den plansjen der var jo en smule... mangelfull.
var bare veldig grov ja :wink: men viser hvor mange ganger toyota gjorde generasjon skifter
 #265039  av Marcus

Larsen skrev: Ikke ta alt fra hodet. For å bygge om bilen trenger du i hovedsak: er rear klipp fra en mr2 turbo. Du trenger ikke å bytte bremser på mr2er som har hatt 3sge motor før. Du må få et verksted til å dokumentere at monteringen av motor er gjordt riktig og du leverer bilen til toyparts for anskaffelse av papirer.
Jeg var vel ikke helt på bærtur da.
Rearklippen er valgfri. Samme hvor du tar motoren fra, bare delene er de samme som på turbomodellen. Så vidt jeg husker må man bytte bremser på alle under 94+ ? Eller noe i den retningen?
Ett verksted som må dokumentere at den er montert retning skrev jeg jo.. Og papirene kan man jo alltids fikse selv, men det er uhyre vanskelig.. som sagt er det den listen jeg pratet, om såvidt jeg har forstått..

#265049  av Larsen

Nei bremsene på en 91 model mr2 gti er tilsvarende en 91 model mr2 turbo. Samme gjelder 93+ bilene

#265050  av Marcus

Joa, men tenkte vel mer på hvis du skal ha en 3gen gte på en 91' mod gti-bil feks.. :)

#265051  av Larsen

Marcus skrev:Joa, men tenkte vel mer på hvis du skal ha en 3gen gte på en 91' mod gti-bil feks.. :)
En 3gen er utgangspunktet umulig å godkjenne. Om biltilsynet ser forskjellene er en annen sak.