TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• utladding av batt etter montering av kondensator

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #265284  av csstian

Fant noe info on kondensatorer hær.Men blei ikke helt klok.Jeg har kjøpt en slik:

http://www.streetdesign.no/?go=produkt&id=6362

Kastet jo selfølgelig bruksanvisninga :oops:
Men etter jeg koblet den opp var batt tomt etter noen dager.Når jeg tar av minuspolen å setter prøvelampa mellom så er det bare ei glo i den med det samme jeg tar av polen.Men etter som kondensatorn lader seg ut så blir det sterkere å sterkere lys i prøvelampe.Har koblet både pluss å minus til forsterkeren gjennom kondensatorn.Hva er det jeg har gjort feil?
Fulgte å med en liten printkort men 3 ledninger å noen dioder på,hva er den til?

#265286  av csstian

Ser nå et den ikke er helt lik den på linken.Jeg har 4 kontakter på toppen.2 til pluss og to til minus.Å i tillegg så gnistrer det no jevlig når jeg setter på polen på batt etter den har vært av en stund

#265297  av csstian

Var hvis 4 ledninger på den.Så står det pluss å minus på di to halvmånene som er på den.Å det er samme avstand på di som det er mellom pluss og minus på kondensatorn.Men fant ingen plass den passet
Vedlegg
Lexus 003.jpg
Lexus 003.jpg (58.25 kiB) Vist 2138 ganger
Lexus 002.jpg
Lexus 002.jpg (44.55 kiB) Vist 2143 ganger
Lexus 001.jpg
Lexus 001.jpg (34.19 kiB) Vist 2139 ganger

#265298  av lexusmann

En kondis må lades før du kobler den til...som gjøres med en som regel medfølgende motstand... :wink: hva som kan ha skjedd der vet jeg ikke..men man skal vite hva man gjør før kobling...

#265590  av chris

lexusmann skrev:En kondis må lades før du kobler den til...som gjøres med en som regel medfølgende motstand... :wink: hva som kan ha skjedd der vet jeg ikke..men man skal vite hva man gjør før kobling...
Vi gjør aldri dette på vanlige små kondensatorer. Kobler det bare direkte på strøm med en gang, aldri noe problem det :)

#265612  av csstian

Noen som vet hva den andre dingsen er? Ã… noen som har en teori hvorfor batteriet utladdes men kondensatorn koblet til?

#266005  av Ace

Står vel på kortet der med liten skrift hvordan det skal kobles hvis man har kastet fra seg manualen. Er jo som det er skrevet over her at man kan lade opp kodensatoren separat med dette krestkortet. Kortet monteres på toppen av kondisen den veien på bilde 1. Dårlig bilde her men var det neste jeg hadde, ser kortet øverst på kondisen
Bilde

Enten kan man koble med motstand rød og svart (ferdig ladet når grønt lys slukkes) eller uten motstand blå og gul. Har dog hørt at kodensator ikke bør lades opp på vekselstrøm ? dvs ved hjelp av lader... mulig jeg tar helt feil , at det skal helst lades opp ved hjelp av likestrøm.. altså koble rett på slik som chris her snakker om.

Hadde samme problemet med at batteriet tappet seg etter få dager etter jeg satt inn kondis, men har ikke brukt bilen stort etter den tid så har ikke sett noe videre på det. :roll: Si gjerne fra hvis du finner løsning på problemet

#266006  av lexusmann

chris skrev:
lexusmann skrev:En kondis må lades før du kobler den til...som gjøres med en som regel medfølgende motstand... :wink: hva som kan ha skjedd der vet jeg ikke..men man skal vite hva man gjør før kobling...
Vi gjør aldri dette på vanlige små kondensatorer. Kobler det bare direkte på strøm med en gang, aldri noe problem det :)
Da vet jeg det...trodde det gjaldt alle, jeg... :wink:

#266007  av csstian

Ace skrev:Står vel på kortet der med liten skrift hvordan det skal kobles hvis man har kastet fra seg manualen. Er jo som det er skrevet over her at man kan lade opp kodensatoren separat med dette krestkortet. Kortet monteres på toppen av kondisen den veien på bilde 1. Dårlig bilde her men var det neste jeg hadde, ser kortet øverst på kondisen
Bilde

Enten kan man koble med motstand rød og svart (ferdig ladet når grønt lys slukkes) eller uten motstand blå og gul. Har dog hørt at kodensator ikke bør lades opp på vekselstrøm ? dvs ved hjelp av lader... mulig jeg tar helt feil , at det skal helst lades opp ved hjelp av likestrøm.. altså koble rett på slik som chris her snakker om.

Hadde samme problemet med at batteriet tappet seg etter få dager etter jeg satt inn kondis, men har ikke brukt bilen stort etter den tid så har ikke sett noe videre på det. :roll: Si gjerne fra hvis du finner løsning på problemet
Ja det sto noe med liten skrift der ja.Løsninga på probleme ble at jag tok den bort.Hadde ikke tid å feilsøke nå på det.Sender bilen ned nu på mandag.