TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Diverse ang blokker/topper/innmat...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #32873  av Christian

Som de fleste sikkert har fått med seg er det endel som går dritt om dagen, så jeg lurer på endel ting....
Siden stort sett alle jeg prater med har meninger om hva som går og hva som ikke går, så tenkte jeg at det kanskje ville være ok å samle det i en tråd for andre også?

Ikke minst er jeg dritt lei av å måtte jobbe meg helt i senk for å kunne betale for alt dette :( Så jeg prøver å finne ut hvordan jeg skal få satt sammen noe som virker skikkelig på neste forsøk...

Til og begynne med :
-VS Motor, en rimelig godt kjent tuner påstår at en gti utmerket godt kan bygges om til turbo, han mener også at toppen har bedre flow enn en org turbo. Men han har ikke gjort dette selv.
I tillegg påstår han at han har sett org gti motorer med olje underspyling til stemplene, men at han ikke kan sverge på at disse faktisk er orginale. Toyota sier at de ikke har det, men at det kan maskineres, siden oljekanalen ligger inni blokka, "bare" å borre hull.

-Toyparts, som jeg også regner som en flink persom innen trimming, bekrefter at en gti kan bygges om og mener i tillegg at en gti blokk er ett bedre utgangspunkt, (for kraftig trimming) siden disse er mindre stressa pga hard kjøring hos tidligre eiere. Turboblokka har en liten syke ang sprekking i kanalene pga varmgang fra turbo. Høres jo egentlig logisk ut, gjør det ikke?
Mener også at det er bedre flow i en gti topp.

Har også vært i kontakt med mange andre som mener at ei gti blokk kan bygges om ganske enkelt, koster selfølgelig, men det er jo ganske lett å skaffe disse kontra en turboblokk. Og billigre, ikke minst :roll:
Samt at turbo "innmaten" kan byttes imellom alle revisjoner?
Og at blokka på gti og alle turbo revisjoner er lik, bortsett ifra at 3s-ge mangler underspyling og at 3rev turboblokk har en litt dårligere legering...?

Så når det gjelder 3s-gte motoren vs 3s-ge motoren, hva er det egentlig som passer om hverandre her?
Kom med det dere vet/har prøvd/lest at andre har gjordt

-Passer turbo veiv og råder i en gti blokk?
Uavhengig av revisjon?

-Passer 1 eller 2 rev veiv og råder i en 3 rev turbo?

-Vil en 1 eller 2 rev funke greit med en 3 rev topp? Eller med en gti topp?

-Vil en 3 rev blokk fungere greit med rev 1 eller 2 topp?

-Vil en ombygget gti blokk fungere greit med en turbo topp?

-Hva med innsuga, kan ett 1 eller 2 rev brukes på en 3 rev topp?

-Kan ett 1 rev innsug benyttes på en gti blokk?

-Har en gti topp bedre flow enn en rev 3 topp?

-Eksos manifoilene, kan de byttes fritt? Mener det er forskjell på 1 rev og 3 rev her?

-Div andre kombinasjoner...?

Regner med at 1 og 2 rev er like innvendig og i toppen, men har skilt de likevel...

#32880  av Morten

Du spør om mye og jeg har IKKE testa selv, men noe av det mener jeg å ha sett noe om på internett:

Vannkjølingskanalene ble revidert til 3.gen. Om dette gjelder kun toppen eller blokka også vet jeg ikke, men det virker sannsylnig at minimum noe modifikasjoner må til for å lage en gen1/2/3 "hybrid".

Innmaten skal gå om hverandre innenfor generasjonene. Blokka skal visstnok være identisk med unntak av oljedysene (som er støpt på GTi også, men ikke borret opp).

Lurer også på om jeg har sett at veiv og råder er de samme (IKKE stemplene såklart :wink: ). Men dette er jeg usikker påså ta det med en STOR klype salt til noen andre eventuelt nevner noe om det... :roll:

Håper dette kan hjelpe! Jeg vet jeg har en side som sier en del om akkurat dette under favoritter på en eller annen pc.... skal se om jeg klarer å finne siden igjen.

#32883  av Christian

Morten skrev:Håper dette kan hjelpe! Jeg vet jeg har en side som sier en del om akkurat dette under favoritter på en eller annen pc.... skal se om jeg klarer å finne siden igjen.
Kjempefint om du finner denne ja :)
Blokka skal visstnok være identisk med unntak av oljedysene (som er støpt på GTi også, men ikke borret opp).
Der er jeg også rimelig sikker på, "alle" sier det i alle fall :)

Mener også at det skal være litt omgjøring for å få en til kjølinga mellom revisjonene, men ingen vet hva som må gjøres :?

Har også intrykk av at innmaten, bortsett ifra stemplene er lik, men er ikke 100% sikker...

#32895  av jensi

Min tidligere 3s-ge 91 mod. hadde underspylings dyser under stempela.
Mått ta de av for å hone sylinderen.

Jensi

#32904  av CelicaTurbo

tja, tror det er mye usikkerhet rundt det området her og du står egentlig litt alene.. de som er flinkest til å bygge hybridmotorer sitter over dammen og har ikke tilgang til 3S-GE i samme grad (USA) :?

Men, det jeg vet som du nå har spurt om:

- Eksosmanifold er forskjellig mellom 2. og 3. gen. Den siste gen har to bolter ekstra for å hindre problemer med vridning på tidligere revisjon. Dette har jeg selv undersøkt nylig og fått bekreftet av briter som burde ha en del erfaring rundt 3. gen. Jeg tror ganske sikkert at 2. gen og 1. gen har lik eksosmanifold.

- Det er forskjell mellom kjølekanaler, og muligens oljekanaler mellom toppen på 2. gen og 3. gen. Dette illustreres ved at det er forskjell på toppakningene mellom de to.. Dette har vært diskutert en del tidligere på MR2-forumet (hvor USA-gutta henger) og er "bevist" med bilder av forskjellige toppakninger, kan være verdt å søke litt der.

#32907  av Christian

jensi skrev:Min tidligere 3s-ge 91 mod. hadde underspylings dyser under stempela.
Mått ta de av for å hone sylinderen.
Der ser man, vet du om dette er standard på alle 3s-ge blokke fra 91? (dvs alle fra 90 til 92, blir det ikke?)

#32910  av Christian

- Eksosmanifold er forskjellig mellom 2. og 3. gen. Den siste gen har to bolter ekstra for å hindre problemer med vridning på tidligere revisjon. Dette har jeg selv undersøkt nylig og fått bekreftet av briter som burde ha en del erfaring rundt 3. gen. Jeg tror ganske sikkert at 2. gen og 1. gen har lik eksosmanifold.
Da er jo det greit. Mener også at 1 og 2 rev er like :)
- Det er forskjell mellom kjølekanaler, og muligens oljekanaler mellom toppen på 2. gen og 3. gen. Dette illustreres ved at det er forskjell på toppakningene mellom de to.. Dette har vært diskutert en del tidligere på MR2-forumet (hvor USA-gutta henger) og er "bevist" med bilder av forskjellige toppakninger, kan være verdt å søke litt der.
Uten at jeg har sjekka det nærmere er det jo da lite sannsynelig at det er noen god løsning å bruke en 3 rev blokk på en 2 rev topp, eller omvendt :?

Hvordan er det med dysene på en 3s-ge? Har noen nærbilde av disse? Lurer på om jeg kan bruke mine bosch 720cc dyser på en slik, Vet at de ikke passer på en 3rev turbo, siden disse har sidemating :?

#32919  av sleeper

Har ikke alle de motorene side mata dyser da????

#32925  av Kenny

Kan så og si garantere at en gti topp har bedre flow enn en turbo siden poleringen på innsiden av en sugemotor er det ultimate for og få den til å fungere skikkelig... En turbo motor blir jo "påtvunget" "luft nok", men en sugemotor må "annskaffe" lufta selv, og den er da nesten altid bedre portet\polert innvendig... Så jeg er 95% sikker på at det er bedre flow i en gti topp.

#32957  av Christian

Har ikke alle de motorene side mata dyser da????
Meget mulig alle har det orginalt, jeg veit ikke. De jeg har nå er i alle fall toppmata.

#32958  av Christian

Kenny skrev:Kan så og si garantere at en gti topp har bedre flow enn en turbo siden poleringen på innsiden av en sugemotor er det ultimate for og få den til å fungere skikkelig... En turbo motor blir jo "påtvunget" "luft nok", men en sugemotor må "annskaffe" lufta selv, og den er da nesten altid bedre portet\polert innvendig... Så jeg er 95% sikker på at det er bedre flow i en gti topp.

Det høres logisk ut det ja :) Har fått tilbud på en 94-95mod gti blokk nå, så det er mulig den blir hentet i mårra. Noen som veit om innsuget fra turbo vil passe på denne blokka?

#33694  av Christian

Var i alle fall god forskjell på 1 og 3 rev eksos ja, slenger ut et bilde...
Vedlegg
Eksos.JPG
Eksos.JPG (29.84 kiB) Vist 2028 ganger

#33776  av CelicaTurbo

hm, ganske stor forskjell da ja.. 3. gen eksosen virker mye mer solid i flensen som går mot toppen, men så var jo dette også gjort for å fikse et problem med vridning av manifolden på tidligere modeller :)