Som de fleste sikkert har fått med seg er det endel som går dritt om dagen, så jeg lurer på endel ting....
Siden stort sett alle jeg prater med har meninger om hva som går og hva som ikke går, så tenkte jeg at det kanskje ville være ok å samle det i en tråd for andre også?
Ikke minst er jeg dritt lei av å måtte jobbe meg helt i senk for å kunne betale for alt dette
Så jeg prøver å finne ut hvordan jeg skal få satt sammen noe som virker skikkelig på neste forsøk...
Til og begynne med :
-VS Motor, en rimelig godt kjent tuner påstår at en gti utmerket godt kan bygges om til turbo, han mener også at toppen har bedre flow enn en org turbo. Men han har ikke gjort dette selv.
I tillegg påstår han at han har sett org gti motorer med olje underspyling til stemplene, men at han ikke kan sverge på at disse faktisk er orginale. Toyota sier at de ikke har det, men at det kan maskineres, siden oljekanalen ligger inni blokka, "bare" å borre hull.
-Toyparts, som jeg også regner som en flink persom innen trimming, bekrefter at en gti kan bygges om og mener i tillegg at en gti blokk er ett bedre utgangspunkt, (for kraftig trimming) siden disse er mindre stressa pga hard kjøring hos tidligre eiere. Turboblokka har en liten syke ang sprekking i kanalene pga varmgang fra turbo. Høres jo egentlig logisk ut, gjør det ikke?
Mener også at det er bedre flow i en gti topp.
Har også vært i kontakt med mange andre som mener at ei gti blokk kan bygges om ganske enkelt, koster selfølgelig, men det er jo ganske lett å skaffe disse kontra en turboblokk. Og billigre, ikke minst
Samt at turbo "innmaten" kan byttes imellom alle revisjoner?
Og at blokka på gti og alle turbo revisjoner er lik, bortsett ifra at 3s-ge mangler underspyling og at 3rev turboblokk har en litt dårligere legering...?
Så når det gjelder 3s-gte motoren vs 3s-ge motoren, hva er det egentlig som passer om hverandre her?
Kom med det dere vet/har prøvd/lest at andre har gjordt
-Passer turbo veiv og råder i en gti blokk?
Uavhengig av revisjon?
-Passer 1 eller 2 rev veiv og råder i en 3 rev turbo?
-Vil en 1 eller 2 rev funke greit med en 3 rev topp? Eller med en gti topp?
-Vil en 3 rev blokk fungere greit med rev 1 eller 2 topp?
-Vil en ombygget gti blokk fungere greit med en turbo topp?
-Hva med innsuga, kan ett 1 eller 2 rev brukes på en 3 rev topp?
-Kan ett 1 rev innsug benyttes på en gti blokk?
-Har en gti topp bedre flow enn en rev 3 topp?
-Eksos manifoilene, kan de byttes fritt? Mener det er forskjell på 1 rev og 3 rev her?
-Div andre kombinasjoner...?
Regner med at 1 og 2 rev er like innvendig og i toppen, men har skilt de likevel...
Siden stort sett alle jeg prater med har meninger om hva som går og hva som ikke går, så tenkte jeg at det kanskje ville være ok å samle det i en tråd for andre også?
Ikke minst er jeg dritt lei av å måtte jobbe meg helt i senk for å kunne betale for alt dette

Til og begynne med :
-VS Motor, en rimelig godt kjent tuner påstår at en gti utmerket godt kan bygges om til turbo, han mener også at toppen har bedre flow enn en org turbo. Men han har ikke gjort dette selv.
I tillegg påstår han at han har sett org gti motorer med olje underspyling til stemplene, men at han ikke kan sverge på at disse faktisk er orginale. Toyota sier at de ikke har det, men at det kan maskineres, siden oljekanalen ligger inni blokka, "bare" å borre hull.
-Toyparts, som jeg også regner som en flink persom innen trimming, bekrefter at en gti kan bygges om og mener i tillegg at en gti blokk er ett bedre utgangspunkt, (for kraftig trimming) siden disse er mindre stressa pga hard kjøring hos tidligre eiere. Turboblokka har en liten syke ang sprekking i kanalene pga varmgang fra turbo. Høres jo egentlig logisk ut, gjør det ikke?
Mener også at det er bedre flow i en gti topp.
Har også vært i kontakt med mange andre som mener at ei gti blokk kan bygges om ganske enkelt, koster selfølgelig, men det er jo ganske lett å skaffe disse kontra en turboblokk. Og billigre, ikke minst

Samt at turbo "innmaten" kan byttes imellom alle revisjoner?
Og at blokka på gti og alle turbo revisjoner er lik, bortsett ifra at 3s-ge mangler underspyling og at 3rev turboblokk har en litt dårligere legering...?
Så når det gjelder 3s-gte motoren vs 3s-ge motoren, hva er det egentlig som passer om hverandre her?
Kom med det dere vet/har prøvd/lest at andre har gjordt
-Passer turbo veiv og råder i en gti blokk?
Uavhengig av revisjon?
-Passer 1 eller 2 rev veiv og råder i en 3 rev turbo?
-Vil en 1 eller 2 rev funke greit med en 3 rev topp? Eller med en gti topp?
-Vil en 3 rev blokk fungere greit med rev 1 eller 2 topp?
-Vil en ombygget gti blokk fungere greit med en turbo topp?
-Hva med innsuga, kan ett 1 eller 2 rev brukes på en 3 rev topp?
-Kan ett 1 rev innsug benyttes på en gti blokk?
-Har en gti topp bedre flow enn en rev 3 topp?
-Eksos manifoilene, kan de byttes fritt? Mener det er forskjell på 1 rev og 3 rev her?
-Div andre kombinasjoner...?
Regner med at 1 og 2 rev er like innvendig og i toppen, men har skilt de likevel...
Dagali Bil & Maskin - Dagali opplevelser - BS Bildeler.
http://www.aasbergdrifting.com
http://www.aasbergdrifting.com