TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor mange ampere lader dynamo i mr2 mk2?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#266486  av Larsen

Litt forskjellig fra hvilken dynamo som er montert. En av turbo modellene kom med 100 amper mens gti uten servo leverer vel 80 amper.

#266491  av angrykid

OK, så jeg kan trygt gå opp i amperestørrelse på batteri uten at det skal være noe problem? Det jeg har i dag er på 44 ampere, og det blinker sånn smått i lysene og det er generelt for lite strøm til anlegget i bilen. :)

Men det bør være relativt trygt å gå opp til rundt 70-80 ampere på min 90 mod gti uten servo?

#266510  av Larsen

Batteriet størrelse måles ikke i amper, men amper/timer. Det vil si at det er en sammenheng men sier ingenting om kapasiteten dynamoen lader.

Det vil si at ideelt sett så vil en 90 ampers dynamo lade en 90 ampers batteri på en time. I virkligheten så vil stemmer ikke dette siden et batteri ikke lader jevnt hele tiden og andre systemer i bilen bruker strøm. Jeg bruker selv et 60 ampers batteri. Kjøpte på biltema, husker ikke mål, men det passet i batterikassen.

#266515  av CelicaTurbo

60A/h batteri er vel standard på disse bilene, og jeg mener 80A dynamo brukes på bilene uten servostyring, mens kravene til den elektriske servopumpen medførte at biler med dette fikk en kraftigere dynamo, 100-120A området..

Ellers, som Larsen skriver, om det er batteriet du tenker på så er ikke tallet der relatert til dynamoen nei :)

#266518  av Larsen

Mener biltema sa at det var 45 amper batteri orginalt.

Mr2 mkII ble levert med 80, 90 eller 100 amper dynamo. Det ble ikke tatt ut av det blå :wink:

#266524  av angrykid

Ah, da fikk jeg jo litt mer informasjon med på kjøpet i denne diskusjonen da. :D

Så, hadde jeg hatt en dynamo som lader 80a, og ett batteri på 160a, så vil det ta (teoretisk) 2 timer å lade opp det batteriet... Nå vet jeg at dette regnestykket ikke er helt korrekt, men det gir vel en høvelig pekepinn på hovrdan ting fungerer i mitt hode. :D

Bare si ja eller nei om jeg har feil.. :)

Men da går det jo greit å i allefall øke amp'en på batteriet opp til 60-70 om ikke annet, som var utgangspunktet for spørsmålet mitt.. :)

#266534  av Larsen

angrykid skrev:Ah, da fikk jeg jo litt mer informasjon med på kjøpet i denne diskusjonen da. :D

Så, hadde jeg hatt en dynamo som lader 80a, og ett batteri på 160a, så vil det ta (teoretisk) 2 timer å lade opp det batteriet... Nå vet jeg at dette regnestykket ikke er helt korrekt, men det gir vel en høvelig pekepinn på hovrdan ting fungerer i mitt hode. :D

Bare si ja eller nei om jeg har feil.. :)

Men da går det jo greit å i allefall øke amp'en på batteriet opp til 60-70 om ikke annet, som var utgangspunktet for spørsmålet mitt.. :)
Stemmer! utgangspunktet er at et 160 ampers batteri skal bruke to timer på å lade seg ut ved et forbruk på 80 amper. Det tar ofte litt lengre tid å lade fordi batteriet ofte ikke tåler å lades opp i samme hastighet som det lades ut.

Edit: Rette feil
Sist redigert av Larsen den 11 okt 2007 10:16, redigert 1 gang totalt.

#266761  av Rallybadguy

Larsen skrev:Stemmer! utgangspunktet er at et 160 ampers batteri skal bruke to timer på å lade seg ut. Det tar ofte litt lengre tid å lade fordi batteriet ofte ikke tåler å lades opp i samme hastighet som det lades ut.
Dette stemmer vel ikke helt, Eller? Jeg mener, et 160 Ah Ampere timers batteri skal teoretisk gi en ampere i 160 timer... Rett på meg hvis jeg husker feil fra elektroen :) Mao. Et 160 Ah batteri kan levere 80 A i to timer. Alt teoretisk selvfølgelig.

Geir Helge

#266766  av Larsen

Rallybadguy skrev:
Larsen skrev:Stemmer! utgangspunktet er at et 160 ampers batteri skal bruke to timer på å lade seg ut. Det tar ofte litt lengre tid å lade fordi batteriet ofte ikke tåler å lades opp i samme hastighet som det lades ut.
Dette stemmer vel ikke helt, Eller? Jeg mener, et 160 Ah Ampere timers batteri skal teoretisk gi en ampere i 160 timer... Rett på meg hvis jeg husker feil fra elektroen :) Mao. Et 160 Ah batteri kan levere 80 A i to timer. Alt teoretisk selvfølgelig.

Geir Helge
Jeg har jo selfølgelig glemt å legge til 80 amper i to timer :) Du har helt rett.