TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Diverse spørsmÃ¥l om mr2 mk1

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #33075  av SiggE

Hei.

Går med planer om å kjøpe mr2 mk1, og har noen spørsmål.

- Hva skal man se etter?

- Hvor pleier rusta og komme?

- Noen vanlige feil og mangler?

- Dele tilgang/pris på slitdeler?

- Forskjellene på de forskjellige årsmodeler(positive/negative sider)?

- Evt annet man bør vite om bilen

Evt. vet du om en mr2(mk1) i Sør-Vest Norge, si i fra!

Mvh
Sigmund
 #33082  av Amund

SiggE skrev:Hei.

Går med planer om å kjøpe mr2 mk1, og har noen spørsmål.

- Hva skal man se etter?

- Hvor pleier rusta og komme?
skjermbuer er ekstra utsatt, og se ellers etter spor etter hard bruk. oljeforbruk, slark i girkasse, skraping ved giring til 2. gir.
SiggE skrev:- Noen vanlige feil og mangler?

- Dele tilgang/pris på slitdeler?
deler koster stort sett det samme som til andre toyotaer, men det som er å få av uorginale deler er stort sett trimme deler... :roll:
SiggE skrev:- Forskjellene på de forskjellige årsmodeler(positive/negative sider)?
I -88 kom bilen stort sett bare med t-tak, litt tyngre men tøffere.. da kom også forsterket blokk og bunndel, pluss at den fikk 1-2 hk ekstra.. luftfilteret er lokalisert i bagasjerom i stedet for i motorrom. og understellet er forsterket og justert for litt mindre skummel snurring..
Bremsene ble også litt større, pluss teardrop orginale alu felger.
SiggE skrev:- Evt annet man bør vite om bilen

Evt. vet du om en mr2(mk1) i Sør-Vest Norge, si i fra!

Mvh
Sigmund
Generelt sett har denne bilen en litt kunstigt høy pris. Men holder seg godt i pris. Ville egentlig helst sett etter en utgave med t-tak, men da de er litt mere skjeldne er de ofte dyrere og vanskeligere å få tak i..

mvh
Amund

#33089  av Mr2 Mk2

Amund har vel svart på det meste her ;) tilføyer at nede på front fangeren har det en tendens til å ruste fort.Er enig med Amund i at du bør se etter en med t-tak,men det er ikke lett tro meg :wink: been there done that :roll: Test bilen på girene fra 1-2 og 3-2 spess.Ang rust så er det ikke så farlig fremme for der kan du bare skru av å skifte,koster ikke allverden,men bak er det verre.Hadde ikke kjøpt en mr2 med mye rust på bakre hjulbue(er).Ser at du er lokalisert på Karmøy,er en der med en oppborret mk1 rød 86 mod som skal selge.35k men den har noe rust.

Ellers får du no bare spørre om du lurer på noe :)

"Evt annet man bør vite om bilen"
Om du ikke har prøvd en,gjør det snarest da går du nok fra vurderer til SKAL HA! :twisted:

edit-Hei og velkommen :wink:

#33097  av Kenny

hvis du ser på noen som har takluke istedet for t-tak, så ta ut luka, og se etter rust under luka...

Også en kjent feil at takluka lekker.. og den er DYR!! koster 5000.- eller noe hos toyota..

Se også etter rust på siden i bagasjen.. der kan du ta ut et deksel på siden, og der ser du hele den bakre delen av hjulbue, og innerskjerm, så der ser du fort om det er noe rust du ikke ser fra utsiden...

#33108  av SiggE

Jostein skrev:
"Evt annet man bør vite om bilen"
Om du ikke har prøvd en,gjør det snarest da går du nok fra vurderer til SKAL HA! :twisted:

edit-Hei og velkommen :wink:
Takker for gode svar :D

Har ikke hatt anledning til å prøve en enda.
Men hva med å importere i fra Tyskland? Da er vel rustproblemene mindre? Eller er det bare en illusjon jeg lever i?

Denne f.eks: http://www.autoscout24.de/home/index/de ... d=27288568

Har du Tlf.nr. til den på Karmøy? Har du sett på den?

#33111  av Mr2 Mk2

Så litt på dem fra tyskland jeg å,og fikk den oppfatning av at dem ser generelt sett mye bedre ut enn dem i Norge.Men for meg blir det for fjernt har ingen kontakter innefor import og kan ikke et ord tysk.Så det ble som sagt for fjernt for meg.Og aner ikke hva prisen blir,men prisen på dem er jo myyee lavere enn i Norge mener jeg fant flere til under 10k.

Ang nummeret til han karen:Tok en oppfriskning på mobilen igår å slette alle numrene til dem som skulle selge mr2.DET ER SÅ FORBANNA TYPISK!!Dagen etterpå så trengs det ja :roll: Helt utrolig.Fikk ikke sett på den nei,skulle se på den engang.For jeg skulle til stavanger å se på en(som jeg kjøpte),og skulle se på den på Karmøy på vei hjem om det skar seg med den i Stavanger,men slik gikk det jo ikke :roll: Det jeg vet om den er at den var gått 174k mener jeg å huske,rød 86 mod.Nylig overhalt motor,Noe rust på hjulbue bak og noen rust roser fremme.Det var en eldre mann som har/hadde den.Og han virket rimelig desperat på å selge men var ingen kløpper på internett.Men hadde sett "ønsker å kjøpe" annonsen min på autodb og tok kontakt.Først skulle han ha 45k men ringte igjen etter noen uker og sa at han kunne selge den for 35k men det var minstepris.Og han mente den var i god stand i forhold til dem andre han hadde sett som var dyrere.
Men vil anbefale deg å sette inn en annonse på http://www.autodb.no (gratis),det gjorde jeg å fikk goood respons.Da er det godt mulig denne karen ringer deg også.

#33112  av SiggE

Oki.

Har satt en annonse ut på autodb. For se om det blir respons, Import er bare en "nødløsning"

Mvh

#33118  av Mr2 Mk2

tok ikke lange tiden før det ringte i ett :wink:

Mk1

#33356  av proson

lett på http://www.kelkoo.no og finn.no

Da finner du fra AutoDB og mange andre firma!

Og på motorborsen.no og autoborsen.no
Sist redigert av proson den 12 mar 2004 20:36, redigert 1 gang totalt.

#33384  av SiggE

Da hadde man fått første napp..

En mørkgønn med gullfarve helt nederst. KM:240000(mye for en slik bil?) Orginale alufelger med nye vinterdekk. Alufelger på sommerdekka(som var nye i fjor). Litt lakkrust på fremre hjulbue. en siggaretglo i førersete og en liten sprekk i midtkonsollen. Kjøpt den for 18 måneder siden for 50000kr. Ca 45000kr mente han var ok pris.

-Ny frontrute

- Nye skiver, klosser og kalipere(?)

- Ny lys bryter

- Ny cd-spiller

Skal se på den i helga. Kan godt ta noen bilder og legge ut, hvis dere vil se.

mvh Sigmund

#33393  av jan-erik

Ville ikke brydd meg om km på en slik bil, det som er viktig er hvilken stand den er i. Ellers så er kombinasjonen grønnmetallic og gull nederst pen syns jeg. Men en grundig sjekk på en såpass gammel bil er vel på sin plass da det fort kan bli dyrt å fikse alt mulig, men dette gjelder jo for veldig mange gamle biler da.

MR2 MK1 som er i god stand holder seg meget meget godt i pris. Men noen som dessverre prøver å selge "vrak" til prisene som gode eksemplarer går for. Men tror nok 45000,- ikke er noen ille pris om bilen er i god stand teknisk og kosmetisk.

Lykke til med jakten og prøvekjøringer

#33397  av Mr2 Mk2

Min erfaring er at du bør få denne ned i rundt ca 40k,da kan man begynne å snakke.240k er forsåvidt ikke mye for en slik bil,men det som betyr noe er hvordan de 240 er kjørt :wink: Ville heller betalt mer for et godt eksemplar en å ta til takke med noe "halvt" for da dukker det gjerne opp mye drit.Det som jeg merket er viktig ang pris,det er å påpeke mest mulig negative ting.Som f.eks "ok ikke elektriske vinduer eller t-tak nei :( " ,og nevn at du vet hvor dyrt det er om det er rust på bakskjermer.Det er helt utrolig hvor folk bagateliserer negative ting om bilen sin når de skal selge,en LITEN rustrose fikk jeg høre mangen ganger :roll:

#33451  av MRQuoc

LITEN\LITE rust der og der .. uhm .. unndragelse av viste ting under befaring kan koste dyrt for deg etterhvert ..
feilen ved mitt kjøp er at jeg var i så god tro på "null rust" <- annonsen , at jeg heller brydde meg mer om motoren , siden han selv satte i ... vel .. ikke lange tiden etter fant jeg rusthull under bilen ... som han benekter ved.. selv forbruker rådet ikke får tak i han .. han prøver å senke seg selv langt under jorda nå tenker jeg .. saken er forsatt i forbruker rådet .. og det eneste jeg kan gjøre er å vente på dem :\ .. jeg prøver jo å være så diplomatisk som mulig , selv om det frister å bruke noen av tilbudene jeg har fått av mennesker rundt meg om å faktisk banke liv skitten ut av han .. grrr.. , men .. jeg er voksen .. jeg takler det ..

#36530  av Mr2 Mk2

Om det fortsatt er av interesse så fant jeg nummeret på en lapp til han karen med den røde på karmøy..

#36674  av SiggE

Jostein skrev:Om det fortsatt er av interesse så fant jeg nummeret på en lapp til han karen med den røde på karmøy..
Vel, er ikke så begestret for den (tror jeg vet hvliken du mener). Men ellers takk.. Har vært og sett på en og ringt til flere, men ingen pene..
Ser ut til att det blir sykkel/nye felger på rocco'n i sommer :?