TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Justere kamhjul og registerreim

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #267257  av evneveik

Skulle justere tenningen og oppdaget da at jeg hadde satt registerreima på sånn at kammene sto en halv tann feil som resulterte i at jeg ikke fikk justert tenningen mer en 5grader.
Men når jeg prøver å snu på kamhjulene så "setter" ventilene seg en halv tann bort fra merket.
Skal jeg justere de helt nøyaktig selv om ventilene ikke står lukket/åpen, men litt over dette? Kan det være merket på veivhjulet som er skeivt? Litt knotete forklart, men håper noen skjønner det :)
 #267263  av Larsen

evneveik skrev:Skulle justere tenningen og oppdaget da at jeg hadde satt registerreima på sånn at kammene sto en halv tann feil som resulterte i at jeg ikke fikk justert tenningen mer en 5grader.
Men når jeg prøver å snu på kamhjulene så "setter" ventilene seg en halv tann bort fra merket.
Skal jeg justere de helt nøyaktig selv om ventilene ikke står lukket/åpen, men litt over dette? Kan det være merket på veivhjulet som er skeivt? Litt knotete forklart, men håper noen skjønner det :)
MÃ¥tte lese dette to ganger ja

Ja, tenningsmerket kan være feil og nei en halv tann fra eller til er ikke nøyaktig nok. Mener en tann tilsvarer mellom 6-10 grader. Får å få justert den nøyaktig anbefaler jeg deg å ta Topplokket og bruker en skifte nøkkel til å justere vinkel på kammene. Der finner du også et bedre merke for justering av kammen.

#267276  av evneveik

Har tatt av lokket, for å få bedre tak til å dreie kammene, glemte å se etter noe merke. Får ta med meg en medhjelper for å hindre at kammene flytter seg under montering av reima. Så får jeg prøve å sjekke tdc merket. 10grader kan stemme ganske bra ja.