TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Iridium plugger

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #33196  av Master

Heisann!

Fikk nye plugger idag. bestilte dem fra USA. billig derfra. Er 4 stk Denso Iridium plugger med 0.4mm gap. (står i rep. boka jeg har til mr2 at gap på nye plugger bør være 0.8mm? noen som vet why?) Anyway, de skal visstnok gi bedre tenning og lavere forbruk.

Skal skifte dem når jeg skifter coilledning/pluggledninger (silikon), rotor og fordelerlokk. Huff'a'meg dere skulle sett inni fordelerlokket mitt... 2 av kontaktene er nesten helt borte :?: Men fordelerlokk er vel forbruksvare på disse motorene ettersom jeg har forstått. Tror ikke det er bytta på hvertfall 80'km. kan poste pics senere.

Bilde
Bilde

#33215  av CelicaTurbo

0.4 henviser vel til diameteren på anoden eller katoden eller hva det heter, den tynne spissen nederst :)

#33240  av Master

ah... jeg skjønner:)

Forresten hvilke pluggledninger er best og hvor får jeg kjøpt dem? må ha meg nye..

#33247  av CelicaTurbo

orginalt er best, får kjøpt dem hos Toyota :) Ellers er det mulig du får kjøpt fra http://www.ngk.com, men aner ikke hvordan dem er i forhold til orginale eller om dem er det samme som orginale (siden Toyota bruker mye NGK/Denso).. Magnecor performance ledninger er ikke å anbefale, mange opplever at plugghettene detter av støtt og stadig på disse.

#34649  av Master

Skifta fordelerlokk i dag bare for å ha det gjort liksom. Bilen gikk ikke noe unormalt men det gamle var veldig slitt:

Vil avansering av tenning slite på fordelerlokket raskere enn hvis man kjører originalt 10 grader?
Vedlegg
fordelerlokk.jpg
fordelerlokk.jpg (22.21 kiB) Vist 2553 ganger

#34661  av CelicaTurbo

Det er mulig det sliter kjappere om gnisten i gjennomsnitt har en lengre distanse å "hoppe" når du har avansert tenningen, siden dette brenner mer av kontaktene, men med tanke på at 3S-GTE turbomotoren bruker samme fordeler men har et mye større spenn på avansering/retardering av tenningspunkt fra ECU enn det GTI'ens 3S-GE har så burde ikke slitasjen på din bil være noe værre enn det er standard på 3S-GTE ihvertfall :) En turbomotor spiser en fordeler på omtrent 20-30.000km så din burde holde minst denne distansen vil jeg tippe..

hvor mye er tenningen din avansert da?

#34708  av Master

ah okei.. får følge med og se om det blir slitt etter et par år da:D Tenninga mi er på ca 13 grader. Kjører 98 bensin og det er ikke antydning til tenningsbank (hvertfall hørbar).

#34715  av kennethx

Sånn helt noob, hvordan høres tennings bank ut?

#34729  av sindrejl

bang bang.. og bilen har ikke så lyst å gi på og hopper en del?

de pluggene, hvilken nettside fant du dem på? trenger plugger, men vet ikke helt hva sindregutt skal ha :)

#34752  av CelicaTurbo

har aldri hært det selv.. eller aldri hørt det mens jeg kjører.. jeg hørte det en gang jeg stilte på tenningen og den kom litt langt frem og når jeg kontrollerte med lampen kom det et *knepp* og jeg så tenningspunktet plutselig flytte seg til en helt annen kant av hjulet..

men, jeg har hørt opptak av tenningsbank fra mikrofon under panser gjennom en kvartmil sprint, og det hørtes ut som knitring.. Kraftig tenningsbank skal høres ut som om noen mister en haug med klinkekuler ned i en blikkboks, men da er det så kraftig at motoren havarerer på et øyeblikk..

#34755  av Master

sindrejl skrev:bang bang.. og bilen har ikke så lyst å gi på og hopper en del?

de pluggene, hvilken nettside fant du dem på? trenger plugger, men vet ikke helt hva sindregutt skal ha :)

Kjøpte dem på ebay! Bare søk etter dem du... :) de fungerer helt fint.

Tenningsbank høres ut som knitring ja.. som om metall slås mot noe annet metall idet den tenner.

Forresten er det noe galt med tenningslampa mi når den ikke gir utslag hver gang gnisten går gjennom pluggledninga til syl 1 ?

har prøvd å vri og styre på "følingsboksen" men uten særlig hell.

Fungerte utmerket på min gammelbil (med forgasser)

Kan det ha noe med pluggledningene å gjøre? At de isoloerer for mye?

#34767  av kennethx

CelicaTurbo skrev:har aldri hært det selv.. eller aldri hørt det mens jeg kjører.. jeg hørte det en gang jeg stilte på tenningen og den kom litt langt frem og når jeg kontrollerte med lampen kom det et *knepp* og jeg så tenningspunktet plutselig flytte seg til en helt annen kant av hjulet..

men, jeg har hørt opptak av tenningsbank fra mikrofon under panser gjennom en kvartmil sprint, og det hørtes ut som knitring.. Kraftig tenningsbank skal høres ut som om noen mister en haug med klinkekuler ned i en blikkboks, men da er det så kraftig at motoren havarerer på et øyeblikk..
Hmm, har du opptaket ennå hadde det vært fint om du sendte det til meg :)

Litt greit å være klar over åssen diverse lyder høres ut...

#34780  av CelicaTurbo

har det ikke nei og det er ganske lenge siden jeg hørte det.. mener jeg fant det på bilforumet.net og det var en mx5 med turbo, trolig Banzai-baggen eller hva han kaller seg sin bil (som er solgt nå).. er du modig kan du jo prøve å søke på det forumet :)

#34785  av kennethx

Hmm, fant ikke noe. fant bare en masse idiot poster...for et møkka miljø på det forumet *kremt*

Det er jo sikkert bare noen som ødelegger...men seriøst...

#34802  av CelicaTurbo

det hender det er noe som er aktuellt å lese der så jeg følger med, men stort sett blir alle diskusjoner ødelagt og det er vanskelig å skille mellom dem svarene som er troverdige og dem som er skrevet av folk som overhodet ikke har peiling (men prøver allikevel å vise at dem kan allt)..