TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Rear anti roll bar

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #269106  av J. Paulsen

Har kjøpt whiteline anti roll bar fra fensport, ser hvor den skal monteres men ser relativt klundrete ut. Noen som kan gi meg litt info om hva som må av for å kunne gjøre dette enklest mulig?

#269250  av 2fastgt4

hvis det er den på undersiden så er det bare å skru av de to støtteforingene på undersiden.
er du heldig så klarer du å løsne på lenkene i endene ellers så må du ha nye.
så er det bare å tre den nye inn samme veien som du drar den gamle ut.

jeg jekka opp bilen med en billig 200kr jekk og da var høyt nok for å få riktig vinkel :D
egentelig en grei jobb.

driten er at lenkene i enden har en tendens til å ryke når man skal løsne dem. selv måtte jeg bruke en vinkelsliper/baufil.
og de lenkene er dyre mener prisen var rundt 260kr stk :)

uansett så er dette det billigste og beste oppgraderinga på denne bilen :D

#269295  av Tomera

Vet ikke hvilken bilmodell dette gjelder, men på min ST185, hadde jeg av begge demperna samtidig. Løsnet bare begge foringsklemmene, of link stagene som sitter mellom krengestaget og demperne. Med disse bruker du bare en 5mm unbraco i midten av bolten, og en fatsnøkkel som passer på, så er det bare og skru av. Fikk det ut på høyre side (passasjerside) Dette var veldig enkelt når støtdempern var avmontert.
Du vil merka bra forskjell med dette stage, om det er sen ST185 det er snakk om:) Abselutt ett must til denne bilen.

#269306  av cryptor

For å si det sånn så hadde jeg av begge demperne, bilen oppe på en bokk å plagdes noe helt jævlig for å få på det staget, tror kanskje det er en fordel å ta av bakre del av eksosen og for å plages litt mindre, whitline stager er litt lengre i endene pga justeringspunktene noe som gjør at det ikke er like enkelt å få det på som å få av orginalstaget. men dette var på en st205 så det er ikke sikkert det er like plagsomt på de andre modellene.

#269310  av Tomera

cryptor skrev:For å si det sånn så hadde jeg av begge demperne, bilen oppe på en bokk å plagdes noe helt jævlig for å få på det staget, tror kanskje det er en fordel å ta av bakre del av eksosen og for å plages litt mindre, whitline stager er litt lengre i endene pga justeringspunktene noe som gjør at det ikke er like enkelt å få det på som å få av orginalstaget. men dette var på en st205 så det er ikke sikkert det er like plagsomt på de andre modellene.
Ja det ser betydelig mye trangere ut på 205en bak.
Men på ST185en gikk dette veldig greit.
Men vet ikke hvilken modell det er snakk om.

#269323  av J. Paulsen

Det er en st185 det er snakk om. takk for hjelpa, er veldig greit å ha litt info fra folk som har gjort det før så slipper jeg å klundre for mye :)

De bushene jeg fikk med virket også relativt dårlige, må finne en grei måte å montere de riktig ettersom de ikke går over justerings delen av staget.

BTW: hvilken stivhet brukte dere på bilene deres når dere justerte staget?

#269324  av Tomera

J. Paulsen skrev:BTW: hvilken stivhet brukte dere på bilene deres når dere justerte staget?
Jeg kjører på Medium, altså det midterste hullet. HAr ikke prøv noen andre innstillinger. Men tror bilen kan bli litt for mye overstyrt enn hvaman ønsker, om man har det på det innerste (strammeste). Liker den veldig gått som den er nå iallefall.