TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 5SFE manifold pÃ¥ 3SGE?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #269920  av 323F GTX

Som topic sier.. Passer 5SFE eksosmanifold på 3SGE toppen? Lei av rustne flenser og dritt på originalanlegget :P

#269937  av CelicaTurbo

Sannsynligvis, siden 5S-FE-gutta i USA bruker 3S-GE manifold uten problemer, men en manifold fra en MR2 5S-FE bør du ikke bruke med tanke på effekt akkurat. Den manifolden som står på bilen din nå er en 4-2-1 grenrørsmanifold som er tuned fra fabrikk for din motor, mens den klossen som står på 5S-FE er en tung støpejernskollektor med innebygget katalysator.. den er mildt sagt meget restriktiv og definitivt ikke tilpasset din motor med tanke på eksosgassenes hastighet og rørenes lengde for god sylinderfylling på turtall.

edit: ved nærmere ettertanke tenker du kanskje på ebay-eksosmanifolder for 5S-FE.. de passer men de er vistnok for lange slik at de må modifiseres. Problemområdet er der som vi har våre orginale katalysatorer montert.

#269944  av Amund

hmmm, ein kamerat har camry med 5sfe, og den har no virkelig ikkje støpejernsmanifoild... det er ein 4-2-1 og...

ikkje 100% sikker då, men skal sjekke i kveld :?

BTW, etter diverse motoskifter i camryen, så kan eg vel i grunn sei at: 3sfe og 3sge har flensen mellom eksos og manifoild på akkurat samme plassen. for 5sfe så var den litt lenger såvidt eg husker ja...

#269969  av CelicaTurbo

Hm, jeg har ikke sett noe live men den har da virkelig sett ut som en støpejernskollektor på bilder, hvor katalysatoren står maks 40cm fra eksosportene og lenge før 2-1 kollektoren på 3S-GE manifolden, jeg skal ikke banne på at det er støpejern heller, det er godt mulig det er rør.. :)

#269992  av Amund

som sagt, mulig eg blander den med ein annen motor, så eg kan ta å sjekke det i kveld.....

#269993  av 323F GTX

Jeg tenkte da ikke bruke original manifold, men finner mye manifolder til 5sfe fra USA ;) tenkte på Rustfri 4-2-1

#270041  av CelicaTurbo

323F GTX skrev:Jeg tenkte da ikke bruke original manifold, men finner mye manifolder til 5sfe fra USA ;) tenkte på Rustfri 4-2-1
Vel, som sagt så passer dem ifølge gutta på det britiske forumet, men de må modifiseres pga at røret er for langt og vil delvis overlappe katalysatoren din om du prøver å hekte det opp, samt at det ikke er flens for lambdasonden din på samme sted i de ebay-grenrørene, så du må enten forlenge kabel eller sveise nytt der også. På ebay-sakene er denne flensen på ett av rørene ut fra motor, ganske tett på motorblokken (dvs at lambdaen her bare vil måle blandingen på en enkelt sylinder. Det ser ut som om de også har en flens for en annen "skru-inn" sensor i bunnen rett før flexileddet, trolig ment for bredbåndslambda/tempsensor.