TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• lambda kontakt

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #270099  av Foe

Hei!
Har hatt litt frieksos som har ødelagt lambdaen min samt svidd av kontakten.
Har bestilt ny lambda, men kontakten som sitter på motsatt side får jeg ikke kjøpt hos toyota.

Lurer på om det er noen her som har et gammel ledningsnett liggende, evt. om det er noen andre biler som har lik kontakt da høggern her i byen ikke hadde noe. :)
 #270100  av Ivar

Foe skrev:Hei!
Har hatt litt frieksos som har ødelagt lambdaen min samt svidd av kontakten.
Har bestilt ny lambda, men kontakten som sitter på motsatt side får jeg ikke kjøpt hos toyota.

Lurer på om det er noen her som har et gammel ledningsnett liggende, evt. om det er noen andre biler som har lik kontakt da høggern her i byen ikke hadde noe. :)
Det er ikke verre enn å klippe av kontakten og lodde sammen, eventuelt sette på en annen type kontakt. Det er vel sjelden mer enn to ledere på MR2-lambdaene.

#270195  av Foe

er vel 4 ledere på den jeg har.
Det er sånn jeg har det akkurat nå, men har lyst å få det litt mere "ordentlig" enn en haug med hjemme-mekk :p

#270203  av Sven

Du får kjøpt den løs. Jeg gjorde det.
Fikk hjelp av en bekjent på Toyota til å finne fram kontakhuset i katalogen. Også trenger du fire plugger med 15cm ledning på. Disse må du lodde på ledn.nettet til bilen. Hvis ikke kontakten er helt ødelagt kan det jo hende du klarer på få ut kontaktene av huset og kun bytte det.

#270352  av Foe

var innom toyota her i trondheim, men der var det selvfølgelig "umulig" å få tak i den kontakten..
Du har ikke tilfeldigvis delenummeret til den?

Er det noen her som vet hvilke ledninger som kobles sammen? det er jo av en eller annen logisk grunn ikke samme farge som går mot hverandre

#270394  av Harstad

Typisk av toyota å si at alt er umulig å få tak i.

Hvis det er mulig å bruke di gamle kontaktene vil jeg anbefale å fixe dette selv med lodding og krympestrømpe, varer lengre en originalt hvis man gjør ordentlig arbeid :wink:

#270397  av Sven

Har desverre ikke no delenr :(

De er ikke alltid like behjelpelige nei. Men du kan jo gå å si at du vet at den kan bestilles. Kanskje de hjelper deg da. Evnt. låne katalogen og finne den selv.

#271059  av BT-GTI

sjekk epc linkene på forumet der er alle delenummerne. siden det er deleprogramet toyota bruker...

#271190  av Foe

Fant ut at jeg ikke gidder å mase mere med toyota, så jeg kjøpte noen kabelsko som passer på pinnene inni lambda kontakten.

Det eneste jeg trenger å vite nå, er hvilke ledninger som går over hverandre?
Siden det logisk nok ikke er samme farge på ledningene på lambdaen som på ecu'en, har jeg et lite problem:p

Det jeg har funnet ut sålangt er;
Blue - signal
White - Ground
Black and black - heater circuit (polarity doesn't matter).

Er det noen av dere som vet hva fargene på ecu sida er for noe?

Har forresten en 93 mk2 turbo us-spec:)

#271221  av Larsen

Foe skrev:Fant ut at jeg ikke gidder å mase mere med toyota, så jeg kjøpte noen kabelsko som passer på pinnene inni lambda kontakten.

Det eneste jeg trenger å vite nå, er hvilke ledninger som går over hverandre?
Siden det logisk nok ikke er samme farge på ledningene på lambdaen som på ecu'en, har jeg et lite problem:p

Det jeg har funnet ut sålangt er;
Blue - signal
White - Ground
Black and black - heater circuit (polarity doesn't matter).

Er det noen av dere som vet hva fargene på ecu sida er for noe?

Har forresten en 93 mk2 turbo us-spec:)
Små kabler = signal kabler
Store kabler = varme element

Liten kabel som har tilkobling til jord(bruk multimeter) skal på jordings kabelen på lambdaen. Det skal ikke være skadlig å koble feil på de to signalledningene så lenge det er snakk om vanlig lambda sonde.

#271775  av tantor

Mulig jeg stiller et dumt spørsmål, men whatever

Jeg har mistanke om at min lambda er streika totalt. Hvordan sjekker jeg dette?

Ser ut som jeg har grimt forbruk på den såkalte "bykjøringa":)
Jeg dro ca 0.85 når jeg kjørte fra mosjøen-narvik. Er ca 50 mil den strekka.
Kjørte ikke akkurat pent da heller, så va overrasket over lite forbruk.

Når vi snakker bykjøring er jeg oppi 1.6, litt vel spenstig syntes nå jeg da

Bilen er fin og tight ellers, er en NA som fikk bytta motor i sommer, har kvitteringer på mye bytte av slitedeler.

Fikk en kompis til å kikke over den i forrige uke, han er bilmek da, sa at det meste så veldig bra ut
 #274675  av Bite me...!

Hadde samme problemet med min lambda. Lodda på en røket ledning, men det blir jo såpass varmt at tinnet smelta.. Mulig det finnes tinn for høyere temp.... Mitt råd er drit i å lodd med mindre du er et stykke fra lambdaen...
Sist redigert av Bite me...! den 18 des 2007 18:44, redigert 1 gang totalt.

#274677  av Larsen

tantor skrev:Mulig jeg stiller et dumt spørsmål, men whatever

Jeg har mistanke om at min lambda er streika totalt. Hvordan sjekker jeg dette?

Ser ut som jeg har grimt forbruk på den såkalte "bykjøringa":)
Jeg dro ca 0.85 når jeg kjørte fra mosjøen-narvik. Er ca 50 mil den strekka.
Kjørte ikke akkurat pent da heller, så va overrasket over lite forbruk.

Når vi snakker bykjøring er jeg oppi 1.6, litt vel spenstig syntes nå jeg da

Bilen er fin og tight ellers, er en NA som fikk bytta motor i sommer, har kvitteringer på mye bytte av slitedeler.

Fikk en kompis til å kikke over den i forrige uke, han er bilmek da, sa at det meste så veldig bra ut
Så ikke denne før nå jeg. Nummer en er å sjekke etter feil koder. På forumet her så finner du instrukser for å sjekke etter feil koder. Det neste du kan gjøre er å koble et multimeter mellom e1 og vf1 (som på bildet. Så starter du bilen og kjører den varm. Da skal spenningen pendler mellom høyeste og laveste verdi. Det skal minst være 8 ganger på 10 sekunder.

Bilde

#274682  av tojo

Dra innom nærmeste bilopphugging å hent kontakten fra en annen Toyota.
Evnt har garantert noen her på forumet en slik liggende.