Oppdatering:
I dag har jeg demontert det originale eksosrøret. Her er oppskriften jeg brukte, samt erfaringene:
- Kjør bilen opp på slike "biltema-rullebukker". Sikre den godt så den ikke ruller av igjen.
- Det virker som at det er to metoder man kan benytte for å få ut eksospotta: Enten ta av støtfangeren eller ta av katalysatoren. Jeg valgte den siste, og angrer ikke på det. For å få av katalysatoren må man enten skru av oksygensensoren fra katalysatoren, eller ta av ledningen i andre enden (koblingen sitter under venstre baklykt. Da jeg har planer om å skifte ut baklyktene, valgte jeg å skru dem av, slik at jeg kunne koble av ledningen til O2-sensoren. For å få av O2 sensoren, som er det andre alternativet, må man ha en pipenøkkel med hull, slik at ledningen henger ut på siden når man skrur. En slik greide jeg ikke å finne, og hadde heller ingen vinkelsliper for å lage min egen.
- For å få av en baklykt trenger man kun å skru opp 2 skruer. Dra litt forsiktig oppover til lykta løsner fra skruefestene. Vipp så lykta litt utover på den siden som vender mot senter av bilen og dra forsiktig lykta rett mot senter av bilen. Etter den er løs er det lett å ta av strømkoblingen.
- Skru det bakerste plastdekselet helt av. Løsne de to bakerste skruene på det fremste plastdekselet også, slik at det henger ned på bakken.
- Sprayet begge boltene på overgangen katalysator->eksosrør og de tre boltene på katalysator->manifold med 5-56 el. Ikke gjør noe mer før stoffet har gjort sine undre.
- Bruk en bra skralle med forlenger og skru ut begge boltene med fjærer (mellom kat og eksos).
- Løsne alle 3, og skru av bare 2 av de 3 mutterne som sitter i overgangen manifold>kat.
- Ta ut de to øverste ledningklipset som holder O2-sensorledningen (må ha tynne armer for å rekke inn til den nederste av de 2, jeg har en anorektisk kompis

Det siste klipset nederst måtte jeg klippe over (pass på å ikke skade ledningen). Nå skal ledningen henge fritt.
- Spraye gummifestet på kat med silikon (vipp gjerne litt med skrujern for å få litt silikon inni også) slik at det blir glatt. Stikk et kort skrujern inn på siden (slik at det er lettere for gummien å skli over mothaken), og bruk en stor tang for å klemme gummiforingen over mothaken. Når den har sklidd litt over, kan du stanse (+-50% av).
- Skru av siste mutteren på overgangen manifold->kat, og få en kompis til å passe på at du ikke skader O2-sensoren når du drar katalysatoren av resten av gummiforingen.
- Nå er eksosen fri, den henger bare i 3 gummiforinger. Skru av det blanke varmedekselet på høyresiden, slik at det er enklere å nå gummiforingen.
- Spraye med silikon på alle gummifestene og ta av det nederste først. Ta så av de to øverste (lønner seg å ta en av dem 50% først).
- Få kompisen til å holde potta mens du kryper under bilen og skrur ut de 4 boltene (2 på hver side) som fester stabilisatorstaget (potta er for stor for å gå imellom uten å flytte litt på staget.)
- Slipp potta forsiktig ned. Ferdig!
Denne prosessen skulle være enkel, noe den forsåvidt var. Men de til sammen 5 boltene og mutterne på katalysatoren satt ganske godt fast. Jeg hadde en god pipe og forlenger og greide å få løsnet dem uten luftverktøy, men har du en kompressor så bruk den gjerne.
Så nå har jeg et stk. delebil i garasjen, venter bare på Team Moonen fra over pytten. Burde få den til uka, så da blir det montering neste helg.
Øyvind