TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mk3 Team Moon Stainless Dual Exhaust

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #33684  av 2kMK3

Heisann alle glade MR2 mk3 eiere! :D

Nå har jeg nettopp bestilt meg en Team Moon eksos fra USA. Har lett og lest overalt for å finne ut hvilken eksos som gir mest for pengene; best lyd og effekt. Det virker som om Team Moon er det riktige valget. Se på Team Moon Hjemmeside for mer info. Hvis folk er interessert kan jeg fortelle hvordan det går underveis - levering, service, montering, resultat osv.

Bilde

#33689  av CelicaTurbo

denne eksosen har jeg faktisk aldri hørt om før :) Men hold oss gjerne underrettet om hvordan det går og hvordan resultatet blir :) Men det ser jo ut som dem stussene vender ganske mye oppover? Eller så har dem klart å presse demperen ganske høyt i motorrommet i forhold til orginalt? Har sett en del VAG-biler kjører med slikt men ikke så ekstremt.. det jeg lurer på er om det ikke vil regne mye inn i eksosen når den står parkert da? :)

Velkommen til forumet skal du være forresten :)

#33709  av jan-erik

Hei og velkommen til forumet

Team Moon sitt anlegg ligner veldig mye på Toyota sitt eget TTE (Toyota Team Europe) anlegg. Jeg har TTE på bilen min, og det gir en mye mer sportslig låt en det litt stusselige orginale røret. Hvor mye effekt et slikt anlegg gir er vel veldig diskutabelt. Team Moon sitt skal visstnok gi bedre lyd enn TTE, men igjen en smak sak hvordan man vil at det skal låte. Kan være rimelig slitsomt i lengden med for mye låt fra eksosen. Men tror Team Moon er et veldig bra valg. TTE anlegget stod på bilen min når jeg kjøpte den, og gidder ikke å bytte før det eventuelt kommer en turbo på bilen og det må custimizes litt. En link til review av TTE sitt anlegg: http://www.spydermagazine.com/2002/July ... review.htm

CelicaTurbo:
Anlegget vil ikke peke oppover i det hele, det går vannrett ut. Den kraftige oppover bøyen skyldes at lyddemperen ligger veldig høyt. Den ligger bak den sorte varmebeskyttelse platen som du kan se på bildet her. Bildet er ikke av bilen min.

Hilsen glad MK3 eier
Vedlegg
TTE eksos.JPG
TTE eksos.JPG (86.2 kiB) Vist 1166 ganger
MR2-utenfangerbak.jpg
MR2-utenfangerbak.jpg (34.1 kiB) Vist 1166 ganger

#33780  av CelicaTurbo

jeg blinkset og trodde dette anlegget var for en mk2, derfor syntes jeg formen på eksosen var litt rar 8)

#33781  av jan-erik

CelicaTurbo skrev:jeg blinkset og trodde dette anlegget var for en mk2, derfor syntes jeg formen på eksosen var litt rar 8)
Kanskje ikke så rart. Flommer jo ikke over akkurat av mk3 eiere her akkurat.

#33791  av CelicaTurbo

nei det gjør ikke det, men det er supert med hver eneste som kommer innom :) Vi skulle hatt noen flere aktive Supra-medlemmer også, og noen med siste modell Celica..

#33806  av 2kMK3

Takk for hyggelig velkomst!

Har lest mye bra om TTE også, jeg tror det er Remus som lager dem for TTE. Tuppene er dog runde på Remusen, ellers skal den visst være lik. Da kommer jeg tilbake med litt mer info etterhvert som sendingen dukker opp, og monteringen begynner.

Forresten artige bilder, Jan-Erik. Jeg har blitt anbefalt å demontere baklyktene for monteringen jeg også, dog var ikke strengt tatt nødvendig. Jobben skulle ta et par timer. Blir spennende.

Øyvind

#33829  av @lpher

CelicaTurbo skrev: Vi skulle hatt noen flere aktive Supra-medlemmer også, og noen med siste modell Celica..
Jeg prøver, jeg prøver! (å skaffe flere) :-) men det ser ut til av vi Supra eiere er litt seigere på nett enn hva mr2/celica eiere er! LOL ;-)

@lpher

#33858  av CelicaTurbo

er det fordi supra eiere er gamle skallede menn som ikke forstår seg helt på det her med internet? :lol:

#33862  av chris

CelicaTurbo skrev:er det fordi supra eiere er gamle skallede menn som ikke forstår seg helt på det her med internet? :lol:
:mrgreen:

#33934  av saus

i vote flere mk3 eiere her ja! har selv TTE potter og de lager finfin lyd :twisted:

#35484  av 2kMK3

Oppdatering:

I dag har jeg demontert det originale eksosrøret. Her er oppskriften jeg brukte, samt erfaringene:

- Kjør bilen opp på slike "biltema-rullebukker". Sikre den godt så den ikke ruller av igjen.

- Det virker som at det er to metoder man kan benytte for å få ut eksospotta: Enten ta av støtfangeren eller ta av katalysatoren. Jeg valgte den siste, og angrer ikke på det. For å få av katalysatoren må man enten skru av oksygensensoren fra katalysatoren, eller ta av ledningen i andre enden (koblingen sitter under venstre baklykt. Da jeg har planer om å skifte ut baklyktene, valgte jeg å skru dem av, slik at jeg kunne koble av ledningen til O2-sensoren. For å få av O2 sensoren, som er det andre alternativet, må man ha en pipenøkkel med hull, slik at ledningen henger ut på siden når man skrur. En slik greide jeg ikke å finne, og hadde heller ingen vinkelsliper for å lage min egen.

- For å få av en baklykt trenger man kun å skru opp 2 skruer. Dra litt forsiktig oppover til lykta løsner fra skruefestene. Vipp så lykta litt utover på den siden som vender mot senter av bilen og dra forsiktig lykta rett mot senter av bilen. Etter den er løs er det lett å ta av strømkoblingen.

- Skru det bakerste plastdekselet helt av. Løsne de to bakerste skruene på det fremste plastdekselet også, slik at det henger ned på bakken.

- Sprayet begge boltene på overgangen katalysator->eksosrør og de tre boltene på katalysator->manifold med 5-56 el. Ikke gjør noe mer før stoffet har gjort sine undre.

- Bruk en bra skralle med forlenger og skru ut begge boltene med fjærer (mellom kat og eksos).

- Løsne alle 3, og skru av bare 2 av de 3 mutterne som sitter i overgangen manifold>kat.

- Ta ut de to øverste ledningklipset som holder O2-sensorledningen (må ha tynne armer for å rekke inn til den nederste av de 2, jeg har en anorektisk kompis :) Det siste klipset nederst måtte jeg klippe over (pass på å ikke skade ledningen). Nå skal ledningen henge fritt.

- Spraye gummifestet på kat med silikon (vipp gjerne litt med skrujern for å få litt silikon inni også) slik at det blir glatt. Stikk et kort skrujern inn på siden (slik at det er lettere for gummien å skli over mothaken), og bruk en stor tang for å klemme gummiforingen over mothaken. Når den har sklidd litt over, kan du stanse (+-50% av).

- Skru av siste mutteren på overgangen manifold->kat, og få en kompis til å passe på at du ikke skader O2-sensoren når du drar katalysatoren av resten av gummiforingen.

- Nå er eksosen fri, den henger bare i 3 gummiforinger. Skru av det blanke varmedekselet på høyresiden, slik at det er enklere å nå gummiforingen.

- Spraye med silikon på alle gummifestene og ta av det nederste først. Ta så av de to øverste (lønner seg å ta en av dem 50% først).

- Få kompisen til å holde potta mens du kryper under bilen og skrur ut de 4 boltene (2 på hver side) som fester stabilisatorstaget (potta er for stor for å gå imellom uten å flytte litt på staget.)

- Slipp potta forsiktig ned. Ferdig!

Denne prosessen skulle være enkel, noe den forsåvidt var. Men de til sammen 5 boltene og mutterne på katalysatoren satt ganske godt fast. Jeg hadde en god pipe og forlenger og greide å få løsnet dem uten luftverktøy, men har du en kompressor så bruk den gjerne.

Så nå har jeg et stk. delebil i garasjen, venter bare på Team Moonen fra over pytten. Burde få den til uka, så da blir det montering neste helg.

Øyvind

#36540  av 2kMK3

Nytt anlegg er ankommet :D :D

Det var jammen en annen låt gitt. Alt jeg har lest om Team Moon stemmer. Dog synes jeg den kanskje låter bittelitt mye på enkelte turtall, men ikke plagsomt.

Effekten virker å ha gått litt opp, men det er vel slik at når bilen høres litt sprekere ut, så virker den litt sprekere også. Skulle hatt en måling.

Men: Kan på det varmeste anbefale anlegget til andre. Det gikk fort å få det fra USA, var enkelt å montere og gir bra valuta for pengene.

Nå skal jeg ut å nyyte litt musikk for sjelen! :mrgreen:

#40118  av 2kMK3

Status etter en del kilometer:

Lyden er ganske enkelt grom. Og man "styrer" lydnivået med gasspedalen. For dem som lurer på å skifte anlegg: Kjør gjerne på en Team Moon stainless steel med singel eller dual åpning. Singel er best (veier lite), men dual er jo klart penest. Dual er fremdeles en god del kilo lettere enn originalt anlegg forøvrig.

Her er et lite bilde av rumpa med nye rør.
Vedlegg
bakfra med TM.JPG
bakfra med TM.JPG (53.5 kiB) Vist 983 ganger

#40143  av CelicaTurbo

høres bra ut det, det er ingenting som å bli godt fornøyd med nye modifikasjoner :D