TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Unger...

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #271290  av FireWalk

Jeg har aldri vært spesielt flink med unger, men gjør så godt jeg kan. Jeg sliter med å sette meg inn i måten de tenker på. Føler at det til tider er ganske håpløst å prøve å få dem til å forstå hva som er akseptabel oppførsel og hva som ikke er det.

X-dama mi har for en tid siden gjort det slutt med typen, og sitter igjen med en unge på 3 år med sterk ADHD. Jeg syntes synd på henne, derfor har forsøkt å støtte henne litt etter bruddet, men finner det svært vanskelig å håndtere den ungen. Jeg har alltid fått høre at jeg har EKSTREM tålmodighet. Men den ungen er som Emil i lønneberget.

Jeg sier nei 1000 ganger, men ho gjør det likevel... får ho ikke en sjokolade i en butikk så hyler og griner hun og springer rundt og vræler og river ned ting og er helt rabiat :\

Vet virkelig ikke hvordan jeg skal ta tak i situasjonen. Folk stirrer og ofte kommenterer jo folk det også. Syntes det er så flaut.

Xen har fortalt meg en del om ADHD og hvorda dette utarter seg hos unger. I den alderen er det svært vanlig at de ødelegger ting, de har en trang til å ødelegge sine egne og andres leker f.eks.

Dette kommer jo godt frem, som f.eks I dag når jeg skulle montere en ny hks dumpventil på bilen min. Så kom x-en og ungen innom for å si hei. Så lurte hun på om hun kunne få låne støvsugeren og støvsuge bilen. Joda, greit det. I mellomtiden går jeg inn for å hente noen pakninger. Når jeg kommer ned igjen så ser jeg at Ungen har gått inn i garasjen og står med en sånn stålbørste-kost og skal "vaske" bilen min..... hele panseret og halve ene siden av bilen FULL av riper....... ser ut som om noen har kjørt over bilen med en skurtresker :(

Jeg ble helt målløs... fikk tusen følelser på en gang. På en måte fikk jeg lyst å filleriste ungen og eksplodere totalt.. på den andre siden så vet jeg jo at ungen er "syk" og at det ikke er stort man kan gjøre.. Hun mente sikkert å vaske bilen, unger vet jo ikke at man ikke kan vaske bilen med stål børste. Men jeg ble bare så oppgitt og forfjamset at jeg fikk ikke frem et ord... jeg ble bare stående der og se tomt ut i lufta.. Så kom xen springende og tok tak i ungen.

Hva gjør man i slike situasjoner? tror ikke jeg helt har kommet over det der enda... var akkurat ferdig å polere bilen og hadde satt den i garasjen for vinteren... :roll: Hadde gledet meg til å skru litt på den i vinter. Men nå går jeg bare og irriterer meg over at den ser så jævlig ut :\

Er nesten slik at jeg mister helt lysten til å formere meg. :evil:
Sist redigert av FireWalk den 13 nov 2007 23:14, redigert 1 gang totalt.

#271292  av celicagt4205nord

vanskelig situasjon...du kan liksom ikke kreve ho eksdama di for penger heller...det blir litt rart kanskje..får bare bruke vinteren til å pusse ned skjærmen å panseret...du glemmer etterhvert...det går noen dager så tenker du mindre å mindre på det...lover deg det :D

#271296  av 2r-e-rik

det er vell bare å bite i det sure eple...
x'n din ser sikkert ikke problemet ifra ditt synspunkt likevell...

#271301  av FireWalk

Kan jo ikke kreve noen for det der. Er jo slikt som skjer desverre. Tror ho har det fælt nok fra før, hun vet jo hvor glad jeg er i den bilen.

Jeg har egentlig så smått hatt planer om å få lakkert om igjen bilen til våren uansett, så da kanskje dette ender opp med å bli et spark bak. :)

Får heller satse på å lære ungen å vaske bil på den RIKTIGE måten :-)

#271302  av Larsen

Hvor dype er ripene egentlig? Kan hende du kan gå på med 2000 slipepapir og polish.

#271305  av grimfer

Det positive med ADHD er at det går an å få støtte og hjelp når diagnosen er der. Det første X'en din må gjøre (det er hun som må stå på i slike tilfeller) er å kontakte ADHD Norge. (Tidligere ADHD-foreningen).

I tillegg bør hun snarest ta kontakt med BUP (Barne-og UngdomsPsykiatrisk kontor), gjerne gjennom barnets fastlege.

Er adferden til ungen merkbart overaktiv, må hun ikke vente og tro at det går over av seg selv, det gjør det sjelden uten hjelp. Her gjelder det å ta et valg, gjøre noe med det, og stå på! Hun må bare ikke gi seg!

ADHD kan ikke kureres, men det kan behandles med medikamenter og terapi.

Når det gjelder bilen din, så er det dessverre tough luck. En tre-åring har vanligvis ikke ennå lært hvor store konsekvenser handlingene hans/hennes har. I tillegg er ett av kjennetegnene til ADHD-barn at de ikke har mye empati, og har større problemer enn andre med å se ting fra andre sider enn sin egen. Så å prøve å lære "rett og galt" blir håpløst. Hun vil ikke klare å se det som noe annet enn "jeg har lyst/har ikke lyst"...

Heh, her kom læreren i meg fram, ser jeg. :D

Håper du får fiksa bilen din, utrolig surt, og jeg forstår veldig godt frustrasjonen din! All sympati med deg!

#271311  av hmsilset

Det var sikkert en sprø og sjokkerende opplevelse å se ei lita jente stå å gnikke bilen din med stålbørste,og det var godt gjort av deg å ikke brøle ut mange stygge gloser selv om adhd er en sykdom..Om en 5 års tid vil du sikkert le av hele greia :P Er det originalfarga du har eller? Må få sett den bilen snart,for det er jo ikke langt til sunnmøre 8)

#271316  av FireWalk

Er ikke orginal fargen nei. Bilen ble lakkert om igjen for ca 1,5 år siden. Så lakken er ganske fersk enda :)

Ja Hun har vansker for å se ting fra andre sin side. F.eks så bærer hun katten etter halsen gang på gang, og ser ikke ut til å forstå at den får vondt, selv om hun har forsøkt å forklare det til henne.

Jeg tror hun har kontaktet PP tjenesten, så hjulene er i sving. Slik jeg forstod det så vil de ikke medisinere så unge barn. Ikke før de begynner på skolen. Så hun må bare leve med rampestrekene frem til hun når skolenivå. :)

Ja var ganske fælt å se hun stå der med stålbørsten. Men har heldigvis ganske lang lunte. Skal mye til før jeg mister besinnelsen :)

#271320  av hmsilset

Surt når lakken er så ny da...Skal lakke i vår jeg.Kommer til å bli redd for riper,for det er mye penger for meg,men skjer det så skjer det 8) best å ha pressenning over i timene etter at nevøene mine har fått lørdags barne tv godtet sitt :P

#271324  av celicat23

Ex'er er ex'er av en grunn, og ingenting blir bedre andre gangen. Og når hun har dratt på seg en unge med en annen fyr, som atpå til er problem-barn... Kan ikke si noe annet enn: føler du deg litt alene og savner ei dame, SLUTT OG BRUK SÅ MYE PENGER PÅ BILEN OG GÅ UT PÅ BY'N NOEN GANGER ISTEDENFOR!!!

Det er mye damer der ute, og stort sett alle er like defekte i hue. Men det er ivertfall en del av de som ikke har med seg like mye bagasje inn i ett forhold.

#271325  av Mr2Even

:? .. Ex dama di skulle tatt litt ansvar og tilbydd deg i det minste litt penger for det ungen hennes påførte av skade på bilen din..

#271328  av sindrejl

jeg har absolutt ingen lyst på unger lenger.. livredd for at jeg skal få en drittunge jeg ikke får lov å filleriste. Man får jo ikke gi unger ris engang nå..

#271333  av arctic_celi

Foreldre står som ansvarlige for sine barns handlinger til de er 16år.
Det samme om den ungen har kastet en stein igjennom ruta. Hvem må erstatte? Jo, foreldrene. Ikke sant?

Men så spørs det jo hva du vil med hun x'en din da?
Hvis du har noen "nytte" av henne og at hun "betaler" for seg på visse måter så er det ditt valg. Men er du bare snill med henne.. for å være snill... og ikke får noe tilbake... (som godt vennskap, hjelp, støtte i vanskelige sitvasjoner.. og det jeg har hintet til) så er du bare dum snill.

#271341  av James

den er lei :? men er jo veldig sant det arctic_celi sier.
Husker en gang når jeg hadde mr2en en unge til naboen (har faktisk ADHD han også) stod klar med pappas slegge for å knuse stein :shock: Stod jo rett forsiden av bilen min klar til slå løs, men fekk heldigvis øye på ungen i tide og stoppet det hele... Ellers hadde det nok vert store steinspurt-skader på bilen.