Side 1 av 2

Noen som har eid MB 190e?

Legg innLagt inn:22 nov 2007 18:24
av tommis
Vurderer MB 190e som vinterbil. Noen som har kjenskap til disse, feil og svakheter bortsett fra rust?

Legg innLagt inn:22 nov 2007 18:39
av karl234
lett å legge skrens med. men egentlig litt for lett bak. ellers veldig driftssikker og gode biler å kjøre med. manuell er å foretrekke hvis du skal herje, men automatkassa holder lengre.. billige deler får du til den også :)
aboslutt å anbefale, men f.eks en sierra vil være hakket bedre som herjebil da.

nyere 190e`er leveres med diff-brems og abs som kan være en fordel. fra face-liften og oppover ble de org. senka. de gamle svever over asfalten :D

Legg innLagt inn:22 nov 2007 18:48
av milcom
kansje en sierra er bedre å herje med! men FY F... di er bra mye styggere en 190e!:P

Legg innLagt inn:22 nov 2007 23:08
av Peak
Har hatt en sånn, funker fint, utrolig lett å kontrollere og et hav av rattutslag.
Manuell er å foretrekke ja.
Diffbrems kom vel ca 1986 som ekstrautstyr, ASD heter det.
Feil mangler ja, etter 300.000km begynner vel kasnje noen foringer og opphengskuler å bli slitte, ellers er vel 340.000km nokk km på bensin før 1989 uten at registerkjede har blitt byttet.
Rust er generelt ved jekkfestene på siden(bak plastik på facelift) og på innerskjermene bak spylerveskebeholder og sånt.
Modellserien heter W201, finnes 190(forgasser), 190E(innsprøytning), 190D(diesel).
Første W201 kom i 1982, facelift i 1989, og sluttet ca 1995.
Finner mye info om motorer osv her: http://www.mercefreaken.com/modellene/201/201.htm
Ellers er det bare å spørre :wink:

Legg innLagt inn:23 nov 2007 00:04
av øxseth
hadde en w124 300d (e klassen).. det var den verste bilen jeg har kjørt om vinteren. vet ikke hvordan den er i forhold til en 190e . den jeg hadde var umulig og kjøre normalt med når det var glatt, gikk ,nesten bare rett frem i svingene og den la seg ut under gearing(automat)slang på rumpa, hele tiden. delene var også dyre drivleddet røk på min hos bertel & sten skulle de ha 10,000 for den, måtte ha hele akslingen. det er svakheter på gearkassene på bilene. det er mangen som må overhale kassene. fler som sier det ikke kjøp en mersedes som er gått over 300,000 vist ikke gearkassen er overhalt. mye småplukk på den hele tiden, men den var god og komfertabel og kjøre. anbefaler deg heller en sierra eller 240 som vinterbil vist du skall ha noe billigt rwd til vinter. egner seg ikke som vinterbil, men om sommeren er den god og kjøre

Legg innLagt inn:23 nov 2007 00:10
av øxseth
vist du kjøper mercedes, har jeg felger til deg. de går billigt

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=25784

Legg innLagt inn:23 nov 2007 09:24
av milcom
øxseth skrev:hadde en w124 300d (e klassen).. det var den verste bilen jeg har kjørt om vinteren. vet ikke hvordan den er i forhold til en 190e . den jeg hadde var umulig og kjøre normalt med når det var glatt, gikk ,nesten bare rett frem i svingene og den la seg ut under gearing(automat)slang på rumpa, hele tiden. delene var også dyre drivleddet røk på min hos bertel & sten skulle de ha 10,000 for den, måtte ha hele akslingen. det er svakheter på gearkassene på bilene. det er mangen som må overhale kassene. fler som sier det ikke kjøp en mersedes som er gått over 300,000 vist ikke gearkassen er overhalt. mye småplukk på den hele tiden, men den var god og komfertabel og kjøre. anbefaler deg heller en sierra eller 240 som vinterbil vist du skall ha noe billigt rwd til vinter. egner seg ikke som vinterbil, men om sommeren er den god og kjøre
Min w124 260E er kjempe fin om vinteren:) er bedre på veien om vinteren en mange andre biler jeg har kjørt! har ESD da! Kjempe fin å drifte med;)

Legg innLagt inn:23 nov 2007 10:25
av øxseth
milcom skrev:
øxseth skrev:hadde en w124 300d (e klassen).. det var den verste bilen jeg har kjørt om vinteren. vet ikke hvordan den er i forhold til en 190e . den jeg hadde var umulig og kjøre normalt med når det var glatt, gikk ,nesten bare rett frem i svingene og den la seg ut under gearing(automat)slang på rumpa, hele tiden. delene var også dyre drivleddet røk på min hos bertel & sten skulle de ha 10,000 for den, måtte ha hele akslingen. det er svakheter på gearkassene på bilene. det er mangen som må overhale kassene. fler som sier det ikke kjøp en mersedes som er gått over 300,000 vist ikke gearkassen er overhalt. mye småplukk på den hele tiden, men den var god og komfertabel og kjøre. anbefaler deg heller en sierra eller 240 som vinterbil vist du skall ha noe billigt rwd til vinter. egner seg ikke som vinterbil, men om sommeren er den god og kjøre
Min w124 260E er kjempe fin om vinteren:) er bedre på veien om vinteren en mange andre biler jeg har kjørt! har ESD da! Kjempe fin å drifte med;)
helt motsatt enn meg da :) synes det er den værste jeg har kjørt :) hva er esd? sperre? det hadde ikke jeg. ikke så vanskeligt å drifte med, legger deg ut med en gang og er lett bak.

Legg innLagt inn:23 nov 2007 18:16
av sindrejl
jeg selger en stygg ford sierra stv fwd :) funker helt fint og helt nye vinterdekk :)

Legg innLagt inn:23 nov 2007 18:37
av milcom
øxseth skrev:
Min w124 260E er kjempe fin om vinteren:) er bedre på veien om vinteren en mange andre biler jeg har kjørt! har ESD da! Kjempe fin å drifte med;)
helt motsatt enn meg da :) synes det er den værste jeg har kjørt :) hva er esd? sperre? det hadde ikke jeg. ikke så vanskeligt å drifte med, legger deg ut med en gang og er lett bak.[/quote]

Esd er dif brems:) så d funker! kjører på gislave piggfri! kjempe fint;) så forsvinner ikke piggene første kvarteret det blir glatt om vinteren;)

Legg innLagt inn:23 nov 2007 19:21
av Lørnings
Har en haug med kompiser med 190, de er da stort sett fornøyd..gamle mercer er jo nesten like vanskelige å ta livet av som gamle toyota'er :wink: greie kjøre egenskaper også, det er jo uavhengi bak aksel..240'en har jo stiv bakaksel, så bedre framkommelighet på merca, selv om sandsekker er å anbefale hvis du skal komme deg fram noe sted. :lol: Ellers er det lurt å satse på en med diff brems/ASD, men det er få av de.. Håper dette hjalp :wink:

Legg innLagt inn:24 nov 2007 22:45
av tommis
Ser noen fåreslår sierra her :lol: . Det kjøper ikke jeg for å si det sånn.
Det ble en 87'mod 190E org. 2,6 med 2,8 motor på 185hk fra en S-klasse. Fin bil med litt rust ved jekkfestene som noen her nevner, ellers bra. Intriøret er som nytt :shock: selv om den har gått 260000km. Synes den var overraskende god å kjøre, som en ny Audi nesten. Men det føles som å kjøre en stor sofa i forhold til Supran da... Stivere dempere og senkefjærer er bestilt.

Legg innLagt inn:25 nov 2007 22:10
av Peak
tommis skrev:Ser noen fåreslår sierra her :lol: . Det kjøper ikke jeg for å si det sånn.
Det ble en 87'mod 190E org. 2,6 med 2,8 motor på 185hk fra en S-klasse. Fin bil med litt rust ved jekkfestene som noen her nevner, ellers bra. Intriøret er som nytt :shock: selv om den har gått 260000km. Synes den var overraskende god å kjøre, som en ny Audi nesten. Men det føles som å kjøre en stor sofa i forhold til Supran da... Stivere dempere og senkefjærer er bestilt.
2.8 motor ifra S-klassen(W116)..den har DOHC? Isåfall bør du sjeke om det er mye ulyder fra toppen.

Legg innLagt inn:25 nov 2007 23:05
av Terjen
sindrejl skrev:jeg selger en stygg ford sierra stv fwd :) funker helt fint og helt nye vinterdekk :)
:shock: Bygd om til fwd??

Legg innLagt inn:26 nov 2007 00:23
av Lørnings
regner med at det er 4x4 isåfall..! sierra med fwd går ikke :P