TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hvor mye tÃ¥ler 3SGTE motoren?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #273557  av Ã˜ysteinE
 
Hei, har akkurat kjøpt Mr2, og tenkte jeg skulle sjekke ut muligheter for trim... Men noen som vet hvor mye 3SGTE motoren tåler av hester???

 #273563  av predator
 
Når man trimmer en motor, lønner det seg også og skifte lager, til lager som er laget av en annen legering som tåler mere, foringer pluss diversje andre ting som bremser osv...
Garasjetrimming holder sjeldent lenge... :wink:

 #273564  av Ã˜ysteinE
 
Ja skjønner det, men tenkte mer på hva bunndelen tåler, altså råder stempler, veiv og blokk?

 #273569  av jumbo
 
I store trekk tar de fleste ut rundt 300hk før oppgradering av innmat går ifra å være en bonus til å bli absolutt nødvendig.

Filter, eksos hele veien, oppgradert IC, boost controller, så er du veldig fort på rundt 300 hk i motor.

 #273617  av sleeper
 
med de rette delene rundt motoren så vil bunndelen tåle rett over 400hk... men da må det meste rundt motoren byttes...


kom heller med et ca tall på hvor mye du vil legge i og trimme bilen din nå... så er det litt lettere og gi deg noen gode råd...

 #273632  av CelicaTurbo
 
Det er folk som har hentet ut over 500hk på orginale stempler, råder og veiv, men det er jo klart at det er ekstraordinært og litt utenom det vanlige at noen prøver på slikt. Motoren orginalt tåler ganske mye så lenge man unngår tenningsbank, men marginene er så små på slike effektnivå at du bør nok vurdere å bytte innmat idet du beveger deg over 300 bakhjulshester..

 #273710  av Larsen
 
I ditt tilfelle så bør du nok fikse vakum lekasjen og bytte bankesensoren (har fått den i posten nå så du får den før jul). Etter det så bør du vurdere å sette på større turbo, samt å oppgradere motorstyring(kan gi nærmere forklaring hvis du ønsker) Hvis du kommer med et mål antall hk eller pris så er det litt lettere å anbefale

Hilsen tidligere eier av bilen :wink:

 #273738  av Ã˜ysteinE
 
Hehe, ja hadde vært godt å få byttet bankesensoren ja, men ingeting haster, bilen blir ikke regga før til mars, april måneden... Skal lakke opp sjermene rett etter nyttår, har hørt på pris å greier...

Vell har tenkt bittelitt på ett 420 hester kitt jeg fant på turbokits.com
Hadde vært artigt prosjekt til neste vinter liksom!

 #273754  av Larsen
 
Går ann å se på http://www.atsracing.com Det går fint ann å kjøpe andre turbo kit, men jeg kjøpte motorstyringen fra dem så hvis du vil fortsette å beholde den orginale motorstyringen så kan det bli en del billigere å bare bytte ut chippen den til en chip som matcher turboen du skal kjøpe.
 #273762  av Larsen
 
mulle-mek skrev:hej kan noen forklare hvordan boostcontroller fungerer ? :roll:
Går ann å lage en egen tråd til dette og x'en oppe i høyre hjørne så kan du slette innleggene dine hvis de blir feil :wink:

Boostkontrolleren er et pnumatisk ventil som styrer trykket til turboen. Det gjøres ved at et stag åpner eller lukker et spjeldt som tillater eksosen å passere rundt turboen(kalles wastegate). En membran gjør den pnumatiske luften om til bevegelsen i staget.

Boostkontrolleren kan enten være manuell eller elektronisk. Den manuelle bruker en kule ventil som åpner når den når et vist trykk. Den elektroniske bruker avanserte "solenids" til å regulere mengden luft som passerer til membranen etter hva som er programmert. Den elektroniske har da bedre kontroll over trykkreguleringen.


Her er et prinsipp skjema for en elektronisk boostcontroller
Bilde

 #276266  av mulle-mek
 
takker for et godt svar
 #276299  av Abramz
 
ØysteinE skrev:Hei, har akkurat kjøpt Mr2, og tenkte jeg skulle sjekke ut muligheter for trim... Men noen som vet hvor mye 3SGTE motoren tåler av hester???
min tåle en masse god fin kjøring :) hehe.. :D

 #277330  av christer
 
hva må gjøres hvis man vil ta ut 400hk av motoren og sammtideg kunne kjøre "safe"?
hvor mye vil dette ca. koste?

 #277392  av Larsen
 
christer skrev:hva må gjøres hvis man vil ta ut 400hk av motoren og sammtideg kunne kjøre "safe"?
hvor mye vil dette ca. koste?
Filter, eksos, ny turbo, oppgrader motorstyring, injektorer, Intercooler bensinpumpe, turbo trykks justering.

Egentlig ikke så mye iforholdt til diverse andre likestilte biler i samme klasse.