Side 1 av 2

Hvor mye tåler 3SGTE motoren?

Legg innLagt inn:05 des 2007 17:54
av ØysteinE
Hei, har akkurat kjøpt Mr2, og tenkte jeg skulle sjekke ut muligheter for trim... Men noen som vet hvor mye 3SGTE motoren tåler av hester???

Legg innLagt inn:05 des 2007 18:38
av predator
Når man trimmer en motor, lønner det seg også og skifte lager, til lager som er laget av en annen legering som tåler mere, foringer pluss diversje andre ting som bremser osv...
Garasjetrimming holder sjeldent lenge... :wink:

Legg innLagt inn:05 des 2007 18:46
av ØysteinE
Ja skjønner det, men tenkte mer på hva bunndelen tåler, altså råder stempler, veiv og blokk?

Legg innLagt inn:05 des 2007 19:06
av jumbo
I store trekk tar de fleste ut rundt 300hk før oppgradering av innmat går ifra å være en bonus til å bli absolutt nødvendig.

Filter, eksos hele veien, oppgradert IC, boost controller, så er du veldig fort på rundt 300 hk i motor.

Legg innLagt inn:06 des 2007 00:04
av sleeper
med de rette delene rundt motoren så vil bunndelen tåle rett over 400hk... men da må det meste rundt motoren byttes...


kom heller med et ca tall på hvor mye du vil legge i og trimme bilen din nå... så er det litt lettere og gi deg noen gode råd...

Legg innLagt inn:06 des 2007 08:40
av CelicaTurbo
Det er folk som har hentet ut over 500hk på orginale stempler, råder og veiv, men det er jo klart at det er ekstraordinært og litt utenom det vanlige at noen prøver på slikt. Motoren orginalt tåler ganske mye så lenge man unngår tenningsbank, men marginene er så små på slike effektnivå at du bør nok vurdere å bytte innmat idet du beveger deg over 300 bakhjulshester..

Legg innLagt inn:06 des 2007 19:51
av Larsen
I ditt tilfelle så bør du nok fikse vakum lekasjen og bytte bankesensoren (har fått den i posten nå så du får den før jul). Etter det så bør du vurdere å sette på større turbo, samt å oppgradere motorstyring(kan gi nærmere forklaring hvis du ønsker) Hvis du kommer med et mål antall hk eller pris så er det litt lettere å anbefale

Hilsen tidligere eier av bilen :wink:

Legg innLagt inn:06 des 2007 21:30
av ØysteinE
Hehe, ja hadde vært godt å få byttet bankesensoren ja, men ingeting haster, bilen blir ikke regga før til mars, april måneden... Skal lakke opp sjermene rett etter nyttår, har hørt på pris å greier...

Vell har tenkt bittelitt på ett 420 hester kitt jeg fant på turbokits.com
Hadde vært artigt prosjekt til neste vinter liksom!

Legg innLagt inn:06 des 2007 22:58
av Larsen
Går ann å se på http://www.atsracing.com Det går fint ann å kjøpe andre turbo kit, men jeg kjøpte motorstyringen fra dem så hvis du vil fortsette å beholde den orginale motorstyringen så kan det bli en del billigere å bare bytte ut chippen den til en chip som matcher turboen du skal kjøpe.

Re: boostcontroller

Legg innLagt inn:06 des 2007 23:14
av mulle-mek
hej kan noen forklare hvordan boostcontroller fungerer ? :roll:

Re: boostcontroller

Legg innLagt inn:06 des 2007 23:47
av Larsen
mulle-mek skrev:hej kan noen forklare hvordan boostcontroller fungerer ? :roll:
Går ann å lage en egen tråd til dette og x'en oppe i høyre hjørne så kan du slette innleggene dine hvis de blir feil :wink:

Boostkontrolleren er et pnumatisk ventil som styrer trykket til turboen. Det gjøres ved at et stag åpner eller lukker et spjeldt som tillater eksosen å passere rundt turboen(kalles wastegate). En membran gjør den pnumatiske luften om til bevegelsen i staget.

Boostkontrolleren kan enten være manuell eller elektronisk. Den manuelle bruker en kule ventil som åpner når den når et vist trykk. Den elektroniske bruker avanserte "solenids" til å regulere mengden luft som passerer til membranen etter hva som er programmert. Den elektroniske har da bedre kontroll over trykkreguleringen.


Her er et prinsipp skjema for en elektronisk boostcontroller
Bilde

Legg innLagt inn:05 jan 2008 19:52
av mulle-mek
takker for et godt svar

Re: Hvor mye tåler 3SGTE motoren?

Legg innLagt inn:06 jan 2008 12:40
av Abramz
ØysteinE skrev:Hei, har akkurat kjøpt Mr2, og tenkte jeg skulle sjekke ut muligheter for trim... Men noen som vet hvor mye 3SGTE motoren tåler av hester???
min tåle en masse god fin kjøring :) hehe.. :D

Legg innLagt inn:16 jan 2008 13:00
av christer
hva må gjøres hvis man vil ta ut 400hk av motoren og sammtideg kunne kjøre "safe"?
hvor mye vil dette ca. koste?

Legg innLagt inn:16 jan 2008 21:04
av Larsen
christer skrev:hva må gjøres hvis man vil ta ut 400hk av motoren og sammtideg kunne kjøre "safe"?
hvor mye vil dette ca. koste?
Filter, eksos, ny turbo, oppgrader motorstyring, injektorer, Intercooler bensinpumpe, turbo trykks justering.

Egentlig ikke så mye iforholdt til diverse andre likestilte biler i samme klasse.