TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2 stereo-prosjekt

• Spørsmål, råd og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #34046  av TrustNo1

Hei folkens, som dere kanskje skjønner, er jeg helt ny i forumet her, ble fortalt denne nettsiden av en kar en kveld på esso i Kongsberg, samme dag jeg hadde kjøpt min nye MR2 92. :)

Vel, over til mitt spørsmål:
Da jeg fra før har drevet noe med bilstereo, men aldri i en MR2, lurer jeg på om noen har en formening om det er mulig å bygge en brukbar sub i reservehjulbrønnen forran? 95% av løsningene jeg har sett er å lage til kasser bak setene.

Min plan er å lage en båndpass kasse til en 12" (muligens 2stk om dette lar seg gjøre, har ikke tatt noen nøyaktige mål enda) og porte dette gjennom veggen og inn i kupeen.

Noen erfaringer?

#34049  av Zerpent

Vil vel bli vanskelig å få basslyden inn i kupeen. Porte inn i kupeen? Mener du rør som går fra kassa og inn i kupeen?

Jeg har ikke mye greie på hva som er effektivt og ikke når det gjelder bilstereo men vil tro at resultatet blir betraktelig bedre med subber bak setene. Skal du bygge annlegg for show så vil nok løsningen din ihvertfall se kul ut.

Var vel ikke mye til hjelp dette men sitter på jobb og har pause og kjeder meg. :) Det er nok endel her inne som har kommentarer til dette.

Velkommen til klubben!

#34055  av Speeder

Velkommen inn i varmen! :)

Hmm.. vil ikke en båndpass kasse ta endel plass? noe det ikke er spesielt mye av forran i en mr2. Nå har heller ikke jeg noen erfaring med steriobygging i mr2, så dette blir bare synsing fra min side.(det er flere som sitter på jobb :lol: )

Zerpent: en bånpass kasse har elementene inne i kassa, så all lyd vil komme ut av porten :wink:

#34056  av MR2turbo

Tror det bør gå bra om du lager bassportene inn i kupeen.. :)
Det er jo ikke alt for mye plass men med litt mekking bør det nok gå..

Her er en jeg var å kikket på som hadde gjort tilsvarende :)
Så skikkelig bra ut.. fikk nesten litt lyst på no sånt selv..
Men husker ikke om han hadde bassportene inn i kupeén.. men regner med det..
Vedlegg
bens_R.jpg
bens_R.jpg (76.27 kiB) Vist 4634 ganger

#34074  av Zerpent

Speeder skrev:
Zerpent: en bånpass kasse har elementene inne i kassa, så all lyd vil komme ut av porten :wink:

:D Da lærte jeg noe nytt i dag også.

#34075  av Zerpent

Har du flere bilder av den mr2'n Markus? Den farga såg pen ut.

#34076  av Speeder

Det der så jo drit fett ut!

Til og med fått plass til ett tårnstag:)

Hvis man får utnyttet bagasjen så optimalt som han har gjort, så blir det vel faktisk endel liter ut av dette også. Ser for meg at det kan bli litt varmt for forsterkeren men? Ser ikke noen form for lufting.

Thrustno1: Hvis du har endel erfarig med stereo, og gode kunskaper om båndpass, syns jeg du burde satse på et slikt projekt. Det ser jo unektelig bra ut, og det vil skille seg godt ut på eventuelle treff.

#34079  av Christian

Har sett endel slike løsninger opp igjennom åra, men aner ikke hvordan det spiller. Men det ser unektelig snacks ut :)

#34097  av TrustNo1

Her kom det svar fortere enn jeg regnet med gitt :D

Planen min var å bruke porter direkte inn i kupeen ja, og utnytte den plassen jeg kan få. Muligens kasse av glassfiber eller lignende.

Så jo bra ut det på bildet der ja.

Ikke mange steder det er mulighet for å lage hull i torpedoveggen da, men ett område som er ca bak hanskerommet er det ikke alt for mye lednings og slange mikkmakk.

Bør jeg har noen betenkligheter med hvor og hvordan jeg eventuelt skjærer ut dette hullet? (annet enn å ikke treffe vitale deler :o ) Nå tenkte jeg mer i retning av om det kan ha noe betydning for bilens bæring og lignende, hullet vil jo bli relativt stort, 4" eller noe slikt.

#34100  av Christian

Det beste vil nok være å ta hullet under hanskerommet ja, har fikla på mye fremme der i det siste, og det er nok det enkleste stedet. På førersiden er det mye annet som går igjennom, og om du abselutt vil igjennom der må du kutte i ramma/profilene helt nederst. Noe som nok er lite heldig :)

#34120  av @lpher

Vi har laget ett par sånne løsninger på ett par nyere Porsche 911'er...som faktisk har spilt jæskla bra! ;-)

BTW...om det er noen trøst...så er 911 en bil som det er enda vanskeligere å få til god lyd i.... :D

@lpher

#34134  av Mr2 Mk2

Dritstilig det bilde du la ut Markus!! 8) Hadde kikket mer en 1 gang på det ja! 8)

#34203  av Kenny

he he... var meg som tipsan om oss...
ser ut som jeg har rekrutert min første... :lol:

#34206  av TrustNo1

Jeg stussa en smule Kenny, hadde akkurat hentet bilen før på dagen, var bare ute en liten prøvetur med en kar, så dukker det opp en villt fremmed og gir meg ett kort til denne siden :D

#34210  av sindrejl

hihi morsomt ;) bra kenny :D og velkommen "Trustno1" .. hva heter du? :)