TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ujevn tomgang

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #274619  av evneveik

Har nå omsider fått skrudd i sammen bilen igjen etter å ha byttet kaldstarter bensinslangen og bensintanken, men nå går motoren ujevnt.

Den ligger å jager mellom 2k-2,1k omdreininger, går fint etter start, men etter et halvt min så begynner den å jage.
Tenning er satt til 10grader med kortsluttet diagnose kontakt. Hadde ikke dette problemet før jeg byttet slangen og tanken, kan det være vakumlekkasje?
Har ingen feilkoder og gasswiren er passe stram. Med litt gasspådrag så går den jevnt, så er vel en tomgangssikring elns som stopper turtallet på 2,1k?

Hva skal turtallet ligge på varm tomgang? Er det skadelig for motoren å la den gå slik mens jeg feilsøker?

#274620  av Stiffy

turtallet mitt ligger rett rundt 1800rpm rett etter oppstart, så går den ned til ca 1200rpm etter hvert, å når bilen er god og varm så legger den seg på rett rundt 8-900rpm. Vet ikke om dette er normalt, men er hvertfall samme bilen! ;)

#274621  av Tiendreal

på min '89 er det helt likt, ligger på 1,5~1,8k ved kald motor og faller ned til ca 800 når den er god og varm

#274688  av Insanity

på motorer med det gode gamle Tvis systemet så er den meget var for vakuum lekasjer, og feil på tempsensor.

så se over vakuum og vann.... ledinger osv osv.

#274752  av evneveik

Har fikset det :D
Tror det var gasswiren som var litt for stram, det resulterte i at spjeldet lå feil på tomgang, bra det finnes problem med enkle løsninger av og til :)