TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Intervall pÃ¥ fordelerbytte mr2 mk2 ?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #274699  av Mr2Even
 
Hvor ofte bør man bytte fordeler og rotor på en mr2 mk2 gti?
Det bygger seg opp veldig fort mye belegg på kontaktpungtene inne i fordeleren, hva kommer det av?
 #274961  av FireWalk
 
Mr2Even skrev:Hvor ofte bør man bytte fordeler og rotor på en mr2 mk2 gti?
Det bygger seg opp veldig fort mye belegg på kontaktpungtene inne i fordeleren, hva kommer det av?
Kommer av at det kommer fukt inn der. Vanlig problem med disse motorene. Fordeleren er utsatt pga utforminen av ventilasjonsystemet i motor rommet. Bakruten skaper vakum over motor luka når du kjører, dette suger luft (og vann/regn) opp fra under bilen samt inn gjennom side inntakene. Dermed trenger litt inn i fordeleren med jevne mellomrom også.

Jeg var veldig plaget med fukt i fordeleren på min forige motor. Måtte bytte fordelerlokk og rotor flere ganger i året pga det ble mye eir der..

Er ikke så greit å få isolert heller pga at da kan det fort slå seg, også oppnår man det man prøver å unngå.

Du kan ta av fordelerlokket med jevne mellomrom og sørge for at det er tørt og rent inni der. bruk trykkluft for å få ut fukt, også kan du gjerne forsiktig pusse rent kontaktpunktene så de er fri for eiring. Er de veldig slitt bør lokket og eventuelt også rotor byttes.

Pass på at pakningen er intakt, og at den ligger riktig (kan skje at den ligger i klemme slik at det da kommer fukt inn på den måten.

Er glad jeg kjører DIS nå.. aldri hatt noe problem med tenning systemet etter at jeg gikk over til det :-) Glad jeg er kvitt fordeleren gitt.. :D
 #274973  av Mr2Even
 
FireWalk skrev:
Mr2Even skrev:Hvor ofte bør man bytte fordeler og rotor på en mr2 mk2 gti?
Det bygger seg opp veldig fort mye belegg på kontaktpungtene inne i fordeleren, hva kommer det av?
Kommer av at det kommer fukt inn der. Vanlig problem med disse motorene. Fordeleren er utsatt pga utforminen av ventilasjonsystemet i motor rommet. Bakruten skaper vakum over motor luka når du kjører, dette suger luft (og vann/regn) opp fra under bilen samt inn gjennom side inntakene. Dermed trenger litt inn i fordeleren med jevne mellomrom også.

Jeg var veldig plaget med fukt i fordeleren på min forige motor. Måtte bytte fordelerlokk og rotor flere ganger i året pga det ble mye eir der..

Er ikke så greit å få isolert heller pga at da kan det fort slå seg, også oppnår man det man prøver å unngå.

Du kan ta av fordelerlokket med jevne mellomrom og sørge for at det er tørt og rent inni der. bruk trykkluft for å få ut fukt, også kan du gjerne forsiktig pusse rent kontaktpunktene så de er fri for eiring. Er de veldig slitt bør lokket og eventuelt også rotor byttes.

Pass på at pakningen er intakt, og at den ligger riktig (kan skje at den ligger i klemme slik at det da kommer fukt inn på den måten.

Er glad jeg kjører DIS nå.. aldri hatt noe problem med tenning systemet etter at jeg gikk over til det :-) Glad jeg er kvitt fordeleren gitt.. :D
Akkurat ja.. Er det vanskelig å montere en slik DIS ?
Finnes det forresten noen uorginale fordelerlokk og rotor å få kjøpt? Toyota sine er jo skit dyre.. rundt 800kr for begge deler

 #275001  av evneveik
 
Sett på Mekonomen? 389kr for fordelerlokk og 74kr for rotoren

 #275035  av Mr2Even
 
evneveik skrev:Sett på Mekonomen? 389kr for fordelerlokk og 74kr for rotoren
Ok. Takk :)