TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • trenger hjelp til valg av turbo kitt

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #275366  av Xlr8
 
http://www.koracing.net/products.php?folder=5

hadde tenkt og gå får td06 turbo kittet til ats men etter 3 mailer uten svar og litt lesing om di er litt trege på svar og slikt så føler jeg att jeg sender penger i en annen rettning :P

har tenkt og ende opp på rundt 300 på hjula, men så kommer de sikkert til og ende opp med mye vil ha mer:P som mangen andre:P
de første moddsa blir ikke mere en data sprut av en type og liten oppgradering av bensin systeme sammen med topp pakning og porting
sammen med ge kammer. og en celica 185cs intercooler.

men har fått meg et mål om rundt 350hk på hjula. så hva slags turbo bør jeg gå får med tanken på spool opp og eventuelle videre planer

 #275378  av Larsen
 
twosrus leverer en streetbrawler kit som vistnok er ganske god. Hvis ikke så er garret kit ganske greie da de er lette å oppgradere. ATS bruker god tid på en del ting, men alle produktene jeg har bestilt har kommet og har fungert bra.

 #275469  av mr2storbrua
 
hadde tenkt og gå får td06 turbo kittet til ats men etter 3 mailer uten svar og litt lesing om di er litt trege på svar og slikt så føler jeg att jeg sender penger i en annen rettning
Grunnen til at du ikke får svar kan være at mailen din havner i junkmail. Det var det som var problemet når jeg skulle bestille fra rogue motorsport. Når jeg ringte inn sa de at mail fra utlandet ofte ble stoppet av junkmailfilteret, da fikk jeg bare mail-adressa til en av arbeiderne der, så ordna det seg.

 #275470  av Xlr8
 
åja takk skal du ha=) skal prøve og kontakte di på andre måter da:P

 #275480  av ErikG
 
Jeg gikk gjennom et mr2 forum og da gikk handelen veldig greit.

 #275482  av sleeper
 
KO racing har også bra kitt til salgs...

 #275546  av FireWalk
 
Spørs jo hvor mye du skal trimme da. Hva du enn velger å gå for, så pass på at du ikke går for en FOR stor turbo. Men heller ikke for liten. Broren min har nylig bygget en 400 whp audi med alt for stor turbo (etter min mening). Høy top end effekt, men så kommer ikke turboen før 6000 omdreininger da, og det blir litt i seneste laget.
Bedre med en som er bedre balansert opp mot motoren slik at den spooler raskt og kommer tidlig.

 #275559  av Xlr8
 
hvilken turbo du gik får firewalk?
vil tro t3/t4 ikke har så mye bere spool opp en gt serien..?
som sagt har tenkt rundt 300hk på hjula i utgangs punkte til kammer og bunndel er på plass.
men er kipt og kjøpe får liten turbo og måtte kjøpe større etterpå:P

 #275560  av Xlr8
 
hvilken turbo du gik får firewalk?
vil tro t3/t4 ikke har så mye bere spool opp en gt serien..?
som sagt har tenkt rundt 300hk på hjula i utgangs punkte til kammer og bunndel er på plass.
men er kipt og kjøpe får liten turbo og måtte kjøpe større etterpå:P

 #275590  av FireWalk
 
Tar du FOR stor turbo så vil du få en "tregere" bil om du ender opp med å holde deg i turboens laveste effektområde. F.eks om du trimmer til 300 hk og har en turbo beregnet for opp mot 500 hk... så vil du få treg spoolup og effekten vil ikke komme før på veldig høyt turtall. Da vil folk med mindre turbo kjøre forbi deg mens du venter på å spoole opp det store beistet. Når du endelig har nådd max effekt er du tom for vei og må slakke ned. Og slik holder det på hele tiden :p

Trikset er å finne en som passer perfekt til motorvolumet og antall hk du skal ha ut.

Har du planer om å gjøre noe med kammene osv? siden du sier du skal ha 300 hk på hjula så regner jeg med du bare har tenkt å bytte turbo kit og eksos + intercooler. Som er de mest vanlige modofikasjonene.

En orginal Turbo holder til rundt 280 hk på hjula. Men da er dfen tynet ganske bra. En CT26 skal holde til ca 350 på hjula.

En TD06 er mye brukt i USA på biler fra 250-500 hk. Den har litt tyngre spoolup enn orginalt og kommer heller ikke så veldig mye senere enn orginalt.

Mest optimalt for deg er vel kanskje GT28RS som er veldig bra balansert i forhold til den motoren du har. Gir omtrent samme spoolup som orginalt, og har et bredere effektområde.

Skal du over 300 hk må du bytte kammer og kamdrev også (og helst fjærer også). et sted mellom 300 og 350 hk er desidert GRENSEN for hva orginal kammene klarer.. På min merket jeg at det var svært vanskelig å få ut noe mer over 300 hk fordi man må pøse på med turbotrykk uten at det gir noe merkbar mer effekt.

Skal du ha mer enn 400 hk må du oppgradere innmaten i motoren og alt som er. Drivverket begynner også å slite litt over 300 hk. Feks drivakslingene har en tendens til å knekke når man kommer over 300 hk og tar "drag" start.. Altså stå stille og gi bånn gass, f.eks prøve å spinne osv.

Jeg har planer om å ta ut litt over 400 hk på jula, så jeg gikk for en GT3071R som er en litt større turbo igjen, men så skal jeg kjøre løpet fult ut.

Det stod mellom den og T3/T4 streetbrawler kitet. Men GT serien er av nyere design og er på mange måter en bedre og mer effektiv turbo. Om det forsvarer den økte prisen er jeg ikke sikker på, men jeg er iallefall veldig fornøyd med min!

Om jeg skulle tatt ut 300 Hk og beholdt de orginale kammene tror jeg at jeg ville gått for GT28RS turboen. Det er nemlig slik at det er ganske "enkelt" å trimme seg opp til 300 hk. Men skal man OVER 300 på hjula så må det gjøres en del vesentlige ting med motoren, og det koster fort mye penger. Har man da en turbo som klarer opp mot 400 hk så har man MYE å gå på! :)

Jeg tror GT28RS turboen er den som er best balansert for den motoren. Det ser ut til at gutta på MR2oc forumet er av den formeningen iallefall. Skal du bytte kammer og kamdrev så kan det være at en TD06 kan være like så grei. Men tror nok den har litt tregere spoolup (det er en eldre turbo).

 #275619  av Xlr8
 
største probleme er vell att jeg ikke har bestemt meg får hvor mye effekt jeg vill ha enda:P

men handle lista ser ca slik ut får tiden:P

-Data sprut av et slag ikke avgjort enda:P
-turbo kitt som sagt:P
-kammer med tiden ca rundt april er målet:P
-Wolfkatz fulerail og 850dyser eller noe i den duren.
-walbro 255 bensin pumpe i tanken i første omgang.
-vann insprøytning likker i lista men ikke penger nok enda..
-ventilfjærer og kamdrev har jeg skaffet men blir ventet med og montere til kammene er på plass.
skal og portest.
-kommer og til og skifte til noe mere solide bolter til topp og annen toppakning.

sist i lista kansje til neste vinter ny bunndel=):P