Tar du FOR stor turbo så vil du få en "tregere" bil om du ender opp med å holde deg i turboens laveste effektområde. F.eks om du trimmer til 300 hk og har en turbo beregnet for opp mot 500 hk... så vil du få treg spoolup og effekten vil ikke komme før på veldig høyt turtall. Da vil folk med mindre turbo kjøre forbi deg mens du venter på å spoole opp det store beistet. Når du endelig har nådd max effekt er du tom for vei og må slakke ned. Og slik holder det på hele tiden :p
Trikset er å finne en som passer perfekt til motorvolumet og antall hk du skal ha ut.
Har du planer om å gjøre noe med kammene osv? siden du sier du skal ha 300 hk på hjula så regner jeg med du bare har tenkt å bytte turbo kit og eksos + intercooler. Som er de mest vanlige modofikasjonene.
En orginal Turbo holder til rundt 280 hk på hjula. Men da er dfen tynet ganske bra. En CT26 skal holde til ca 350 på hjula.
En TD06 er mye brukt i USA på biler fra 250-500 hk. Den har litt tyngre spoolup enn orginalt og kommer heller ikke så veldig mye senere enn orginalt.
Mest optimalt for deg er vel kanskje GT28RS som er veldig bra balansert i forhold til den motoren du har. Gir omtrent samme spoolup som orginalt, og har et bredere effektområde.
Skal du over 300 hk må du bytte kammer og kamdrev også (og helst fjærer også). et sted mellom 300 og 350 hk er desidert GRENSEN for hva orginal kammene klarer.. På min merket jeg at det var svært vanskelig å få ut noe mer over 300 hk fordi man må pøse på med turbotrykk uten at det gir noe merkbar mer effekt.
Skal du ha mer enn 400 hk må du oppgradere innmaten i motoren og alt som er. Drivverket begynner også å slite litt over 300 hk. Feks drivakslingene har en tendens til å knekke når man kommer over 300 hk og tar "drag" start.. Altså stå stille og gi bånn gass, f.eks prøve å spinne osv.
Jeg har planer om å ta ut litt over 400 hk på jula, så jeg gikk for en GT3071R som er en litt større turbo igjen, men så skal jeg kjøre løpet fult ut.
Det stod mellom den og T3/T4 streetbrawler kitet. Men GT serien er av nyere design og er på mange måter en bedre og mer effektiv turbo. Om det forsvarer den økte prisen er jeg ikke sikker på, men jeg er iallefall veldig fornøyd med min!
Om jeg skulle tatt ut 300 Hk og beholdt de orginale kammene tror jeg at jeg ville gått for GT28RS turboen. Det er nemlig slik at det er ganske "enkelt" å trimme seg opp til 300 hk. Men skal man OVER 300 på hjula så må det gjøres en del vesentlige ting med motoren, og det koster fort mye penger. Har man da en turbo som klarer opp mot 400 hk så har man MYE å gå på!
Jeg tror GT28RS turboen er den som er best balansert for den motoren. Det ser ut til at gutta på MR2oc forumet er av den formeningen iallefall. Skal du bytte kammer og kamdrev så kan det være at en TD06 kan være like så grei. Men tror nok den har litt tregere spoolup (det er en eldre turbo).