TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Ekstern wastegate pÃ¥ st185

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #275383  av James
 
Noen som har kjennskap til hvordan det vil fungere med ekstern wastegate på Celica gt4 st185? Vil kjøre på 0.8-1.0bar. Planer var å få dumpventilen til å ta seg av de større ladetrykkene og wastegaten på de lave?Er selfølgelig ute etter litt klakkelyd fra wastegaten også :wink:
Sist redigert av James den 24 des 2007 01:25, redigert 1 gang totalt.

 #275387  av turbokjell
 
skal ikke være noe priblem det. Hadde det på min, men den var der når jeg kjøpte bilen min den gangen.
Vedlegg
DSC00296.JPG
DSC00296.JPG (282.86 kiB) Vist 1108 ganger

 #275544  av ST185rally
 
dette er jo den gamle min!! :D :D
d funka det men du må ah elektronisk ladetrykkjust.
blødeventilene klarer ikke alltid og være raske nok.
denne lada 1.9kg en periode. gikk no grusomt. tuna ned før salg 8) :)

 #275545  av ST185rally
 
tips for fin lyd.

bruk den orginale ct 26 turboen fjern alt av luftmasse måler og ha åpen filter. få tak i mr2 3 gen hjerne med mapsensor.
da blir det veildi fine hyl fra turboen. 8)

 #275554  av James
 
Ok. Kjører med elektronisk boost controller fra HKS så den er i boks. Har ct20b turboen.l Ikke ct26. Turboen hyler hyler godt den! Det er jeg fornøyd ,med, men kunne tenkt meg noe annet en pttsssj lyden fra dumpen, så noe klakkelyd fra en wastegate er vel det jeg kunne ha tenkt meg mest :)

 #275556  av Magne
 
James skrev:Ok. Kjører med elektronisk boost controller fra HKS så den er i boks. Har ct20b turboen.l Ikke ct26. Turboen hyler hyler godt den! Det er jeg fornøyd ,med, men kunne tenkt meg noe annet en pttsssj lyden fra dumpen, så noe klakkelyd fra en wastegate er vel det jeg kunne ha tenkt meg mest :)
WG lager aldri no lyd, som jeg har vert borti.
Derimot hvis du fjerner dumpen din, og plugger hullet. Så får du noe som kalles "compressor surge". Lufta blir presset tilbake i turboen som lager en helt herlig flappre lyd. Kan tenke meg det er denne lyden du er ute etter å få. Vanskelig å oppnå med dumpventil.

 #275569  av James
 
Magne skrev:
James skrev:Ok. Kjører med elektronisk boost controller fra HKS så den er i boks. Har ct20b turboen.l Ikke ct26. Turboen hyler hyler godt den! Det er jeg fornøyd ,med, men kunne tenkt meg noe annet en pttsssj lyden fra dumpen, så noe klakkelyd fra en wastegate er vel det jeg kunne ha tenkt meg mest :)
WG lager aldri no lyd, som jeg har vert borti.
Derimot hvis du fjerner dumpen din, og plugger hullet. Så får du noe som kalles "compressor surge". Lufta blir presset tilbake i turboen som lager en helt herlig flappre lyd. Kan tenke meg det er denne lyden du er ute etter å få. Vanskelig å oppnå med dumpventil.

Ok. Får fin lyd av det ja :) Men at luften slår tilbake til turboen er vel ikke så bra for turboen vil jeg tro? Blir vel som org. oppsett da?

 #275591  av kennethx
 
nok ett eksempel på litt kompressor surge ;)

 #275605  av oleb
 
ST185rally skrev:tips for fin lyd.

bruk den orginale ct 26 turboen fjern alt av luftmasse måler og ha åpen filter. få tak i mr2 3 gen hjerne med mapsensor.
da blir det veildi fine hyl fra turboen. 8)
Det det jeg også ser for meg må til for å få skikkelig surge lyd på den motoren, men kan man bare sette på en 3. gen mapsensor sånn helt uten videre? :?

 #275621  av ST185rally
 
nei man må få tak i en brukt mr2 3 gen hjerne. den har alt likt som celicaen.. ivertfall carlos sainzen. da kan du sette på map og fjerne maf.
men du må au sette på luft temsensoren. alle disse ledningene du bruker er i den orginale maf stikket..

man kan ikke sette map på en 2 gen hjerne for maf signalet går i motsatt voltretning... :cry: :cry:

 #275625  av Larsen
 
Du kan kjøre med åpen wastegate, men da får du nok ikke den lyden du leter etter.

 #275629  av Insanity
 
ST185rally skrev:nei man må få tak i en brukt mr2 3 gen hjerne. den har alt likt som celicaen.. ivertfall carlos sainzen. da kan du sette på map og fjerne maf.
men du må au sette på luft temsensoren. alle disse ledningene du bruker er i den orginale maf stikket..

man kan ikke sette map på en 2 gen hjerne for maf signalet går i motsatt voltretning... :cry: :cry:
men CS'n har jo både map og maf. er det ikke en mulighet å plukke bort maf'n?

og hvis du vil ødelegge turbo og få ekstra turbolag, så erre bare å flekke bort dumpen og ha det gøy. lyden er "kul" men skjærer i hjertet, å høre retarderingen.

 #275635  av defred
 
Kan du ikke motere resirk. dump ventil? Jeg har det på rallybilen og den lager en artig lyd når jeg slipper gassen.
Kan høren den på en liten video snutt vi har bloggen:
http://rally.blogg.no

 #275666  av ST185rally
 
selve mappet i 2gen blir styrt av maf signalet.
map sensoren på 2 gen er kun til fuel cuten og til boost måleren.

mens 3 gen har 2 map sensorer. den samme som cs og den andre istedenfor maf signal. dermed er d umulig og fjerne maf måleren så lenge du har 2gen hjernen..

jeg la ut anonse på en 3gen mr2 hjerne og fikk en for 1000kr. :lol: :lol:
da kan du sette på 550cc dyser og apexy air fuel controler og du har insprøytning til 340-360hk vis du vil. :)
men den gikk helt greit og feit med 440cc dysene på org turbo. med 3 gen hjernen sel om den egentlig skal ha 540ccdyser.

grunnen er jo at 2gen har ca30-40hk mindre iforhold til ladetykket en 3gen. :o :o

 #275670  av larsst185
 
CS en har ikke luftmasse måler.den har luft mengde måler slik vanlig gt4!