TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• bytte cluch pÃ¥ mk3

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #276345  av BT-GTI

det har seg sånn jeg muligens skal bytte clutch på en mr2 mk3er men litt info hadde vært fint noen som har tegninger? og det er som på mk2 at man kan ta ut clutchen uten å ta ut motoren?
noen som har gjort dette før som kan gi meg noen hint? eks hvor lang tid det tar. gidder ikke hvis det tar så ekstremt lang tid...

grunnen til at clutchen må byttes er at den slurer! bilen har akkurat runda 60tusen km!!

bare å komme med tips--

hilsen erik
 #276448  av jan-erik

BT-GTI skrev:det har seg sånn jeg muligens skal bytte clutch på en mr2 mk3er men litt info hadde vært fint noen som har tegninger? og det er som på mk2 at man kan ta ut clutchen uten å ta ut motoren?
noen som har gjort dette før som kan gi meg noen hint? eks hvor lang tid det tar. gidder ikke hvis det tar så ekstremt lang tid...

grunnen til at clutchen må byttes er at den slurer! bilen har akkurat runda 60tusen km!!

bare å komme med tips--

hilsen erik
Man kan ta ut clutchen uten å ta ut motor. Må bare løsne litt på motorfestene så du får senket ned den på venstresiden. Må av med det meste av stab stag, så du får løs fjærbeinene. Må så "røske" drivakslene rett ut. Kan være litt vriene å få av. I følge boka så skal svinghjulet planslipes før ny cluch monteres. Jeg hoppet over det, men hadde litt problemer i starten med å få grep på min Spec Stage III clutch etterpå. Gikk seg imidlertid til. Siden bilen allerede glipper etter 60Km ville jeg slipt svinghjulet, eventuelt kjøpt nytt hos Toyota.

Når det gjelder tiden det tar så er jeg usikker. Gjorde ikke jobben alene, og hvis det i tillegg er første gangen så tar det litt tid. Bør også ta en bakstillingskontroll etter at alt er satt sammen.

Har de orginale verksted håndbøkene, men de ligger i verkstedet bilen står for øyeblikket.