TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tilbake fra Tyskland med ny bil...!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #276546  av Stølen

Da var den store dagen snart her.... Drar til Tyskland i morgen og henter Aero Deck VTi'n fra Nürnberg. Blir litt av en tur, skal ta mye bilder og lage en tråd på det når jeg er tilbake.
Hvis det er noen som har spørsmål om bilimport så er dette en fin sjanse til å se hva som må gjøres, og kanskje lære av mine feil :roll:

Men tror jeg har alt klart nå.

Det som trengs for å ta med en bil ut av Tyskland, er forsikringspapirer fra ADAC (ansvarsforsikring som gjelder i et par uker), omregistrering/avregistreringspapirer og utførselsskilter. Alt dette koster ca 160 euro og gjøres på det tyske Biltilsynet...

Når du kommer til Norge stikker du innom tollkontoret på grensa (eller tollkontoret ved havna hvis du båter), og få et innfartsskjema. Nå har du en dag eller to på å betale momsen på bilen (moms av fakturapris, 25%). Når du har betalt momsen så må du vise bilen hos biltilsynet (drop-in på Risløkka hver dag, onsdager på Jessheim) og få godkjent bilen. Når DETTE er gjort, drar du tilbake til tollkontoret og betaler engangsavgiften og årsavgiften. Da er alt klart for registrering, og så har du ny norsk bil 8)

Har ikke gjort dette før, så hvis det er noe jeg utelater her så si gjerne ifra. Mye ting å holde styr på :D

Her er et bilde av bilen i alle fall...!
Vedlegg
Civic 1.jpg
Civic 1.jpg (48.51 kiB) Vist 2335 ganger
Sist redigert av Stølen den 11 jan 2008 20:45, redigert 1 gang totalt.

#276578  av ArildM

Pen bil :)

Har vært igjennom en del av den samme runden selv, ble fort et par turer ekstra innom hver instans :P Momsingen er enkel den, men reistreringen er ofte værre. Husk på at du må ha godkjenningspapirer på bilen når du skal få den registrert hos biltilsynet i Norge. Altså tüv godkjenninger på avgass, selve bilen +++ husker ikke helt.

Fikk dette for min Mr2 Mk1 hos toyota norge for 2-3000 spenn.

Lykke til med henting og import 8)

#276583  av Stølen

Ja, får med papirer på AU (Abgas Untersuchung) og HU (Haubtuntersuchung), så det burde være stykke kake. De fleste biler fra sein-nittitallet er E-merka (typegodkjent). Det er i alle fall denne, så det burde ikke bli noen ekstra turer (forhåpentligvis....)

#276590  av lexusmann

Hvordan er Lexus IS 200 å importere?

#276639  av Stølen

Stikk på mobile.de eller autoscout24.de og søk opp bilen, så finner du en omtrentlig pris... Etterpå så klikker du deg inn på http://www.tyskland.org, trykk på "bruktimportskolen", og så trykk på "avgiftskalkulator".
Her taster du inn alle parametrene som trengs (co2-utslipp for biler reg etter 2001, hk, vekt...) og så finner du ut hvor mye totalprisen blir i Norge. Legg gjerne på en 4-5000 kr i byråkrati og pes... :D

#276644  av Carina_E

Pen bil du har skaffet deg. Lykke til med å få skilt på den :wink:
HÃ¥per alt ordner seg uten noe tull.

Veit du om det er de samme prisene ved å ta inn bil fra statene?? eller om det er helt andre måter å regne på??

Mvh Glenn

#276646  av ArildM

Bruk avgiftskalkulatoren på toll.no

Samme avgifter gjelder for alle land 8)

#276648  av Carina_E

ArildM skrev:Bruk avgiftskalkulatoren på toll.no

Samme avgifter gjelder for alle land 8)

OK.. Tusen takk for svar :)

#276855  av Stølen

Da var både "ny" bil og eier trygt tilbake i Norge...! Litt av en tur, får en si....!
1600 km, derav 700 på Autobahn i 170++... Slitsomt men utrolig morro...! :D

Bilen har vist seg å være bedre enn forventet, både prestasjonsmessig og på papiret..!

Bilen har:

-AP Performance fjæring
-Justerbare gule Koni
-Supersprint eksos fra kat og bak
-Luftfiltersats fra Honda S2000 :shock: :shock: (med cold-air inntak i grillen... 8) )
-Alarm fra fabrikk
-16"x7,5" Brock kromfelger på sommerdekk
-2 forsterkere
-Subwoofer
-Original Honda radio/cd-spiller (denne bilen ble ikke levert med det, ettermontert)
-Servicehefte
-Nokian Hakkapelitta på vinterfelger

.....og bilen har bare gått 110000... (112000 etter hjemtur...)

Nå gjenstår den spennende delen, registrering i Norge...!
Har fått med TÜV-papirer på alle ettermonterte ting, samt dokumentasjon på eksos-og EU-undersøkelse.

Håper alt ordner seg i løpet av denne uka...

Her er noen bilder av det nye gliset på vinterfelger:
Vedlegg
Autobahn3.jpg
Autobahn3.jpg (99.33 kiB) Vist 1672 ganger
Interior1.jpg
Interior1.jpg (55.86 kiB) Vist 1662 ganger
Autobahn2.jpg
Autobahn2.jpg (86.15 kiB) Vist 1664 ganger

#276861  av Stiffy

gratulerer så masse med en fantastisk stasjonvogn! =) Den er utrolig tøff!! Har du masse last i på bildene siden den virker veldig lav bak? Eller juuuger bildene!? Uansett, konge familievogn! :wink:

#276863  av Stølen

Her frakter jeg fire sommerdekk og originalt eksosanlegg baki, men den er ganske lav i utgangspunktet. Er nok senka 40/40 i alle fall. Blir også en del lavere med 15" kontra 16" (ca 2 cm lavere).

#276870  av Stølen

....og tusen takk :D

#276995  av ArildM

Utrolig spennende bilvalg, megapen stasjonsvogn dette Stølen 8)

#277003  av Stølen

Driver og undersøker hvor mange eksemplarer det finnes registrert i Norge, foreløpig er teorien fra Club Honda Norge at det er 6-7 stk...
Det er helt rått at det går an å finne en så ålreit bil til en grei pris som i tillegg er så sjelden på norske veier :D

Jeg mener, det finnes flere Ferrari F430 enn Civic Aerodeck VTi..! 8)

Konge :lol:

#277012  av ArildM

Og jeg som trodde jeg var spesiell med min Mr2 Mk1 8)