Side 1 av 2

Tilbake fra Tyskland med ny bil...!

Legg innLagt inn:08 jan 2008 13:25
av Stølen
Da var den store dagen snart her.... Drar til Tyskland i morgen og henter Aero Deck VTi'n fra Nürnberg. Blir litt av en tur, skal ta mye bilder og lage en tråd på det når jeg er tilbake.
Hvis det er noen som har spørsmål om bilimport så er dette en fin sjanse til å se hva som må gjøres, og kanskje lære av mine feil :roll:

Men tror jeg har alt klart nå.

Det som trengs for å ta med en bil ut av Tyskland, er forsikringspapirer fra ADAC (ansvarsforsikring som gjelder i et par uker), omregistrering/avregistreringspapirer og utførselsskilter. Alt dette koster ca 160 euro og gjøres på det tyske Biltilsynet...

Når du kommer til Norge stikker du innom tollkontoret på grensa (eller tollkontoret ved havna hvis du båter), og få et innfartsskjema. Nå har du en dag eller to på å betale momsen på bilen (moms av fakturapris, 25%). Når du har betalt momsen så må du vise bilen hos biltilsynet (drop-in på Risløkka hver dag, onsdager på Jessheim) og få godkjent bilen. Når DETTE er gjort, drar du tilbake til tollkontoret og betaler engangsavgiften og årsavgiften. Da er alt klart for registrering, og så har du ny norsk bil 8)

Har ikke gjort dette før, så hvis det er noe jeg utelater her så si gjerne ifra. Mye ting å holde styr på :D

Her er et bilde av bilen i alle fall...!

Legg innLagt inn:08 jan 2008 20:06
av ArildM
Pen bil :)

Har vært igjennom en del av den samme runden selv, ble fort et par turer ekstra innom hver instans :P Momsingen er enkel den, men reistreringen er ofte værre. Husk på at du må ha godkjenningspapirer på bilen når du skal få den registrert hos biltilsynet i Norge. Altså tüv godkjenninger på avgass, selve bilen +++ husker ikke helt.

Fikk dette for min Mr2 Mk1 hos toyota norge for 2-3000 spenn.

Lykke til med henting og import 8)

Legg innLagt inn:08 jan 2008 20:47
av Stølen
Ja, får med papirer på AU (Abgas Untersuchung) og HU (Haubtuntersuchung), så det burde være stykke kake. De fleste biler fra sein-nittitallet er E-merka (typegodkjent). Det er i alle fall denne, så det burde ikke bli noen ekstra turer (forhåpentligvis....)

Legg innLagt inn:08 jan 2008 21:31
av lexusmann
Hvordan er Lexus IS 200 å importere?

Legg innLagt inn:09 jan 2008 09:19
av Stølen
Stikk på mobile.de eller autoscout24.de og søk opp bilen, så finner du en omtrentlig pris... Etterpå så klikker du deg inn på http://www.tyskland.org, trykk på "bruktimportskolen", og så trykk på "avgiftskalkulator".
Her taster du inn alle parametrene som trengs (co2-utslipp for biler reg etter 2001, hk, vekt...) og så finner du ut hvor mye totalprisen blir i Norge. Legg gjerne på en 4-5000 kr i byråkrati og pes... :D

Legg innLagt inn:09 jan 2008 10:44
av Carina_E
Pen bil du har skaffet deg. Lykke til med å få skilt på den :wink:
Håper alt ordner seg uten noe tull.

Veit du om det er de samme prisene ved å ta inn bil fra statene?? eller om det er helt andre måter å regne på??

Mvh Glenn

Legg innLagt inn:09 jan 2008 11:44
av ArildM
Bruk avgiftskalkulatoren på toll.no

Samme avgifter gjelder for alle land 8)

Legg innLagt inn:09 jan 2008 12:15
av Carina_E
ArildM skrev:Bruk avgiftskalkulatoren på toll.no

Samme avgifter gjelder for alle land 8)

OK.. Tusen takk for svar :)

Legg innLagt inn:11 jan 2008 20:07
av Stølen
Da var både "ny" bil og eier trygt tilbake i Norge...! Litt av en tur, får en si....!
1600 km, derav 700 på Autobahn i 170++... Slitsomt men utrolig morro...! :D

Bilen har vist seg å være bedre enn forventet, både prestasjonsmessig og på papiret..!

Bilen har:

-AP Performance fjæring
-Justerbare gule Koni
-Supersprint eksos fra kat og bak
-Luftfiltersats fra Honda S2000 :shock: :shock: (med cold-air inntak i grillen... 8) )
-Alarm fra fabrikk
-16"x7,5" Brock kromfelger på sommerdekk
-2 forsterkere
-Subwoofer
-Original Honda radio/cd-spiller (denne bilen ble ikke levert med det, ettermontert)
-Servicehefte
-Nokian Hakkapelitta på vinterfelger

.....og bilen har bare gått 110000... (112000 etter hjemtur...)

Nå gjenstår den spennende delen, registrering i Norge...!
Har fått med TÜV-papirer på alle ettermonterte ting, samt dokumentasjon på eksos-og EU-undersøkelse.

Håper alt ordner seg i løpet av denne uka...

Her er noen bilder av det nye gliset på vinterfelger:

Legg innLagt inn:11 jan 2008 20:57
av Stiffy
gratulerer så masse med en fantastisk stasjonvogn! =) Den er utrolig tøff!! Har du masse last i på bildene siden den virker veldig lav bak? Eller juuuger bildene!? Uansett, konge familievogn! :wink:

Legg innLagt inn:11 jan 2008 21:14
av Stølen
Her frakter jeg fire sommerdekk og originalt eksosanlegg baki, men den er ganske lav i utgangspunktet. Er nok senka 40/40 i alle fall. Blir også en del lavere med 15" kontra 16" (ca 2 cm lavere).

Legg innLagt inn:11 jan 2008 23:40
av Stølen
....og tusen takk :D

Legg innLagt inn:13 jan 2008 12:05
av ArildM
Utrolig spennende bilvalg, megapen stasjonsvogn dette Stølen 8)

Legg innLagt inn:13 jan 2008 12:58
av Stølen
Driver og undersøker hvor mange eksemplarer det finnes registrert i Norge, foreløpig er teorien fra Club Honda Norge at det er 6-7 stk...
Det er helt rått at det går an å finne en så ålreit bil til en grei pris som i tillegg er så sjelden på norske veier :D

Jeg mener, det finnes flere Ferrari F430 enn Civic Aerodeck VTi..! 8)

Konge :lol:

Legg innLagt inn:13 jan 2008 14:00
av ArildM
Og jeg som trodde jeg var spesiell med min Mr2 Mk1 8)