TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Endelig MR2 Eier og da sÃ¥klart et par spørsmÃ¥l :-)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #34456  av FireWalk

Hei! Jeg ble tipset av en fra bilradiospesialisten om å sjekke disse forumene. Jeg må si det står mye interessant her, og jeg har brukt mye tid på å lese så å si alle postene her FØR jeg kjøpte min MR2 for noen uker siden nå :-)
Har vært forelsket i denne bilen siden jeg første gang så en, og da bare MÅTTE jeg jo selvfølgelig bare ha en.Nå har jeg jo såklart et par spørsmål da, og da tenkte jeg at ette måtte være riktig sted :-) jeg skal ikke gjøre dette lenger enn nødvendig, så her er spørsmålene:

1. Bilen går som en klokke. Men hver gang jeg kjører kommer det et advarsels tegn frem på dashbordet, gjerne i en sving eller under akselrasjon/nedbremsing osv. Tegnet er rødt og ser ca slik ut: (!) <- Er det noen som har peiling på hva dette betyr? jeg tenkte jeg skulle sjekke manualen som fulgte med bilen, men der står alt på tysk, og jeg skulket de fleste tysktimene mine.... er dette noe allvorlig?

2. Det er komplett umulig å spinne med bilen. Lurer på om clutchen kan være gåen? om jeg gir litt turtall og slipper clutchen så virker det som om den bare tar gradvis noen sekunder (den griper liksom ikke helt med en gang) og så kommer pådraget. Jeg greier derimot å spinne fint om jeg gir på gass ut fra en utkjørsel eller lignende, med full sving på forhjulene... men ikke om jeg står stille og vil ta en liten burnout :-)
og sist men ikke minst, sånn ca hva vil det koste for en ny clutch? har folk som kan installere den for meg, bare jeg får tak i en.. :-)

3. Høytaleren i døren på førersiden fungerer ikke. Dette irriterer meg veldig. Jeg har fått alle de tekniske geniene jeg kjenner til å se på dette, men de aner ikke helt hvordan man skal få skrudd av innsiden av døren på en sikker måte, samt hva som er hva i de forferdelige buntene av ledninger som går over alt... Jeg regner med det er et brudd på en ledning et sted. Vurderer å ta bilen til en bilradio spesialist og få dem til å fikse problemet. Noen som har peiling på hva dette vil koste ca?

Det var vel det. Sikkert mange tåpelige spørsmål som dere sikkert har fått før.. Ikke er de spesielt viktige heller, men skulle gjerne hatt en forklaring på det (!) tegnet.... litt skummelt med slike advarsler.. ;)
(og jada, bilder kommer etter hvert ;) )

Mvh.
Ny stolt MR2 Eier :-)

#34458  av tbergstad

Det tegnet du får i dashen er antagelig indikator lampa for bremsevæske nivået. Du kan selvfølgelig fylle etter. Men den lyser helt sikkert fordi bremseklossene bør byttes. Så bytt heller klosser.
Har ikke mr2 selv så resten får noen andre ta seg av :wink:
Gratulerer med mr2 da! Håper du får det arti med den.
 #34459  av @lpher

FireWalk skrev: Hei! Jeg ble tipset av en fra bilradiospesialisten om å sjekke disse forumene.Jeg må si det står mye interessant her, og jeg har brukt mye tid på å lese så å si alle postene her FØR jeg kjøpte min MR2 for noen uker siden nå :-)
Har vært forelsket i denne bilen siden jeg første gang så en, og da bare MÅTTE jeg jo selvfølgelig bare ha en.Nå har jeg jo såklart et par spørsmål da, og da tenkte jeg at ette måtte være riktig sted :-) jeg skal ikke gjøre dette lenger enn nødvendig, så her er spørsmålene:
Ehh...om det var hos Bilradiospesialisten i Trondheim...så er det nok meg som er skyldig på alle tiltalepunktene :D Welcome skal du være...til 'det gode selskap' :)
FireWalk skrev: 1. Bilen går som en klokke. Men hver gang jeg kjører kommer det et advarsels tegn frem på dashbordet, gjerne i en sving eller under akselrasjon/nedbremsing osv. Tegnet er rødt og ser ca slik ut: (!) <- Er det noen som har peiling på hva dette betyr? jeg tenkte jeg skulle sjekke manualen som fulgte med bilen, men der står alt på tysk, og jeg skulket de fleste tysktimene mine.... er dette noe allvorlig?
Hadde nok fått sjekket ut dette så fort som mulig...uansett...just in case...
Er ikke den største guruen på mr2 her inne...men vil ikke lavt bremseveskenivå evt. vakkel i 'handbrekk-på' bryteren gi disse symptomene? Anyone?
FireWalk skrev: 2. Det er komplett umulig å spinne med bilen. Lurer på om clutchen kan være gåen? om jeg gir litt turtall og slipper clutchen så virker det som om den bare tar gradvis noen sekunder (den griper liksom ikke helt med en gang) og så kommer pådraget. Jeg greier derimot å spinne fint om jeg gir på gass ut fra en utkjørsel eller lignende, med full sving på forhjulene... men ikke om jeg står stille og vil ta en liten burnout :-)
og sist men ikke minst, sånn ca hva vil det koste for en ny clutch? har folk som kan installere den for meg, bare jeg får tak i en.. :-)
Hmmm...høres ut som en sliten clutch for mine ører ja....
FireWalk skrev: 3. Høytaleren i døren på førersiden fungerer ikke. Dette irriterer meg veldig. Jeg har fått alle de tekniske geniene jeg kjenner til å se på dette, men de aner ikke helt hvordan man skal få skrudd av innsiden av døren på en sikker måte, samt hva som er hva i de forferdelige buntene av ledninger som går over alt... Jeg regner med det er et brudd på en ledning et sted. Vurderer å ta bilen til en bilradio spesialist og få dem til å fikse problemet. Noen som har peiling på hva dette vil koste ca?
Det er rimelig fort gjort å få ordna ett slikt kabelbrudd ja...100-200,- hos oss skulle jeg tro ;-)
FireWalk skrev: Det var vel det. Sikkert mange tåpelige spørsmål som dere sikkert har fått før.. Ikke er de spesielt viktige heller, men skulle gjerne hatt en forklaring på det (!) tegnet.... litt skummelt med slike advarsler.. ;)
(og jada, bilder kommer etter hvert ;) )
Abolutt ingen spørsmål er for tåpelige...det er nettopp derfor vi har slike forum....for blant annet å skaffe oss svar på alle de vanlige....men kanskje også tåpelige spørsmål ;-)
FireWalk skrev: Mvh.
Ny stolt MR2 Eier :-)
'

...og stolt har du all grunn til å være! 8)

@lpher

#34460  av turboman

Heisann, gratulerer med ny bil, og velkommen hit!!

Sender deg en link, som fint forklarer hvordan man skal fjerne dørpanelet uten å ødelegge noe.... :-)

http://www.turbomr2.com/MR2/HowTo/Door% ... el_PG1.htm

OG... bare å spørre, det er det forumet er til.
 #34461  av sindrejl

FireWalk skrev:Hei! Jeg ble tipset av en fra bilradiospesialisten om å sjekke disse forumene. Jeg må si det står mye interessant her, og jeg har brukt mye tid på å lese så å si alle postene her FØR jeg kjøpte min MR2 for noen uker siden nå :-)
Gratulerer med ny rå bil :)
FireWalk skrev: 1. Bilen går som en klokke. Men hver gang jeg kjører kommer det et advarsels tegn frem på dashbordet, gjerne i en sving eller under akselrasjon/nedbremsing osv. Tegnet er rødt og ser ca slik ut: (!) <- Er det noen som har peiling på hva dette betyr? jeg tenkte jeg skulle sjekke manualen som fulgte med bilen, men der står alt på tysk, og jeg skulket de fleste tysktimene mine.... er dette noe allvorlig?
Høres bare ut som lite bremseveskenivå.. iallefall fikk jeg håndbrekksymbol lysende i svinger og i bakker når det var lite nivå.. etterfyllte bare. Men såvidt jeg vet har mr2 også bremsekloss-slitasje-indikator? se først i bremseveskebeholderen om det er lite du.. tar noen sec.. blir det ikke bra ta en liten titt på bremseklossene.. men er dem slitt skulle du hørt hyling også fra klossene...

Og som mr.@alpher sa.. ingen sprm er for dumme :)
 #34462  av turboman

sindrejl skrev:
Men såvidt jeg vet har mr2 også bremsekloss-slitasje-indikator?

På min -91 mod N/A, så er det kun klips på klossene, som legger seg inntil skivene, når bremseklossene er slitte..... dvs. ingen indikator på dashboardet...

#34472  av FireWalk

Takker så meget for mange gode og ikke minst raske svar! det viser seg tydelig at dette er et forum for raske biler såvel som raske svar :-)
Jeg får vel få bilen inn på verksted så de får undersøke bremsene. Hadde bilen på en tilstandsrapport da jeg foretok kjøpet, de brukte 2 timer på å gå gjennom alt.. og da fikk den "bra" på bremser. Men kan jo være at de har gjort en glipp.

Ellers er jeg meget fornøyd med bilen! Meget behagelig bil å kjøre. Minner om komforten i en topp moderne bil. Meget gode seter og bilen ligger suverent på veien. Forferdelig kjipt med dette vinterværet som er nå, er ikke noe særlig med MR2 med piggfrie vinterdekk på stålisen.. men det går jo.. såvidt.. :-)

@lpher: Det var du det altså! Husker du sa du hadde en supra ja :-) Var litt usikker på om jeg skulle kjøpe meg en slik bil før jeg kom inn på forumet her. Men det virket umiddelbart som om samtlige MR2 eiere her er svært fornøyde med bilene sine. Så da var det ingenting å stusse på lenger!

Takker igjen for gode og raske svar! dere vil nok se mer av meg her på forumet fremover :-)

#34476  av MRQuoc

Firewalker , nevner at det er i svinger det lyser (!) ... nå husker ikke jeg med engang hva som er bremseveske\park - lampe .. hvordan den ser ut liksom .. LOL ..

men det er sikkert bare å etterfylle bremseveske .. :]
det er spesielt når den står på minimunstreken at den indikatoren lyser ved svinger .. for da ligger "flåten" skeivt og kanskje for langt ned :]

#34483  av CelicaTurbo

Ser ut til at du har fått svar på det meste, men som dem andre sier så er nok det lyset nivået på bremsevæsken. Denne synker ettersom klossene blir slitt så det betyr nok at det nærmer seg tid for å bytte disse så det er kanskje greit å få det gjort først som sist. Koster nok ikke så mye. Selve lyset indikerer derimot ikke at klossene er slitt, det er et lite klips som lager en hylelyd mot skiven som indikerer det og føler du deg fattig er det god sjangs for at du kan bare etterfylle litt bremsevæske og kjøre sikkert ett år til uten at det trenger å bli for lite igjen av klossene..

ellers, det høres ut som om clutchen din er slitt ja. Jeg hadde MR2 tidligere og betalte rundt 4000-5000 for å få den byttet hos Toyota mener jeg, får du det gjort privat blir det nok biligere. Den enkleste måten å sjekke om clutchen er slitt på er å løse den på høyt gir og høyt turtall. F.eks sett i gang og gi full gass 1. gir til du har omtrent maks turtall, bytt deretter kjapt til 4. gir mens du gir full gass idet du slipper ut clutchen, omtrent som om du skulle gire til 2. og fortsette sprinten.. Er den slitt vil du tydelig merke at turtallet bruker lang tid på å synke ned i turtall pga det høye giret,.. kommer det derimot et høyt dunk og et rykk i bilen idet turtallet detter fort ned så er clutchen helt fin :)

#34489  av jumbo

Grattis med ny flott bil, og velkommen til det gode selskap! :mrgreen:

#34492  av Master

Gratulerer så meget! Få tatt noen bilder og poste opp på siden davel! :)

Når det gjelder den ene høyttaleren som ikke fungerer så ville jeg sjekka om kablene stod riktig i bak spilleren før jeg hadde tatt av dørtrekket. Har vanskelig for å tro at disse bare "hopper" av. Derimot hvis det er skiftet spiller og denne er dratt ut og inn flere ganger kan det jo ha skjedd at ledningen har hoppa av bak spilleren. Står det den originale spilleren i bilen eller en ny en? Du kan jo snakke med forrige eier om han hadde lyd i den høyttaleren eller ikke.. Det jeg tipper på (hvis det står den originale spilleren i bilen) er at forrige eier har tatt ut en ny stor dyr spiller før han solgte bilen og satt i den originale uten å ha kobla helt rett. :)

Velkommen i klubben!

:wink:

#34495  av @lpher

FireWalk skrev:
Ellers er jeg meget fornøyd med bilen! Meget behagelig bil å kjøre. Minner om komforten i en topp moderne bil. Meget gode seter og bilen ligger suverent på veien. Forferdelig kjipt med dette vinterværet som er nå, er ikke noe særlig med MR2 med piggfrie vinterdekk på stålisen.. men det går jo.. såvidt.. :-)
Men om du først takler det....så er det en genial måte å lære å kjenne bilen på...du tvinges liksom til å lytte til bilen 100%...og det er den (akkl det) mest effektive måten å bli kjent med en såpass krevende bil på...spør du meg...men nå er jeg bortskjemt med at jeg kan 'slå på' TRAC når det blir som glattest jeg da :-) So dont take my word for it... ;-)
FireWalk skrev: @lpher: Det var du det altså! Husker du sa du hadde en supra ja :-) Var litt usikker på om jeg skulle kjøpe meg en slik bil før jeg kom inn på forumet her. Men det virket umiddelbart som om samtlige MR2 eiere her er svært fornøyde med bilene sine. Så da var det ingenting å stusse på lenger!
Tja...når du sier det...så er det faktisk veldig lite syting på mr2 gutta her inne ja...LOL ;-)

@lpher

#34521  av Dont_Panic

ang. lyd bare på ene siden;
jeg har samme problem, bare venstresiden jeg ikke får lyd på, bassern og de 3 på høyresiden funker fint. lyden på høyresiden missta jeg når jeg satt inn ny cd spiller, er enten en feilkobling eller evt. at forstærkern som er originalt i bilen ikke skal kobles på samme måte som en vanlig forstærker, forstærkerutgangen på nye spillern min er det ikke noe tillkobling til på forstærkern... tror jeg da... :oops:
når jeg bytter på hvor jeg kobler hvilke høytalere så kan jeg få meg lyd bare på venstresiden om jeg ønsker..
om noen vet hva som er galt så er det bare å skrike ut..

grattis med bra bil foresten :D

#34540  av Goose

Gratis med bilen:)

Bare for å komentere så nå har du joinet ts-ogn, og det er ikke vanlig bil forum eller klubb. Vi, gjengen er spesiell. Vi legger skjela i bilene og prøver å ha det sosiale på topp. Ingen shitkasting, ingen ler fra andre osv..

Så hvis du kommer med et spørsmål som f.eks. "Hvordan fylle på olje på bilen" så ville du antagelig bli ledd av i andre bil forum men her får du en teknisk og riktig svar, fordi vi skal hjelpe hværandre, og lære de som er usikre. Og du stadig vekk vil du lærer noe nytt. :wink:

Velkommen skal du være til norges kuleste og beste bil gjeng :) 8)

*sorry at jeg sporer litt av men måtte bare komentere, desuten har han fått svar på sine spørsmål:)*

#34549  av chris

velkommen, og grattis med ny bil

og for øvrig har goose helt rett. ingen spørsmål er for dumme her :)
(selv er jeg gjengens dårligste mekaniker, og stolt av det :D)