TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Delefilter--hvordan kobles det??

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #34466  av turboman

heisann

Kjøpte meg ifjor ett par delefiltre, til mitt høytalersystem. Har 5,25" mellomtone i dørene, og originale diskanter ved ruta.

Høytalerene i døra:
http://www.mds.se/produkt.phtml?id=973& ... anregister

Kjøpte dette delefilteret:
http://www.mds.se/produkt.phtml?id=159& ... sivafilter

Som dere ser på bildet, så er koblingene på filteret: INPUT / WOOFER / TWEETER

Koblet høytaler-ledningene ifra cd/radio til INPUT, TWEETER til diskant, og WOOFER til høytalerene i døra.

Låter forsåvidt ok, men jeg bare lurer på om dette er riktig koblet. Trodde egentlig "WOOFER" betydde bass, jeg.. Og, hva om jeg (når) jeg til sommeren skal ha en SUB bak setet. Må jeg da investere i enda ett delefilter??

og.... en siste ting, hvor viktig er diskant-høytalere? Lurer på om jeg skal bytte ut de originale, eller om de er ganske uvesentlige i lydbildet, og at det kanskje ikke er noen vits i å bytte de ut??

Takknemlig for synspunkter... :-)

#34468  av Christian

Du har koblet riktig :) En evnt sub bak setet skal ikke innom delefilteret i det hele tatt.
Diskantene er vel greie å bytte nå du først setter inn ett nytt frontsett?

#34470  av tbergstad

Diskantene har veldig mye å si.. Når du evt. kobler på en sub trenger du delefilter. Såfremt du ikke har subwoofer utg på cd spilleren din eller forsterker med lav-pass filter.
Og ja.. Du har koblet riktig.

#34474  av MRQuoc

De fleste Sub , skal vel ha Lavpassfilter inni kassa ? .. jeg bygde alltid det med , så det ble en standard etterhvert .. Lavpass ved 100hz

nå klarer jeg bare å fatte 8ohms hjemmeapperater da :p ..
og delefilter er moro og bygge :P
 #34485  av @lpher

turboman skrev: heisann
Kjøpte meg ifjor ett par delefiltre, til mitt høytalersystem. Har 5,25" mellomtone i dørene, og originale diskanter ved ruta.
Høytalerene i døra:
http://www.mds.se/produkt.phtml?id=973& ... anregister

Kjøpte dette delefilteret:
http://www.mds.se/produkt.phtml?id=159& ... sivafilter

Som dere ser på bildet, så er koblingene på filteret: INPUT / WOOFER / TWEETER

Koblet høytaler-ledningene ifra cd/radio til INPUT, TWEETER til diskant, og WOOFER til høytalerene i døra.

Låter forsåvidt ok, men jeg bare lurer på om dette er riktig koblet. Trodde egentlig "WOOFER" betydde bass, jeg..[/quote]

Som det er blitt nevnt her tidligere...så har du nok koblet rett ja :-)
Forutsatt at +/- er koblet rett da...men det tar vi for gitt ;-)

På en 2-veis høytaler så kalles mellomtone/bassen ofte rett og slett bare woofer....
turboman skrev:
Og, hva om jeg (når) jeg til sommeren skal ha en SUB bak setet. Må jeg da investere i enda ett delefilter??
Hvilken spiller har du ? ...og forsterker? På spillere litt opp i pris så er det gjerne en egen sub-utgang med (justerbart) delefilter på. Likeledes så er det ganske så vanlig at det er delerfilter til sub på forsterkerne. Om du ikke har noen av disse delene...så finnes det en enkel og grei...og ikke minst rimelig utvei også...å rett og slett montere en spole på bassen....ett veldig enkelt 6db filter med andre ord...MEN...det funker det å...jeg lover :-)
turboman skrev:
og.... en siste ting, hvor viktig er diskant-høytalere? Lurer på om jeg skal bytte ut de originale, eller om de er ganske uvesentlige i lydbildet, og at det kanskje ikke er noen vits i å bytte de ut??
Diskanten er viktigst faktisk...om vi snakker om lydbilde i ordets rette forstand :-) Så min anbefaling til deg vil være å kjøpe ett komplett nytt sett med mellomtone/bass...delefilter...og diskanter...som er LAGET for å spille sammen....fordi det er ikke det oppsettet du har idag dessverre....
turboman skrev:
Takknemlig for synspunkter... :-)
Du fikk ihvherfall litt å tygge på fra flere av oss her.. ;-)

@lpher

#134522  av @lpher

nokia4life skrev:Bygge? :( Hvordan? :?
Hva er det du lurer på? :)

#134525  av @lpher

nokia4life skrev:Bygge delefilter :oops:
Tror nesten du må være litt mindre sparsom med detaljene jeg gitt :D

Til en sub? ...eller et frontsett? :)

#134529  av nokia4life

Hehehe :P

Bygge delefilter til et frontsett, eller høytalerne bak i hattehylla, baksett? :oops: :P :twisted:

Hehehe

#134829  av @lpher

nokia4life skrev:Hehehe :P

Bygge delefilter til et frontsett,

eller høytalerne bak i hattehylla, baksett? :oops: :P :twisted:

Hehehe
Hvilke høytalere er det du har da? Merke...

#134873  av nokia4life

Sony X-plode, bak, 170 w peak

og

Pioneer foran.... 30 W peak :oops:

#134901  av @lpher

First of all...watt har LITE å gjøre med saken :) Ihvertfall ettersom nesten ingen fabrikanter ser ut til å måle på samma viset for tia :)
nokia4life skrev:Sony X-plode, bak, 170 w peak
Dette er en 6x9" høytaler...eller en 6,5"? 2 eller 3-vei med diskanten(e) sittende i senter av høytaleren? If so...så har den allerede ett delefilter :)
nokia4life skrev: Pioneer foran.... 30 W peak :oops:
Er det spearat diskant på det? :)

Hadde nok vært litt enklere om du kunne fortalt oss hva slags utstyr du har da :) Typebetegnelse er en god ting fks :D

#134902  av nokia4life

Sony'n er 17cm ihvertfall, og med diskant i midten, da er den grei...

men Pioneer

den er det vanskelig å få typebetegnelse på, men den er uten noen diskant med, det er bare høytt.

#135536  av @lpher

nokia4life skrev:Sony'n er 17cm ihvertfall, og med diskant i midten, da er den grei...
Good :)
nokia4life skrev: men Pioneer

den er det vanskelig å få typebetegnelse på, men den er uten noen diskant med, det er bare høytt.
Hmm...da er det enten en mellomtone/bass som mangler diskant/delefilter...eller...en "super-duper-ss-rally-billig" Pioneer-høytaler..som du bør kakte så langt du klarer! :D Sistnevnte kjennetegnes ved at den har grå/sort pappmembran...og gjerne en traktlignende greie i papp "pålimt" i senter av høytaleren! Disse bør skys som pesten! :D