TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Koble ut lambda?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #276929  av BrennaRacing

Lambdaen min har gått igjen. Skal få byttet den snart, men lurer på om det går an å koble den ut å kjøre uten en liten stund. Vet at den da bruker mer bensin og sånn, men er det skadelig??. Kjenner en som har kjørt uten lambda i et år nå.

Hadde vært fint med et kjapt svar, for det snør ute :D

#276931  av csstian

Skal ikke være noe problem å kjøre med den til du får byttet lamda.

#276933  av BrennaRacing

Kjøre uten mener du??

#276934  av Larsen

Hva er vitsen med å koble den ut da? Hvis lambdaen er gåen så vil den enten bare reagere tregt eller gå i nødmodus uansett.

#276935  av BrennaRacing

Bilen går nesten ikke fremover. Går helt sinnsykt dårlig. Drar nesten ikke i det hele tatt over 3000. Forrige gang det skjedde, så byttet jeg lambda og da var alt i orden igjen

#276946  av csstian

Har du tatt ut feilkode så du er sikker på at det er lamdan? Hørtes litt rart ut at den skulle oppføre seg slik med defekt lamda.

#276947  av BrennaRacing

feilkode 21. Er sikker på at det er det. Var det som var feil forrige gang

#276948  av csstian

Oki.Du får prøve å koble den fra å se om det blir bedre

#277027  av FireWalk

ikke noe problem å kjøre uten. Den går like bra når du har full gass da den orginalt henter ut verdiene fra tabell. Det er kun på såkalt cruising at du vil oppleve nødmodusen. Dvs at dem feter opp blandingen og retarderer tenningen litt. Dette fordi det er i dette registeret at ecu bruker lambdaen for å regulere bensinblandingen for optimal økonomi, såkalt closed loop.

Bedre å kjøre uten lambda enn å kjøre med en som er gåen. Da vil den gi feil signaler til ECU om den faktiske AF ratioen slik at ECU feilkompenserer og bilen blir helt ræva å kjøre. I visse tilfeller kan det være at den ikke er kjørbar i det helet att, alt ettersom hvor gåen den er.-

#277028  av BrennaRacing

Min fusker helt sinnsykt, går drit dårlig og har tenningsbank etter at lamdaen gikk. Men fikk tips av en mekaniker om å demontere den å blåse den rein med trykkluft. Noen som har erfaring med det??

#277047  av CelicaTurbo

Om lambdaen din "har gått igjen" som du skriver, så bør du kanskje finne ut hva som er årsaken til at den røk så fort før du bytter, så slipper du å kaste mer penger ut vinduet på en ny sensor som ryker? Bilen går forøvrig helt fint om du kobler fra sensoren, det gir liten merkbar forskjell i kjøreopplevelse på GTi, mens turbomotoren derimot blir ganske slapp på lave turtall om man kobler fra sensoren. Hvorfor aner jeg ikke, men slik var om jeg sammenlignet min GTi med min Celica Turbo ;)

Mulig årsak til gåen lambda er rik bensinblanding eller mye uforbrent bensin. Jeg har hørt at en lambda kan fornyes noe om den varmes meget kraftig opp med en blåselampe, eller om eksosdelen dyppes noen dager i bremserens.. om noe av det egentlig fungerer aner jeg ikke.

#277057  av BrennaRacing

Ja. Men det kan jo også være tilfeldig da, For den sensoren jeg satt inn forrige gang var brukt. Noen som vet om det er forskjell på lambdaen til Celica Mk5 og Mr2. Den jeg byttet til forrige gang er fra Celica

#277064  av a_amland

BrennaRacing skrev:feilkode 21. Er sikker på at det er det. Var det som var feil forrige gang
Feilkode 21 er feil i varmeelement kretsen om jeg ikke tar helt feil. SÃ¥ sensoren kan fungere som normalt alikavel etter den har blit varm...
husker jeg rett så finst det ingen feilkoder direkte på sensoren, bare om motoren går med for mager eller feit blanding..

#277066  av Larsen

BrennaRacing skrev:Ja. Men det kan jo også være tilfeldig da, For den sensoren jeg satt inn forrige gang var brukt. Noen som vet om det er forskjell på lambdaen til Celica Mk5 og Mr2. Den jeg byttet til forrige gang er fra Celica
Ikke så lenge kontaktene passer om hverandre.

#277097  av CelicaTurbo

Feilkoden betyr at wiring til sensoren enten er kortsluttet eller åpen (ikke tilkoblet). Om sensoren noensinne har vært koblet fra siden forrige gang ECU ble nullstilt så vil den koden være lagret, så det er sannsynlig at koden stemmer derfra. Men, om BrennaRacing resetter ecu ved å fjerne EFI-sikringen eller koble fra batteriet noen sekunder, og koden fremdeles er der etter en kjøretur så er det verdt å undersøke om wiringen er i orden. Jeg har hørt at noen har opplevd at wiringen kommer i kontakt med eksosen og smelter og dermed kortslutter..

Om "nye" sensoren var brukt er det nok fullt mulig at den tilfeldigvis ryker etter kort tid ja.
Sist redigert av CelicaTurbo den 14 jan 2008 16:43, redigert 1 gang totalt.