TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor mye har Rav4 lov til Ã¥ trekke?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #277787  av NISMO

Jeg er på jakt etter trekkbil til å reise rundt med driftebilen... Har tenkt litt på Rav4 men har hørt at den ikke klarer å trekke mer en ca 1500kg. Noen som har peiling og evt kan gi meg ulemper og positive ting med disse bilene?
Det er disel jeg skal ha, og blir vel 2001-2004 modell. Pris opp til 250 000,-

Tenker endel på Nissan X-trail (kan trekke 2000kg) også men Rav-4 er mye penere.
 #277790  av rx300

NISMO skrev:Jeg er på jakt etter trekkbil til å reise rundt med driftebilen... Har tenkt litt på Rav4 men har hørt at den ikke klarer å trekke mer en ca 1500kg. Noen som har peiling og evt kan gi meg ulemper og positive ting med disse bilene?

Tenker endel på Nissan X-trail (kan trekke 2000kg) også men Rav-4 er mye penere.
1500kg er riktig. Høres ikke mye ut, men med tanke på hvor lett den er (bensinutgaven veier kun 1275kg), så er det ikke så verst likevel :)

Ellers er den morsom å kjøre, interiøret er litt mye hardplast - særlig før faceliften, 4WD-systemet er greit men mangler lavgear til de tøffe oppgavene; så det er lett å svi clutch for å si det slik. Men alt i alt en god bil! Fleksible seter gjør at den rommer mye mer enn man skulle tro med tanke på hvor kort den er.
 #277791  av Ã¸xseth

NISMO skrev:Jeg er på jakt etter trekkbil til å reise rundt med driftebilen... Har tenkt litt på Rav4 men har hørt at den ikke klarer å trekke mer en ca 1500kg. Noen som har peiling og evt kan gi meg ulemper og positive ting med disse bilene?

hva med en pathfinder, pajero eller land cruiser??

#277833  av CelicaTurbo

Opplysningene om maks hengervekt er tilgjengelig på Toyotas websider ;) Det er forøvrig 1500kg for bensinutgaven, og 2000kg for dieselutgaven så om du skal ha diesel så kommer du litt bedre ut. På en så liten bil som Rav4 egentlig er så synes jeg det nesten er rart at den får lov til å dra så mye med den motoren, men, at den har lov til det er delvis grunnen til at jeg sikler litt etter en slik :lol: Husk at du trenger sertifikat klasse BE for å kunne kjøre med tilhenger hvor tillatt totalvekt overstiger bilens egenvekt (hvilket skjer om du har tenkt å kjøre med to-tonns henger på en diesel Rav), blir du kontrollert og ikke har korrekt sertifikat i orden risikerer du å miste lappen, så er du advart ;)

#277834  av rx300

CelicaTurbo skrev:Opplysningene om maks hengervekt er tilgjengelig på Toyotas websider ;) Det er forøvrig 1500kg for bensinutgaven, og 2000kg for dieselutgaven
Det er vel bare for generasjon III (den nyeste), for generasjon II som han er på jakt etter er det 1500 for diesel også mener jeg.

#277836  av CelicaTurbo

rx300 skrev:
CelicaTurbo skrev:Opplysningene om maks hengervekt er tilgjengelig på Toyotas websider ;) Det er forøvrig 1500kg for bensinutgaven, og 2000kg for dieselutgaven
Det er vel bare for generasjon III (den nyeste), for generasjon II som han er på jakt etter er det 1500 for diesel også mener jeg.
Hm, det er mulig det stemmer, jeg mener jeg fant opplysninger som fortalte det motsatte siden det i hovedsak er en gen II som er aktuell om jeg skal kjøpe en slik, men nå finner jeg ikke igjen den informasjonen så det er mulig jeg tar feil. En hvilken som helst Toyota-forhandler burde vel kunne svare på det spørsmålet igrunn :)

#277839  av NISMO

øxseth skrev:

hva med en pathfinder, pajero eller land cruiser??
Finner du en pathfinder til 250 000 så er du flink...
Blir gammel bil om jeg skal ha pajero eller landcruiser til 2500...
Må nok bli Nissan Xtrail eller Rav 4 for å få en forholdsvis ny bil til 250 000,-

rx300 skrev:
Var det jeg mente også...
 #282142  av junkern

jeg vet bare at generasjom 2 bensin utgaven har lov å trekke 1500kg hvis henger har brems, hvis ikke er det bar 550kg. kan få sjekket opp nærmere når vi får inn en diesel. personlig mener jeg du bør gå for gen 2 med facelift, så slipper du å måtte bytte clutch og svinghjul siden du skal bruke den som trekkvogn(koster 30000 kr på toyota). mulig du må opp ca 30000kr til i pris, men gen 2,5 er mye penere, har oppgradert clutch og svinghul, har antispinn og alt det tulle der + mye mere bil for pengene. husk ikke kjøp inport av disse bilene da det har vært usannsynlig mye tull med disse.