TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hva er galt? Kjølevannet er brunt/svart :(

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #34758  av Master

Hei!

Som sagt i topicen: hva er galt når kjølevæsken ser ut som tynn kaffe eller cola i fargen, kanskje til og med litt rødaktig og lukter ille? Aner ikke hvor lenge siden det er skifta, men det kan være noen år. Kjølesystemet fungerer helt fint og temperaturen er aldri over midt på måleren.

#34761  av kake

Er du heldig er det bare litt irr/rustdannelse pga at kjølevannet ikke har blitt skiftet på en stund. Dette bør vel skiftes iallefall ca hvert 3.år. Er du uheldig, så kan det være olje. Dvs at toppakningen ikke er tett. Ta av oljepåfyllingslokket og se om du ser noe spesielt med oljen, og på peilepinnen. Ville byttet frostveske jeg og sett hva som skjedde.

#34763  av Master

har nettopp skifta olje, men det har ikke sett ut som om at olja er noe galt med. Den er ganske så blank og fin helt til jeg har kjørt kanskje 1000-2000km, da er den ganske svart. Det kan være rust ja. Håper det. Skulle ha fått skifta kjølevæsken, men er ikke helt sikker på om jeg får det til. Er ikke det fryktelig komplisert på disse bilene?

Dessuten, dersom toppakningen er gåen, vil ikke bilen forbruke kjølevann? Den har holdt seg på samme nivå helt siden jeg fikk den..

#34765  av kake

Olja blir svart etter bare 1-2000 km? Kjører du uten luftfilter? :) Eller kanskje den bare har renset opp i en møkkete motor. Frostveskebytte overlater jeg til Toyota, de gjorde det på sist service på min. Tror bilen bør stå i en bakke ved påfylling for å unngå luft i systemet, men er ikke sikker. Hvis ikke kjølevannet minsker, er sikkert toppakningen iorden!

#34766  av Master

har et høvelig nytt K&N filter, men det var ganske svart det òg før jeg rensa det for ikke så lenge siden. Mulig det tar lengre tid før olja blir svart... husker ikke helt :)

Men nå må jeg da fylle på 1 ltr olje midt mellom oljeskiftene på 5000 km. Jeg må ha en eller annen lekkasje fordi hele blokka og egentlig alt under høyde med fordeleren er olje på.Men som sagt 1 liter på 2500km er jo endel, men ikke så altformye!

Planen er å få vasket motoren skikkelig på undersiden (må få tak i et firma som har lift og vil leie den til meg) for så å se om det kommer mer olje noen plass..

#34779  av CelicaTurbo

orginal kjølevæske fra toyota er ganske dyp rød i farge, og har den gått noen år kan den nok bli ganske mørk av skit etterhvert..

#34795  av Master

Flott! Satser på at det bare er lenge siden den er skifta. Jeg får spørre litt rundt om kring om jeg får låne lift/evt får en eller annen bensinstasjon/bilverksted til å hjelpe meg med å skifte den for litt cash.
Er det samme fremgangsmåte som på turbo bare uten det som har med turbo å gjøre? :roll:

#34806  av CelicaTurbo

samme fremgangsmåte ja.. og det er viktig at den blir fulgt til punkt å prikke også om du skal unngå luft i systemet..

men er det olje i kjølevannet så burde er det vel god sjangs for at det er kjølevann i oljen også, og det burde du ha sett ganske fort på skum/gusje og andre ekle saker på peilepinnen?

#34807  av Master

hmm nei olja ser helt fin ut den! skal prøve å få skiftet den kjølevæsken i morgen og følge med på om den blir noe bedre:)

#34919  av PÃ¥l

Bare et tilleggs spørsmål: Åssen sjekker man frostveske-nivået egentlig? :oops:

#34923  av Master

du har en ekspansjonstank bakerst i venstre hjørne av motorrommet (bilen sett bakfra) kan lønne seg å sku av venstre motorsidedeksel for å fylle etter. er litt krunglete å komme til og se hvor mye væske det er der, men med litt vasking av tanken utvendig samt med lommelykt skal det gå å se hvor væska befinner seg mellom LOW og MAX

Dette er på en GTI hvertfall. Vet ikke med turbo. Du kan også åpne radiatorlokket (når motoren er kald) og se om det er vann helt opp mot åpningen. Det lokket er ved siden av ekspansjonstanken og tar jeg ikke helt feil går det en slange mellom de to... Er vel det som er hele poenget med ekspansjonstanken :)

#34955  av PÃ¥l

Det er nok samme system på GTI som på turbo. ja vet hvor påfyllingsrøret er. er vel fordi motorrommet mitt er litt skittent at jeg ikke har funnet nivåstrekene :oops: Takk for info!

#34963  av Master

hehe.. hadde samme problemet. var så skitten at det var så vidt at jeg så væska inni der! tror det er på tide med en liten motorvask.... :roll:

#35000  av erling

Hvis det kommer olje i kjølevannet blir det en hvit grøt i væska, så det er det nok ikke. Er nok rust ja, så bytt all væska. Er ikke no tryllekunst om du kan skru litt. Sist jeg bytta tok jeg ut termostaten, åpna varmeapparatkrana (satte på full varme), plugga hageslangen i hølet etter termostaten og lot det stå til skylling i et kvarters tid. Fikk av alt det gamle dritet. :)

Er et par kraner å lufte etter å fått på den nye væska, men de står i instruksjonsboka tror jeg. Var ihvertfall en på radiatoren og en på varmeapp.

Kanskje det holder på å ruste hull i radiatoren din forresten..? :?

#35007  av erling

CelicaTurbo skrev:orginal kjølevæske fra toyota er ganske dyp rød i farge, og har den gått noen år kan den nok bli ganske mørk av skit etterhvert..
Øhh? Sikker? :) Det er jo forskjell på rød og blå væske. G11 og G12 eller hvordan det nå var, har glemt det ut.. Hvis du blander rød og blå væske blir det graut av det.. Noen flinke sjeler som vet mer kanskje? :wink:

Jeg hadde på vanlig blå etter skylling på min ihvertfall. Fint som snus det.