TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Senkefjærer...trenger rÃ¥d

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #34790  av kake

Skal bytte ut dempere og fjærer til mr2'en om ikke så altfor lenge nå, skal iallefall ha gule koni, men er usikker på hvilke fjærer. Bilen er i høyeste laget nå (Org. '91 GTi). Vil ha den senkingen som gir best kjøreegenskaper, ikke for lite senking, og ikke senke bort kjøreegenskapene heller. Bruker ikke bilen om vintern, så trenger ikke ta hensyn til det. Har 205/40/17 foran og 215/40/17 bak.

Jeg fant 4 HKS fjærer hos http://www.import-tuning.no til 3695,- Disse senker 46mm foran og 25mm bak.

H&R har et sett som senker 3.5mm foran og 3.25mm bak.

Eibach har også noen til MR2, hvordan er senking og pris på disse ? Er rimelig sikker på at jeg vil gå for lineære fjærer og ikke progressive. Komfort er for pyser :D

TTE har vel også et sett, hvor mye senker dette, og passer det sammen med koni?

Vil kombinasjonen HKS/Koni passe godt sammen?
Hvor selges gule koni rimeligst?

Men lurer på om 2.5mm-3mm blir for lite senking bak, eller?

#34820  av Master

Heisann! Jeg har akkurat de HKS fjærene du snakker om som senker ca 4,5cm fremme og 2,5cm bak og jeg mener at 46mm fremme er litt i meste laget! Nå har jeg 205/55-16 dekk på bilen om vinteren og det er ikke mye klaring fra dekket til hjulbuen (snakker om millimeter klaring) - men det ser ganske bra ut (se bildene mine på eiersiden) Bak er det god plass og skulle jeg ha kjøpt senkefjærer selv til bilen ville jeg kjøpt noen med 40mm både fremme og bak.

Forresten så var jeg nettopp å spurte om prisen på 4 stk gule konis til en MR2 og han sa ca 7500 + noe fester til ca 1000 kr. Skal jeg kjøpe nye dempere vil jeg heller vurdere KYB justerbare dempere og hvis jeg skal kjøpe nye fjærer ville jeg kjøpt Eibach progressive.

Just my 0.02$ :)

#34861  av kake

Master skrev:Nå har jeg 205/55-16 dekk på bilen om vinteren og det er ikke mye klaring fra dekket til hjulbuen (snakker om millimeter klaring) - men det ser ganske bra ut (se bildene mine på eiersiden)
Hvor mange mm klaring er det med sommerdekkene ? :)
Master skrev: Forresten så var jeg nettopp å spurte om prisen på 4 stk gule konis til en MR2 og han sa ca 7500 + noe fester til ca 1000 kr. .
Hvilken butikk var det? Syntes det hørtes dyrt ut :shock:

#34880  av turboman

http://www.simco.no/Default.asp?Manuf=3 ... Modell=275

ps... prisene er uten mva!

Disse demperene kommer på underkant av 6 lapper, da jeg regnet kjapt på det...

(ikke kjøpt selv, bare fant det på nettet...)

#34881  av Master

hmm.. har faktisk aldri prøvd sommerdekkene (siden jeg kjøpte bilen i desember i fjor) men de er 215/40R17 så tror de har ca samme rulleomkrets som vinterdekka mine. Men i følge forrige eier passer de fint de og.

Var på Autoparts her i Bodø. Ja jeg synes også det var dyrt. Men tror gule konis uansett ligger på 5.000+ og når du kan få Eibach prog. fjærer og KYB gassdempere til under 5000 for alt så tror jeg det er mer lønnsomt.

#34908  av chris

Husk at når man leter etter senkesett til mr2 mk2, så må man passe på at man kjøper til rett årsmodell. 92+ er originalt en god del lavere enn 90-91 (har hørt at det er 30 mm forskjell)

#34924  av Hobbes

Vil da org. fjerer til 92+ passe på en 91 og fungere som "senke" fjærer?

#34932  av kake

Master skrev: Var på Autoparts her i Bodø. Ja jeg synes også det var dyrt. Men tror gule konis uansett ligger på 5.000+ og når du kan få Eibach prog. fjærer og KYB gassdempere til under 5000 for alt så tror jeg det er mer lønnsomt.
Vel det som er saken er at jeg har prøvd 2 mr2'er med Gule Koni, en med h&r fjærer og en annet ukjent, men begge var jo helt glimrende, bilen lå helt klistra. Derfor vil jeg i utgangspunktet ha koni, siden jeg vet hvordan det blir. Pris på Eibach progressive? Men, skjønner ikke helt vitsen med progressive fjærer når demperne er justerbare, skal jeg ha det litt komfortabelt, kan jeg jo bare skru litt på koniene ?

H&R fjærene er iallefall glimrende, men jeg syntes de senker littegrann for lite. En halv eller en cm til hadde liksom vært nok. Forresten noen her med den kombinasjonen som har montert selv? Har hørt det kan være litt vrient?
turboman skrev: http://www.simco.no/Default.asp?Manuf=3 ... Modell=275

ps... prisene er uten mva!

Disse demperene kommer på underkant av 6 lapper, da jeg regnet kjapt på det...

(ikke kjøpt selv, bare fant det på nettet...)
Det er notert, skal sjekke litt fler steder også før jeg kjøper om et par mnd, torshov bl.a. har visst Koni.
chris skrev: Husk at når man leter etter senkesett til mr2 mk2, så må man passe på at man kjøper til rett årsmodell. 92+ er originalt en god del lavere enn 90-91 (har hørt at det er 30 mm forskjell)
Jepp, virker som om det er størst utvalg til rev.1 der ute også, kanskje ikke så rart :)

#34956  av chris

Hobbes skrev:Vil da org. fjerer til 92+ passe på en 91 og fungere som "senke" fjærer?
man skulle vel kanskje tro det.. ?

#35153  av Master

Har et lite spørsmål som går på ca samme tema. Jeg skal skifte ut demperne mine og vurderer sterkt disse KYB AGX justerbare. Var og hørte på prisen her på Autoparts i Bodø og de skulle ha noe over 8.000 kr for et komplett sett KYB. Gule Koni skulle de ha 7500 kr for. Jeg leter litt rundt på nettet og fant da disse KYB demperne billig på Ebay. f.eks: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 2463622422 Vil tippe på at prisen på disse ferdig levert til meg blir på rundt 3500 kr. Men så er spørsmålet: vil disse demperne passe helt fint på min MR2 som visstnok har alt originalt bortsett fra noen HKS senkefjærer? Litt kjekt å bare forhøre seg før jeg bestiller... :lol:
Vedlegg
83_1.jpg
83_1.jpg (13.12 kiB) Vist 3485 ganger

#35165  av CelicaTurbo

trolig passer dem, men sjekk at
Part #: 765015 / 765016
...er korrekt for din bil først da.

exc. sealed struts
..betyr at dette er innsatsdempere? Er vel gjerne sannsynlig at det er innsats fremme, men trolig ikke bak. Verdt å undersøke selv om det egentlig gjør liten forskjell så lenge du slipper å sveise eller kutte i orginaldemperen :)

#35181  av Master

jeg var innom Kyb sine hjemmesider, men fant ingen liste over biler/delenummer.

Men her er noe jeg fant i en av auksjonene:

Are these shocks or struts?
We use shocks as a generic term for both shock absorbers and struts. If your car is listed in this auction, this set will include shocks and/or struts, per original equipment specifications.

Will these work with my springs or coilovers?
The best person to ask that question is the manufacturer of your springs or coilovers. These will work with most springs and coilovers, but it is a good idea to make sure...

Shocks er vel selve demperen/innsatsen, men den "struts" er vel referert til selve det rundt demperen, skåla til fjæra, samt alt som skal til for å feste demperen sant? Slik jeg forstår det ihvertfall...

På noen av bildene man får opp på Ebay når man søker etter "mr2 agx" ser man jo klart og tydelig selve demperfestet og fjærskåla.. Men lurer på om "Excl. sealed struts" betyr at det er bare innsatsen.. hmm..

#35189  av CelicaTurbo

"struts" er hele stasen med demperskål ja.. slik jeg antar at det egentlig er, er at det er demperinnsatser fremme, og fulle struts bak. Dette er normalt på Celica og jeg er 80% sikker på at det samme er tilfelle på MR2.

Det som gjøres da er at de orginale frontdemperne fester du godt i en skrustikke (legg noe imellom "ørene" som boltes til hjulnavet slik at disse ikke blir bøyd), så skrur du av skruen som danner toppen av demperen, der hvor stangen kommer ut med en rørtang.. den sitter trolig jævlig godt og det er olje under trykk inni der så vær litt forsiktig og løsne forsiktig slik at det siver sakte ut.. du ønsker definitivt ikke å spraye dette på gulv eller vegger for det stinker noe inni helvete av den oljen.. når da den store mutteren er ute kan du trekke ut innholdet i orginaldemper. Sitter det godt så monter fjærene og øvre fjærskål igjen og slakk fjærstrammerne slik at du bruker fjærens kraft til å trekke ut innholdet i demperen. Sett den nye innsatsdemperen nedi, fyll gjerne en passende mengde olje nedi også slik at oljen ligger mellom innsatts og veggen i sylinderen.. dette hjelper med å overføre varme fra innsats til yttervegg. Gammel motorolje/girolje duger plenty. Stort sett følger det med ny mutter for toppen av gammel demper, skru den godt til.. :)

#35284  av kake

Du må gi meg tilbakemelding på hvordan bilen blir med sommerdekkene dine Master, og hvor mye klaring det blir, gjerne et bilde oxo! Er vel en stund til snøen blir borte i Bodø ennå, men 8)

#35286  av Master

Det skal jeg gjøre :lol: , foreløpig har jeg to gamle bilder som forrige eier tok med sommerdekkene på. De gir en sånn høvelig indikasjon.
Vedlegg
im000711.jpg
im000711.jpg (93.24 kiB) Vist 3430 ganger
im000701.jpg
im000701.jpg (75.62 kiB) Vist 3429 ganger