TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• E85 pÃ¥ høykomp N/A

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #279457  av Pgus

Jeg vet at på turbo motorer kan E85 gi høyerer effekt pga. bankefasthet/bedre kjøling

Kan jeg på en mer effekt på en N/A hvis øker drivstoffmengden, og stiller tenningen?

Ja, jeg vet at pumpa/pakninger ikke vil leve lenge...
 #279460  av Morten

Det vil komme an på hva som er begrensende faktor fra før. Om motoren takler optimal tenning uten å få tenningsbank/detonasjoner på vanlig bensin vil du ikke få noe ekstra effekt av å kjøre på bensin med høyere bankefasthet.
 #279526  av sleeper

Morten skrev:Det vil komme an på hva som er begrensende faktor fra før. Om motoren takler optimal tenning uten å få tenningsbank/detonasjoner på vanlig bensin vil du ikke få noe ekstra effekt av å kjøre på bensin med høyere bankefasthet.

har veldig liten tru på at en høykomp motor klarer optimal tenning på vanlig 98 bensin.. er altid noe og hente på og gi den mer tenning.. ( vet det er en teoretisk grense, men den kommer du ikke i nerheten av på en høykomp motor..)
 #279582  av Morten

sleeper skrev:har veldig liten tru på at en høykomp motor klarer optimal tenning på vanlig 98 bensin.. er altid noe og hente på og gi den mer tenning.. ( vet det er en teoretisk grense, men den kommer du ikke i nerheten av på en høykomp motor..)
Det kommer jo an på hva trådposter mener med høykomp? Noen tenker på 10:1 som høykomp, mens andre snakker om 14:1... :lol: Er litt derfor jeg ordla meg som jeg gjorde. :wink:
 #279583  av sleeper

Larsen skrev:Mener at største cylindertrykk skal ligge på 16 grader ATDC

det er ikke mulig og lage en regel på når cyl trykk er høyest.. det kommer ann på turtall og motorkonstruksjon!
 #279584  av Morten

Er ikke noe eksakt fasitsvar på det om en skal være flisespikker. Forskjellige motorer er forskjellige og ting som rådelengde/slaglengde forhold og lignende spiller inn på dette. Spiller liten rolle i praksis hva det teoretiske tallet er da du normalt justerer tenning til MBT uansett.
 #279585  av sleeper

Morten skrev:
sleeper skrev:har veldig liten tru på at en høykomp motor klarer optimal tenning på vanlig 98 bensin.. er altid noe og hente på og gi den mer tenning.. ( vet det er en teoretisk grense, men den kommer du ikke i nerheten av på en høykomp motor..)
Det kommer jo an på hva trådposter mener med høykomp? Noen tenker på 10:1 som høykomp, mens andre snakker om 14:1... :lol: Er litt derfor jeg ordla meg som jeg gjorde. :wink:

hehe... det er sant.. en motor med 10:1 i komp er vel i mi bok ikke noen høykom motor.. men når du kommer over 11:12 så begynner det og bli noen.. og med 14:1 så prater vi meget høykomp motor..

og som svar på frørste spørsmål, så er vel riktig svar: ja, det vil gi mer effekt ved og bruke e85 på en høykomp motor ( DVS: jo høyere komp jo større forskjell)
 #279591  av Pgus

Dette gjelder en 4a-ge bigtop med TRD 0,8 mm toppakning, og stempler fra en smaltopp..

Vet ikke hvor mye dette øker kompen, men jeg er helt sikker på at det ikke er 14:1
 #279594  av Morten

Pgus skrev:Dette gjelder en 4a-ge bigtop med TRD 0,8 mm toppakning, og stempler fra en smaltopp..

Vet ikke hvor mye dette øker kompen, men jeg er helt sikker på at det ikke er 14:1
Hvis det er redtop stempler er de oppgitt til 10,3:1 orginalt fra toyota, noe som vil gi grovet regna rundt 10,5:1 med 0,8mm toppakningen. MEN dette forutsetter identisk forbrenningskammervolum på small og bigport toppene, noe jeg ikke vet sikkert om det er... Har du bytta veiv og råder og? Bigport har jo vanligvis 18mm på stempelsiden av råde, mens smallport (og agze og 20v) har 20mm?
 #279603  av Pgus

Det vet jeg ikke...

Kjøpte motorn ferdig av en her på på forumet.

Blokken er 3-ribbs riktignok, men jeg vet ikke om er bytte veiv/veivskåler til 42 mm/20 mm.
for motoren skal være overhalt på mobeck for et betydlig beløp.

Men 10,5:1, da kan jeg vel nesten kjøre 95?
 #279623  av Morten

Pgus skrev:Det vet jeg ikke...

Kjøpte motorn ferdig av en her på på forumet.

Blokken er 3-ribbs riktignok, men jeg vet ikke om er bytte veiv/veivskåler til 42 mm/20 mm.
for motoren skal være overhalt på mobeck for et betydlig beløp.

Men 10,5:1, da kan jeg vel nesten kjøre 95?
Ikke ta det som fasitsvar, da mye kan gjøres av motorbygger for å justere kompresjonsforhold til ønsket verdi (justere forbrenningskammer volum, høvle blokk, høvle topp er noen eksempler)

Personlig ville jeg uansett starta med 98 og mappa opp det. Da ser du jo samtidig om den når optimal tenning eller møter banking før du når dit.
 #280435  av Larsen

sleeper skrev:

det er ikke mulig og lage en regel på når cyl trykk er høyest.. det kommer ann på turtall og motorkonstruksjon!
Faktisk ikke. De 16 gradene har kun med at veiven går i sirkulære bevegelser. Problemet kommer da man skal prøve å få tenningen til å antenne bensinblanding i riktig tidspunkt til at høyeste cylindertrykk treffer på de 16 gradene. Bensinblandingen har jo forskjelig forbrenningshastighet avhengig temperatur og trykk, samt at forskjelig turtall gjør at blanding må antennes tidligere/senere.
 #280460  av Morten

Larsen skrev:
sleeper skrev:

Faktisk ikke. De 16 gradene har kun med at veiven går i sirkulære bevegelser. Problemet kommer da man skal prøve å få tenningen til å antenne bensinblanding i riktig tidspunkt til at høyeste cylindertrykk treffer på de 16 gradene. Bensinblandingen har jo forskjelig forbrenningshastighet avhengig temperatur og trykk, samt at forskjelig turtall gjør at blanding må antennes tidligere/senere.
Er delvis enig med Sleeper på denne. Spesielt faktoren rådelengde/slaglengde vil spille inn på hvor det optimale punktet er, slik at det VIL være variasjoner grunnet motorkonstuksjon. Turtall spiller derimot ikke inn.
 #280505  av Larsen

Morten skrev: Er delvis enig med Sleeper på denne. Spesielt faktoren rådelengde/slaglengde vil spille inn på hvor det optimale punktet er, slik at det VIL være variasjoner grunnet motorkonstuksjon. Turtall spiller derimot ikke inn.

Både over og under kvadratiske motorer har eksakt like sirkulær bevegelser. Altså så er nok tenningspunktet helt forskjellig, men punktet for høyeste sylinder trykk er ganske likt. Tenning er jeg enig i at ikke har noe betydlig invirkning på maks sylindertrykk, men tenning har det helt klart en betydning(var det jeg siktet til ovenfor) :wink:
Most conventional engines exhibit optimum performance when the peak pressure occurs 12 to 15 deg after TDC
Beklager at jeg bommet med en grad...
Kilde(har lest det flere steder også)
http://sine.ni.com/csol/cds/item/vw/p/id/217/nid/124100