TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Celica CS eller Mr2 turbo?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #279821  av Daniel HS

Har planer om ny bil, men trenger litt hjelp til hva jeg egentlig bør satse på. Har vært innom mange biler jeg vil ha, Mr2 GTi MkII, Mr2 Turbo MkII, Mr2 MkIII, og Celica Carlos Sainz.

Skulle selge Celica GTi'en min, men som noen vet var jeg litt uheldig og venter nå på takst på skaden. Uansett har jeg planer om ny bil, og har endt opp med 2 valg: Mr2 Turbo eller Celica Carlos Sainz.

Dette kommer til å bli den eneste bilen jeg har, så bør vel tenke litt igjennom hva jeg vil ha/bør satse på.
Bilen kommer til å være hverdagsbil samt at den får noen lufteturer på en liten bane utenfor Bergen på sommerstid. Har og lyst å prøve meg på skikkelige baner som Rudskogen og Våler etterhvert.

Mr2 Turbo'en ligger litt høyere i pris dersom man skal ha en som er godkjent med turbo, noe jeg vil ha. Har også hørt at Mr2en kan være vrien på vinterføre. Synes Mr2en er grisefeit og har drømt om den lenge, men må tenke litt praktisk også.
Celica CS'en er en bil jeg alltid har likt. Og den er til en grei overkommelig pris for en såpass feit bil. Pluss at man har 4x4, 2 ekstra seter og større baggasjeplass. Har også litt lyst å gjøre motoroppgraderinger etterhvert, og har hørt at Celicaen er lettere å oppgradere med tanke på plass i motorrom. Tror Mr2en er en mye mer morro bil å kjøre, og og med litt hk under panseret kan det bli enda bedre.

Noen som vet hvordan forsikringene på disse bilene er? Regner med å begynne på 20% bonus igjen :? Kommer nok til å ha kasko uansett hvilken bil jeg velger.

Noen som har tips, erfaringer og lignende de vil dele?

Sikkert mer jeg lurer på som jeg har glemt, men får ta det etterhvert :wink:
 #279844  av Daniel HS

Ja, det er det jeg og tenker... Men har samtidig veldig lyst på Mr2 Turboen og... Vanskelig valg dette. Men er gjerne greiest å gå for noe som er litt mer allsidig som du sier. Carlosen kan brukes til en del mer enn bare leking. Men vi får se hva som skjer...

Hvis andre har noen synspunkter må de mer en gjerne skrike ut :wink:

Og forresten, er det noen måter man kan forsikre seg om at det er en ekte CS, at den ikke er bygget opp av en GT4? En kompis som har CS har serie nr rett under CD spilleren, er dette standard? Litt grønn på akkurat det her...
 #279893  av CelicaTurbo

CS har en brikke med serienummeret på plasten som omgir girspaken, men dette kan jo alltids ha vært fjernet på orginale CS, eller montert på andre, så noen sikker identifikasjon er det jo ikke.

Ellers, angående bilvalget så er det to ganske forskjellige biler igrunn. Om det blir din eneste bil så er det nok lurest å velge Celica, men om du blir fornøyd med valget avhenger mye av hvilken kjørefølelse du er ute etter. MR2 føles betydelig lettere og mer leken enn Celicaen, og den er jo også generelt kjappere enn Celicaen pga den lavere vekten. Mye av den tunge følelsen i Celicaen kan bedres med foringer og coilovers. Det er fullt mulig å kjøre MR2 på vinteren så lenge man kjører normalt og viser forsiktighet, bilen er i det minste forutsigbar i det at den alltid vil overstyre om du gir for mye gass, og den vil understyre først om du går for fort inn i svingen, men MR2 er definitivt ingen bil å leke seg med på vinteren. Kjører du den som en vanlig familiebil går det fint, og fremkommeligheten på glatta er ganske bra. Celica derimot er i sitt ess på vinteren og det er ganske enkelt å leke seg med bilen. Men, jeg kom jo fra MR2 til Celica for en del år tilbake, og den første vinteren følte jeg at Celicaen var ganske uforutsigbar ved vanlig kjøring på glatt føre. Man viste rett og slett ikke for sikkert om bilen kom til å understyre eller overstyre hvis man kom litt fort inn i en sving uten å ha til hensikt å skli litt. Ved aktiv kjøring hvor man clutcher moment fort til hjulene for å fremkalle hjulspinn så er bilen virkelig enkel og forutsigbar så det er definitivt en leken bil på glatt føre om man har til hensikt å leke seg, og firehjulstrekken gir fantastisk fremkommelighet. Det er ikke noe problem å kjøre opp bratte bakker med 20cm snø. Dog er det værre å komme seg ned igjen den samme bakken :D

Så, valget avhenger av hva som er viktig for deg; om du vil kjøre mye banekjøring på sommeren så er MR2'en som standard et kjappere og mer lekent valg, så regn med å bruke mer penger på Celicaens understell for å få den opp til det samme nivået. Dog er jo kjøpesummen lavere for Celica. MR2 er derimot ingen praktisk bil så det færreste har en MR2 som eneste bil lengre enn et år eller to, og ender som regel enten med å selge MR2'en eller å kjøpe seg en annen bil i tillegg.
 #279897  av Daniel HS

Ja, det er her jeg sliter, vil jo helst ha både praktisk og lekent. Har jo en vanlig Celica nå, og må innrømme at det veldig greit å ha et greit bagasjerom til å hive ting i. Baksetene blir sjeldent eller aldri brukt så vet ikke om det er noe jeg egentlig bør tenke over. Hvordan er det med baggasjeplassen i Mr2? Vet det er et lite rom bak motoren, og litt plass bak setene? Evt noen som har bilder?
 #279900  av hmsilset

Daniel HS skrev:Ja, det er her jeg sliter, vil jo helst ha både praktisk og lekent. Har jo en vanlig Celica nå, og må innrømme at det veldig greit å ha et greit bagasjerom til å hive ting i. Baksetene blir sjeldent eller aldri brukt så vet ikke om det er noe jeg egentlig bør tenke over. Hvordan er det med baggasjeplassen i Mr2? Vet det er et lite rom bak motoren, og litt plass bak setene? Evt noen som har bilder?

Er god plass i mr2 :D Plass til 2 kasser øl helt bakerst,og er litt plass bak setene og fremme også om du tar ut reservehjulet.Synes det er god plass jeg,men værre om du skal ha med deg surfebrett eller ski og sånt :wink:
 #279906  av Mr2Even

Man får faktisk med ski også, visst man tar de på skrå inne i bilen :wink:
 #279908  av CelicaTurbo

Det er fint plass til baggasje for en helgeutflukt for to personer bak i en MR2.. rommet bak setene er minimalt, og under panseret får du bare en handlepose med mindre du også fjerner hele resservehjulet :)
 #279971  av Daniel HS

Okey, så egentlig er Mr2en fullt brukelig til hverdags? Og en bil nr 2 er ikke helt umulig at kan komme om en stund. Halvt år så er jeg ferdig i lære :D

Men du skrev CelicaTurbo, at er bilen grei på vinterføre, nå er det ikke mange gangene der er forferdelig mye snø i Bergensområdet da, så får håpe det skulle gå fint de få gangene det er snø... :P Men hvordan er det hvis jeg skal over fjellet og slikt på vinterstid eller vårparten? Skal over til Sverige i påsken bl.a. og håper jo å ha bil til da. Prøver å tenke litt langsiktig med tanke på hva bilen skal kunne brukes til.
 #279977  av hmsilset

Daniel HS skrev:Okey, så egentlig er Mr2en fullt brukelig til hverdags? Og en bil nr 2 er ikke helt umulig at kan komme om en stund. Halvt år så er jeg ferdig i lære :D

Men du skrev CelicaTurbo, at er bilen grei på vinterføre, nå er det ikke mange gangene der er forferdelig mye snø i Bergensområdet da, så får håpe det skulle gå fint de få gangene det er snø... :P Men hvordan er det hvis jeg skal over fjellet og slikt på vinterstid eller vårparten? Skal over til Sverige i påsken bl.a. og håper jo å ha bil til da. Prøver å tenke litt langsiktig med tanke på hva bilen skal kunne brukes til.
Ett fjell er ingen problem.Har kjørt i all slags vær og har aldri hatt problemer å komme meg frem med mr2 de siste 8 åra.Min er senka og er alikevel like høy som de fleste andre personbiler.Er fordi selve karroseriet er lavt at bilen kan se litt vanskelig ut på vinterføre.Artig å leke seg med mr2 på vinteren.bare ikke bruk brekket om det kan fryse :)
 #279984  av Daniel HS

hmsilset skrev:
Ett fjell er ingen problem.Har kjørt i all slags vær og har aldri hatt problemer å komme meg frem med mr2 de siste 8 åra.Min er senka og er alikevel like høy som de fleste andre personbiler.Er fordi selve karroseriet er lavt at bilen kan se litt vanskelig ut på vinterføre.Artig å leke seg med mr2 på vinteren.bare ikke bruk brekket om det kan fryse :)
Okey. Høres bra ut... Får mer og mer lyst på Mr2 Turboen :D

Forsikringsmessig da? Sjekket Mr2 GTi i fjor, hadde da 30% og den kom på ca 18 000kr (m/full kasko)... Vil helst ha kasko i og med at jeg kommer til å ha lån på den.
 #279989  av Mr2Even

Sjekk med Nordic Insurance, de er de billigste jeg har kommet over.
 #279991  av Daniel HS

Mr2Even skrev:Sjekk med Nordic Insurance, de er de billigste jeg har kommet over.
Will do... :wink: Har hatt Gjensidige frem til nå. Men hvis de er billigere ser jeg ikke bort ifra at jeg bytter :)
 #279996  av Mr2Even

Daniel HS skrev:
Mr2Even skrev:Sjekk med Nordic Insurance, de er de billigste jeg har kommet over.
Will do... :wink: Har hatt Gjensidige frem til nå. Men hvis de er billigere ser jeg ikke bort ifra at jeg bytter :)
Ja gjør for all del det :wink: Trygg hansa går for å være de billigste, men N.I slo de med 1200kr... Jeg sier ikke mer :)