TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• trenger svar ang. mistet førerkort

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #280023  av celicapower

jeg var så uheldig og klarte å mista lappen etter å ha blitt målt 140 km/t i 90 sonen

eg ble også video overvåket så de har det på film.. men eg godtok ikke beslag av førerkort samt at eg hadde kjørt for fort.

1.Så det jeg lurer på er om at jeg kan hente lappen etter 3 uker??

2.Kan de fortsatt reise sak mot meg etter 3 uker eller blir den henlakt automatisk??

3.Er det stor sjangs for at de kan søke å beholde lappen min lenger enn 3 uker??

4.Og hvordan ligger det an med å ta lappen i polen?? Hørt snakkt om at du må dokumentere at du har oppholdt deg i 6 måneder i polen viss den polske lappen skal vera gyldig i Norge..

5.Er det noen som vet hvor stor sjangs det er for å søke om lov å kjøre i arbeidstiden pga. drive som servicemann så slide litt på jobben nå..

Hadde våre kjempe fint om noen kunne funnet noen lover/forskrifter om dette her. Sitte litt fast her nå.

Tar gjerne imot gode råd om hva ellers jeg bør gjøre..

P¨å forhånd takk..
 #280038  av ArildM

Lei sak. Synd det ikke var 100 grense for da hadde du vel med tvil klart deg?

Siden dem har faste bevis på deg er det ingen vei å gå med å nekte, hvis det hadde vært bare 1 politimann i bil på annet oppdrag så kan de ikke ta deg, men når det er fastsatt med videobevis og hele pakka er det ikke noe å gjøre. De gangene jeg har vært i samme situasjon har jeg latt dem beholde lappen.

De 3 ukene de har lappen da blir trukket i fra den totale tiden uten lapp, så du sparer på en måte 3 uker.

Du får vel lappen tilbake om 3 uker, så beholder du den inntil dom er avlagt, altså kan det gå 1 år før du får dommen lagt mot deg og da mister du lappen først om ett år, i så lang tid dem finner ut at du kommer til å miste den. Kjenner en som fikk godkjent å kjøre moped (ble mopedbil) til og fra jobb siden han var avhengig av dette, men det er sikkert ørten regler på det også.
 #280040  av Zepticon

Om dem ikke reiser sak etter x dager (ikke sikker på hvor mange) kan du bare gå å kreve førerkortet ditt tilbake :)

Søskenbarn av meg gjorde dette... Han ble stoppet godt over førerkort-fart, men godtok ikke beslag. Skrev brev til politiet at han godtok boten men ikke tap av førerkort. Politiet reiste ikke sak innen fristen så han bare gikk å hentet førerkortet på politistasjonen.
 #280127  av jumbo

1. Om de ikke har reist sak mot deg innen da, ja.
2. Ja
3. Nei
4. Ta lappen i et annet land for bruk i Norge hjelper egentlig lite dersom du har fått et beslag her allerede. Det er egentlig ikke lappen i konkret forstand du mister ved beslag, det er retten til å føre kjøretøy som KREVER førerkort du mister. Ergo kan du ha så mange førerkort du bare vil - dersom kjøretøyet krever førerkort i Norge har du ikke lov å kjøre det uansett
5. Det skader aldri å prøve - skriv en saklig og godt begrunnet søknad til det aktuelle politidistriktet og håp det beste. Tror i utgangspunktet du ikke skal ha for mye håp dog - at førerkortbeslag er uheldig i forhold til arbeidet ditt er liksom noe de ser på som helt normalt og en naturlig del av straffen.
Vegtrafikklovens paragraf 33, 6. avsnitt, samt Vegtrafikklovens paragraf 40 kan med fordel referes i en slik søknad.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldle ... trafikklov*&

Lykke til.
 #280246  av celicapower

Takker for alt av svar som har komt men lurer fortsatt på en ting til

Når straffen er blitt satt gjelder dommen fra den dagen jeg ble stoppet eller fra den dagen jeg for dommen(siden jeg ikke har samtykka beslag av førerkort)??
 #280282  av ArildM

Hvis du hadde samtykket til beslag hadde dommen gjeldt i fra den dagen du mistet kortet/ble tatt i kontroll. Nå som du har nektet beslag får du kortet tilbake etter 3 uker, og når du får dommen minster du kortet igjen i så lenge som dommen bestemmer at du skal være uten(fra den dagen de på nytt tar i fra deg lappen).
 #280402  av jumbo

celicapower skrev:Takker for alt av svar som har komt men lurer fortsatt på en ting til

Når straffen er blitt satt gjelder dommen fra den dagen jeg ble stoppet eller fra den dagen jeg for dommen(siden jeg ikke har samtykka beslag av førerkort)??
Fra den dagen du fysisk innleverer lappen, enten ved kontrollen eller i etterkant, helt avhengig av hvordan du forholdt deg
 #280449  av ArildM

Ja, hvis dommen blir 6mnd så blir hendelsesforløpet slik:
1. Lappen blir beslaglagt du samtykker ikke.
2. Siden du ikke samtykker får du lappen tilbake etter 3 uker.
3. Du beholder lappen til dommen har falt
4. Dommen faller og du mister lappen i 6mnd i fra den dagen dommen faller og du på nytt må levere inn lappen.
 #280573  av jumbo

Du får fratrekk for de tre ukene lappen din var først beslaglagt, uansett om du får den utlevert i mellomtiden frem til dom er avsagt.