TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Er du lei av at Ã¥rsavgiften gÃ¥r til alt annet en vei??

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #280806  av lexusmann

Ditto!! :wink:
 #280808  av CelicaTurbo

Har underskrevet, men helt ærlig så er en slik kampanje ganske verdiløs og blir nok ikke vurdert som spesielt seriøst når kampanjen er basert på en løs påstand uten forsøk på å dokumentere hva avgiftspengene brukes til (selv om vi alle vet at påstandene nok er ganske sanne). Det er litt skuffende at når en slik kampanje først settes i gang så gjøres det ikke på en seriøs måte. Nå ser det jo bare ut som om vi signerer pga at vi er noen sytepaver som er villige til å tro på hva som helst av påstander :roll:
 #280834  av ArildM

Whine whine :lol: :
Avgiften går vel rett i kassa slik som alle andre avgifter og fordeles deretter.
1 milliard her 1 milliard der, oisann der var vi tomme jaja ikke noe mer til veier i år heller. La dem betale bompenger.

Men må få legge til at jo bedre folk har det jo mer klager dem. Kjører daglig min lille Mk1 rundt omkring, og veiene er da fankern meg ikke så dårlige at det går utover bilen min og enda er det firmabilen min (dvs at jeg farer over alt).
 #280842  av milcom

ArildM skrev: Men må få legge til at jo bedre folk har det jo mer klager dem. Kjører daglig min lille Mk1 rundt omkring, og veiene er da fankern meg ikke så dårlige at det går utover bilen min og enda er det firmabilen min (dvs at jeg farer over alt).
For deg som bor på sørlandet er det kansje ikke så ille:P
 #280847  av arctic_celi

milcom skrev:
ArildM skrev: Men må få legge til at jo bedre folk har det jo mer klager dem. Kjører daglig min lille Mk1 rundt omkring, og veiene er da fankern meg ikke så dårlige at det går utover bilen min og enda er det firmabilen min (dvs at jeg farer over alt).
Han bor på Stjørdal da.... så sørlandet er det jo ikke.
Men ja... Han skulle kanskje tatt seg en tur til bodø! ;)
Det er liksom ikke bare at veiene til og fra bodø er smale og dårlige, men veiene i sentrum tar jo helt av... fks hvis man skal kjøre til Bodø panorama!?!?!
Fytti katta... en skogsvei er jo nesten bedre jo :)
 #280860  av ArildM

Har bodd i Meløy i 18år og blant annet kjørt opp i Bodø by i sin tid *host*

Største problemet med Bodø er vel at de ikke kan bruke blinklys? :lol:
Men joda, skal være enig i at det er dårlige veier enkelte steder og klart om en kjører veiene i fra Bergen-Oslo-Bodø som jeg har kjørt et par ganger så finner en jo ut at det er kraftig bedringsmonn på mye av strekningene.

EDIT: Sånn når dere sier det så minnes jeg noen høvelig bra veier i Oslo-området og sørover langs tønsberg ++ i sommer (dvs nordnorsk veistandard x10 ganger bedre)
 #280893  av Larsen

Kampanjen for bedring av veinette har jo ført frem da. Vi fikk jo en økningen av tilskudd til vedlikehold av veier. Representaten for underskriftkampanjen var ganske aktiv da saken var oppe i stortinget. Så helt verdiløst er det nok ikke.
 #280924  av Morten

Om jeg ikke husker helt feil var dette oppe i media for noen år siden, omtrent samtidig som høyre skrøyt av å skulle fjerne "idiotiske avgifter". På den tid mener jeg det ble dokumentert at ca (eller var det under?) 10% av veiavgiften som det het da faktisk gikk til vei. Politikerenes måte å løse den saken på ble da å endre navn fra 'veiavgift' til 'årsavgift'. Da er den jo ikke relatert til vei, og dermed ingen som kan klage.... Heia Norge! :roll:
 #281239  av lexusmann

arctic_celi skrev:http://www.an.no/nyheter/article3371112.ece

Veldig bra artikkel!!! :D
 #281248  av sindrejl

milcom skrev:
sørlandet har faktisk de værste veiene i landet, fytti rakkern. Kjører rundt i min lille rx7 nesten daglig og veiene er da fankern meg så dårlige at det går utover bilen min, så her er vi nok ikke helt enige ;)
 #281275  av ArildM

Utrolig artig diskusjon er det i alle fall.

Spørs litt hva en definerer som gode veier også da. Står fremdeles på mitt når det gjelder kjøring på E6 i fra Bodø til Tønsberg, mye av de beste veiene er feks i Trondheimsområdet (Stjørdal-Trondheim = BRA), og E6 før og etter Oslo. Dette reflekterer jo ikke faktisk veistandard på mindre veier i og rundt disse byene :)

Gode veier i Statens/Biltilsynets øyne er vel en vei som en helt standard bil kan kjøre på uten å få større skader over en viss tid? Og akkurat det punktet mener jeg at de fleste veier innfrir.

Men jeg hadde som de fleste andre her inne på forumet godt kunne ha tenkt meg veier som hadde passet bedre for biler med senk og lavprofildekk (kjipt med skeive felger etter en sesong)...

Men så må en spørre seg om kommer dette noen gang til å bli bedre? Kanskje vedvarende klaging i større skala og store oppslag i nyhetsbildet ofte kan føre til en prosentvis bedring over en lengre periode (flere regjeringer?)?