TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bensinforbruk

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #280928  av James

Merker etter jeg koblet til elektronisk boostkontroller på gt4en ,så har bensinforbruket har gått opp :roll: Bruker en del mer bensin nå enn før... Hvorfor skjer det? Noe jeg må gjøre for å få det på vanlig nivå igjen?
 #280931  av Insanity

hva er mye?
 #280953  av James

Insanity skrev:hva er mye?
Har ikke målt, men merker bra økning for å si det sånn.... Mener å ha lest i en post her at du hadde det samme problemet?!
 #280961  av CelicaTurbo

Det er ingen spesiellt grunn til at en boost controller, hverken mekanisk eller elektronisk, skal påvirke drivstofforbruket på noe vis. Det må i så tilfellet være indirekte i form av at man blir mer glad i å trykke på gasspedalen ;) Du bør kanskje måle forbruket da for å være sikker på at dette faktisk er urimelig høyt forbruk, det er jo mulig at du har fått feil inntrykk av forbruket ;)

Til info så målte jeg den bilen til 1.05 liter milen ved vanlig lett småkjøring til-og-fra jobb, og 0.83 på langkjøring med forbikjøringer etc når jeg hadde den..
 #280974  av Larsen

Skal ikke bruke mindre bensin nei så lenge du har den samme rolige gassbruken. Det kan jo være at du har fått en lekasje etter at du monterte den da. Ellers så ville jeg ha sjekket om lambda sonden fungere slik den skal. Ta ut feilkoder (veldig enkelt og koster ingenting)
 #280976  av James

CelicaTurbo skrev:Det er ingen spesiellt grunn til at en boost controller, hverken mekanisk eller elektronisk, skal påvirke drivstofforbruket på noe vis. Det må i så tilfellet være indirekte i form av at man blir mer glad i å trykke på gasspedalen ;) Du bør kanskje måle forbruket da for å være sikker på at dette faktisk er urimelig høyt forbruk, det er jo mulig at du har fått feil inntrykk av forbruket ;)

Til info så målte jeg den bilen til 1.05 liter milen ved vanlig lett småkjøring til-og-fra jobb, og 0.83 på langkjøring med forbikjøringer etc når jeg hadde den..
Kanskje det er litt på syken, da det har vert litt harde økonomiske tider i det siste, og mer sparsom på bensinen som fører til at man føler bensinen forsvinner fortere enn normalt :P Men det er noe jeg har lagt merke til etter BC ble montert, og har ikke hatt noe større høyrefot enn før jeg fekk BCen :P Heller det motsatte da jeg ikke har kunne gitt på siden den FCD som var der har tatt kvelden og kutter på 0.9bar... Så må være forsiktig med gasspedalen. Får forøvrig montert ny FCD imorgen så da ordner det problemet seg :wink:
 #280979  av James

Larsen skrev:Skal ikke bruke mindre bensin nei så lenge du har den samme rolige gassbruken. Det kan jo være at du har fått en lekasje etter at du monterte den da. Ellers så ville jeg ha sjekket om lambda sonden fungere slik den skal. Ta ut feilkoder (veldig enkelt og koster ingenting)
Mer bensin mener du vel? ...har ikke funne noe lekasjer noen steder (hadde vel også da luktet bensin vil jeg tro)
Hvor eller hvordan får jeg evt. sjekket feilkoder? Må den inn på versted for å sjekke det?
 #281001  av Insanity

James skrev:
Larsen skrev:Skal ikke bruke mindre bensin nei så lenge du har den samme rolige gassbruken. Det kan jo være at du har fått en lekasje etter at du monterte den da. Ellers så ville jeg ha sjekket om lambda sonden fungere slik den skal. Ta ut feilkoder (veldig enkelt og koster ingenting)
Mer bensin mener du vel? ...har ikke funne noe lekasjer noen steder (hadde vel også da luktet bensin vil jeg tro)
Hvor eller hvordan får jeg evt. sjekket feilkoder? Må den inn på versted for å sjekke det?
regner med at han mener vakuum ell trykk lekasjer.

min bruker generellt mye, antakelig pga uorginale dyser
 #281008  av Larsen

James skrev:
JA jeg mente mer bensin.
Det ligger en fin guide her på forumet et sted på hvordan du tar ut feilkoder. Det er veldig enkelt å gjøre selv og kan gjøres av alle på 5-10 Min. Søk litt så finner du guiden igjen.

Beste måten å finne vakum lekasjer er å spraye startgass rundt forskjelige steder på innsuget. Endrer turtallet seg så har du en lekasje. Det pleier ikke å lukte bensin hvis det er en vakum lekasje. Kun bensinlekasje det.
 #343365  av CelicaDream

Kanskje litt off-topic, men jeg har målt min 1992 celica cs. og på blandet kjøring og med 60 liters tank, så får jeg kjørt ca 35-40 mil....er dette noenlunde normalt ??
 #343372  av mralp

Laveste jeg har greid på min CS er 1.28 l/mila. Nå har jeg litt mere ponier enn originalt, men det er uansett en "stor" bil som slurper litt suppe når den brukes slik den skal :wink:
 #343386  av donk2k

Min gikk på 1liter "blank" på mila. Riktignok med Autronic sprut.
Orginalt slurper de godt i seg med bensin så fort de får ladetrykk.
 #343500  av castman

Hvor mye bilen bruker har så sinnsykt mye å si hvordan du kjører! Ved blandet/snill kjøring kommer man ned i 1-1,2liter og havner vel fort opp i 2-3 liter ved agressiv kjøring...!