TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• "Ny-turbo" med slark???

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #281241  av a man in the nude

Har kjøpt en turbo fra ebay som skulle være en ny ct-26 som er oppgradert til "47mm or 20G compressor wheel".
Da jeg kjente på akslingen inni viste det seg å være slark i den. I begge retninger...opp og ned og ut og inn. Er dette
normalt på en ny turbo ( tviler på det )...eller har jeg god grunn til å føle meg sykt rundlurt nå?
 #281244  av Supramk3turbo

Høres ikke akkurat bra ut det der:( De oppgraderingene sa meg ikke så mye, men har de byttet lager til noe annet spørs det jo hva slags lager det er.
 #281252  av tojo

Spec for oem CT26 er:
aksial vandring: 0,13mm eller mindre
radial vandring: 0,18mm eller mindre
 #281266  av Larsen

Hvis det ikke hadde vært litt slark i den så ville jo ikke turboen snurret rundt. Sjekk med spesifikasjonene til toyo. Å oppgradere compressoren på en ct 26 er vist helt bortkastet ettersom det er eksoshuset som står for flaskehalsen...
 #281289  av TorErik

Nå vet ikke jeg noe om denne turboen da jeg stortsett har vært borti Garrett, men noen turboer har jo lager som vil slarke litt.
Dessutten vil en ny turbo alltid være litt slark i. Dette bedrer seg jo når turboen får oljetrykk, Om vi snakker mye slark opp og ned ville jeg vært litt mer bekymret!
Ut og inn har lite og si..
 #281389  av Larsen

TorErik skrev:Nå vet ikke jeg noe om denne turboen da jeg stortsett har vært borti Garrett, men noen turboer har jo lager som vil slarke litt.
Dessutten vil en ny turbo alltid være litt slark i. Dette bedrer seg jo når turboen får oljetrykk, Om vi snakker mye slark opp og ned ville jeg vært litt mer bekymret!
Ut og inn har lite og si..
All stor slark har mye å si. Hvis du har for mye aksial slark(in/ut som du kaller det) så vil en av viftene skrape huset. Mange av de nye garret turboen kjører kulelager og derfor vil de ha litt andre krav til klaring enn det man klarer med oljelager.