TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ny bil, litt smÃ¥problemer

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #281701  av advance

Hei, da var bilen kommet til Oslo etter en litt slitsom tur til Dombås og hjem igår ;). Her er den ved siden av den andre bilen min ;)
DSC00092 (Medium).JPG
DSC00092 (Medium).JPG (67.13 kiB) Vist 630 ganger
DSC00093 (Medium).JPG
DSC00093 (Medium).JPG (60.38 kiB) Vist 630 ganger
Motoren virker frisk og rask! Men det har seg slik at under hard belastning lukter det varmt / motor i coupè. Er dette vanlig og kan jeg kanskje modifisere luftingen til motorrommet litt så den får bedre kjøling?

Så har vi en merkelig greie med 3 gir. Ved full akselerasjon girer den lett som ingen ting, mens ved vanlig kjøring må jeg mellomgasse ETTER jeg har ført spaken i posisjon. Andre ganger går det ved vanlig kjøring hvis jeg er litt bestemt! Dvs det virker som en overføringsfeil og ikke sync ringene da jeg ville hatt problemer med å skyve spaken i posisjon. Her skraper det når jeg prøver og slippe clutchen og ikke når jeg fører den i gir... Det virker som jeg rett og slett ikke får dyttet den helt inn og at vridningen motoren gjør ved gasspådrag gir den siste mm som skal til... Noen som har vært borte i dette før og vet om det er justeringsmuligheter på giroverføringene? Motoren er fra en corolla...

SÃ¥ lever tomgangen sitt eget liv ;). Men det sto noen gode tips om det her jeg skal teste ut.

Ellers er det jo interessant å vite om noen gode erfaringer med turbokit til mk1? Gjerne bolt on... Sånn for sommeren...

Hvis noen har noen enkle metoder å modifisere kaldstart dysen eller gi den mer bensin på er jeg veldig takknemlig for det og ;)
 #281728  av ArildM

Grattis med grombil 8) Søk opp tråden som heter "Mk1 Fast Idle Fix" ang kaldstart :)

Ikke vært plaget med lukt i kupe i fra motor? Hørtes rart ut.

"Turbokitt":
http://www.speed-source.net/products/mki_turbo_kit.htm

Har en faq en eller annen plass, står mye lurt der.
Bla om dyser, toppakning, internal mods +++

4AGE i god stand skal tåle opp mot 200hk uten modifiseringer..?
 #281820  av advance

Nå ser det ut som om jeg må fremskynde planer om ny motor. Trur jeg tok feil av girkassen :/. Jeg tipper den tok kvelden idag. Nå skraper den bare på 3. gir, og får ikke spaken i 4. gir i det hele tatt. Skudd i blinde om noen har en quick fiks på dette.
 #281848  av Morten

Trenger vel ikke ny motor fordi om kassa tok kvelden?
 #281895  av advance

Nei det er klart, men det er jo ikke stort mer jobb å bytte motor og gir til 4agze fra japan enn det er å bytte kassa ;). Men jeg har sporet opp en kasse fra Danmark. Så vi for se hva jeg og medeier blir enig i ;).

Fikk bilen på bukk og ser at den svetter litt fra topp-pakningen i bak-kant og kanskje litt ved oljetrykksbrytern. Svetter og litt fra bunnpakkningen. Zimmeringen på høyre drivaksel må byttes. Ellers fikk jeg en titt på de latterlige stab-stagene under :D. De skal vi gjøre noe med... Planen var jo bare å kjøre i sommer å ta det som må taes for EU til mai. Ikke noe mer. Men nå fant jeg 4agze til 1200$ og det er ikke dyrt.

Vet jo ikke hva det blir til enda, men det frister mer å bytte motor enn girkasse ;).

Er det noen som har god erfaring med etterstramming av toppen? Det er vel strekkbolter på denne?
 #281972  av Haugrud

Boltene trenger ikke å etterstrammes på 4age, siden det ikke er strekkbolter på denne! :)
 #282020  av advance

Da er det vel bare å anta at topp-pakningen er gåen.

Vi bestemte oss idag for å kjøpe nye motor/kasse (4agze) fra Canada ;). Så da er det bare å håpe på god sjø og en mnd's tålmodighet :D