TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• KRISE! eller bagatell...?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #35375  av FireWalk

Dette er ikke lite pinlig. har vært MR2 eier i litt over en måned nå Og første skandale er (?) allerede et faktum. for noen uker siden var jeg og en kompis av meg ute og cruiset.. fant ut at jeg burde kjøpe noe olje siden jeg skulle fylle bensin likevel. Nå har det seg slik at kompisen min har en del mer peil enn hva jeg har, så jeg spurte: har det noe å si hva slags olje jeg har på? bilen bruker syntetisk olje. så sier han: neida, spiller ingen rolle hva slags merke det er, så lenge det er syntetisk ja.
så mens jeg fyller bensin har han allerede vært inne og fått tak i en 4 liters kanne (som jeg må betale for) og begynner å fylle på...

Nå har jeg kjørt rundt i ca 3 uker, og sjekket oljen her om dagen.. var minket en del.. så jeg tenkte at jeg burde fylle på. Stakk innom en bensinstasjon for å fylle olje, tenkte jeg burde ta samme som sist. Så tar jeg frem en kanne. Der står det Delsyntetisk.... og det skumle var jo at de med delsyntetisk og syntetisk er jo så å si prikk lik! så det var da jeg fikk en misstanke... kjøpte en kanne 4 liter syntetisk olje og stakk hjem for å sjekke hva kompisen min faktisk hadde fylt på den dagen.. og joda.. gankse riktig... han hadde helt nedpå DELSYNTETISK olje......!!!

FAEN så irriterende.. mister jo nattesøvn jeg nå over dete.. og jeg har akkurat kommet hjem fra jobb. har jobbet 17,5 timer siden i går til i dag tidelig.. og nå får jeg vel neppe sove med denne grufulle undringen hengende over meg. jeg har jo kjørt rundt i 3 uker med FEIL type olje ..... skal noe gjøres skikkelig må man gjøre det selv, nå har jeg iallefall lært... :\

Men ja... Er dette veldig ille? har det noe å si? hva bør jeg gjøre?

noen sier at man må for ALL del ikke fylle på delsyntetisk fordi da begynner den å bruke me olje, og leke osv osv... mens andre sier at det ikke har noe å si, at man ikke BØR gjøre det, men at olje er olje, og at high preformance biler bør ha syntetisk.. eh,.. hva skal jeg tro på!?

er motoren fucka nå? eller går det bra om jeg bare tapper ut den oljen som er der nå med en gang, og fyller på ny syntetisk? må jeg ha bilen på verksted og skru fra hverandre hele shiten nåda eller er det bare en bagatell?

unnskyld den lange frustrerte posten, men jeg har zip zada nada peil på slikt, og som dere kan tenke dere så er det litt kipt å gå rundt å lure på om din nye MR2 er på vei til den sikre død eller ikke... :-)

For dere som gadd å lese alt, håper dere har noen gode tips til meg nå! jeg går nemlig til sengs med allvorlige spasmer her nå...så får jeg håpe her er noen gode svar fra oven når jeg våkner... :)

#35386  av henningl

Har hørt så mangt jeg og, så er ikke sikker.. men lekasjer har mer en tendens til å oppstå om du fyller syntet/delsyntet på en bil som vanligvis får mineralolje såvidt jeg har forstått..

Vil du ha ro i sjelen får du ta et oljeskift/filterskift :)

#35387  av NISMO

Det er nok ikke krise når du har gått fra helsynt til halvsynt... Hadde vert verre om du gikk fra mineral til helsynt som henning sier.

Personlig så hadde jeg ikke gjort noe med det...
Rett meg om jeg tar feil guttaboys:wink:

#35398  av CelicaTurbo

Som dem andre sier: null problem..

faktisk vil jeg si at når det høres ut som om du har en del oljeforbruk vil jeg heller anbefale at du bruker delsynt enn at du bruker helsynt.. det gjør ikke så stor forskjell på din motor annet enn at forbruket ditt kan synke med delsynt.. det hadde vært litt annerledes om du hadde en turbomotor for disse har litt større fordel med helsynt pga at denne oljen tåler bedre den ekstreme varmen som turboen utsetter den for..

#35399  av Alexander G

Jeg har et høyt oljeforbruk, grunnet slitt motor. Og da jeg gikk til toyota og spurte hvilken olje jeg skulle bruke fikk jeg beskjed om delsyntetisk.
Kjører på Valvoline 10w-40.
Mr2 gti 91.mod

SÃ¥ det er nok ikke feil nei.

#35410  av chris

har ikke noe å si å kjøre på delsyntet nei. men om det er optimalt eller ikke, er jo en annen sak.

selv kjører jeg på helsyntet, 0W-30, på min 92 GTi

#35419  av FireWalk

Takker så mye! :) dere er jo en levende bruksannvisning hva min MR2 anngår. Hva skulle jeg gjort uten dere?! :-) Manualen som fulgte med bilen står forøvrig på tysk, så lite hjelp å hente der.. :)

Godt å vite at det ikke er skjedd noe med motoren da iallefall.

Jeg tror jeg skal ta et oljeskift på bilen i dag uansett, få ut den delsyntetiske og fylle opp med syntetisk, siden jeg allerede har kjøpt en kanne med 4 liter syntetisk, og siden bilen har brukt syntetisk fra før. :) også kanskje skifte oljefilter også, aner jo ikke når han som hadde den før skifta det sist.. så bedre føre var.... 8)

#35429  av chris

viktigste er nok å ikke blande mineralsk med syntet ja :)

#35456  av Christian

chris skrev:viktigste er nok å ikke blande mineralsk med syntet ja :)
Ikke noe problem det heller, men ikke akkurat optimalt heller. Men egenskapene blir ikke bedre enn den dårligste olja :)

#35471  av sindrejl

er det noen ts-ogn biler som går på mineral da egentlig? :)

#35493  av @lpher

sindrejl skrev:er det noen ts-ogn biler som går på mineral da egentlig? :)

Good God! ...i hope not! :-)

@lpher

#35496  av Christian

Gti'en min gjorde det, ikke noe problem. Var mest for å dempe oljeforbruket det da :)

#35504  av CelicaTurbo

skal man dempe forbruket så duger nok mineral fremdeles greit det.. men man bør gjerne være flinkere med å bytte oftere for det er vel hovedsaklig toleransen ovenfor temperatur som er hovedproblemet der..

#35540  av supratt

Supraen min fungerer best på mineralsk olje har jeg erfart.
Den går mye jevnere og finere enn med delsyntetisk.

Nå er jo det en gammel motor så det er nok forklaringen på det.

Og temp. har aldri vært noe problem.