TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• "skjevt" ratt

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #35414  av chris

Hvordan kan man rette opp rattet, hvis det er skjevt? Med skjevt mener jeg at, det hele tiden "svinger" mot venstre, når bilen går rett frem. Må holde rattet litt på skrå. Hvis jeg holder rattet sånn det skal være når den skal gå rett frem, så går bilen litt til høyre. Irriterer meg litt av og til det der. Er det mulig å få justert det?

-edit-
i så fall, hvis noen har en finfin oppskrift (detaljert sådan), så er jeg mycket takknemlig :)

#35416  av Christian

Sett den inn til en forstillingskontroll, det er styrearmene i forstillinga som må justeres. Du kan gjøre det selv også, men det blir aldri bra, fordi spissing ol må justeres inn på nytt :)

#35427  av chris

Christian skrev:Sett den inn til en forstillingskontroll, det er styrearmene i forstillinga som må justeres. Du kan gjøre det selv også, men det blir aldri bra, fordi spissing ol må justeres inn på nytt :)
så costa plenty altså :?

#35430  av sindrejl

tusing.. samme som jeg gjorde.. sikkert spissinga som er fucked.. slitsomt å kjøre sånn :/
 #35432  av Mr2 Mk2

chris skrev:Hvordan kan man rette opp rattet, hvis det er skjevt? Med skjevt mener jeg at, det hele tiden "svinger" mot venstre, når bilen går rett frem. Må holde rattet litt på skrå. Hvis jeg holder rattet sånn det skal være når den skal gå rett frem, så går bilen litt til høyre. Irriterer meg litt av og til det der. Er det mulig å få justert det?

-edit-
i så fall, hvis noen har en finfin oppskrift (detaljert sådan), så er jeg mycket takknemlig :)
Har akkurat samme problemet :roll: men det er fordi bærearmen min er skjev.. :(

#35434  av chris

sindrejl skrev:tusing.. samme som jeg gjorde.. sikkert spissinga som er fucked.. slitsomt å kjøre sånn :/
nja, slitsomt er det egentlig ikke. bare rattet som er skjevt liksom. har blitt vant til å holde det litt skjevt. Er ikke så mye det er snakk om, men.. nok til å at det irriterer meg.
Har litt vibrasjon på mellom 120 og 130 km/t også, men under 120 og over 130 går det helt fint. :)

#35455  av hobnob

jeg hadde det på samme måte... bilen gikk skjevt bortover... forstillingskontroll ordner dette og koster som sagt ca en tusing

nå er alt bra, og rattet er "rett"

#35470  av sindrejl

chris skrev:
sindrejl skrev:tusing.. samme som jeg gjorde.. sikkert spissinga som er fucked.. slitsomt å kjøre sånn :/
nja, slitsomt er det egentlig ikke. bare rattet som er skjevt liksom. har blitt vant til å holde det litt skjevt. Er ikke så mye det er snakk om, men.. nok til å at det irriterer meg.
Har litt vibrasjon på mellom 120 og 130 km/t også, men under 120 og over 130 går det helt fint. :)
vel.. helt håpløse å kjøre min.. begynner å vibrere litt i rattet over 180.. kanke tolereres! :P

#35495  av @lpher

sindrejl skrev:
vel.. helt håpløse å kjøre min.. begynner å vibrere litt i rattet over 180.. kanke tolereres! :P
Du også ja?! ....min begynner å vibrere ørlittegrann når jeg passerer tohundreogf.....oppps! :D BTW j/k ;-)

@lpher

#35497  av chris

@lpher skrev:
sindrejl skrev:
Du også ja?! ....min begynner å vibrere ørlittegrann når jeg passerer tohundreogf.....oppps! :D BTW j/k ;-)

@lpher
hehe, ja, skjønner ikke at du holder ut :D

#35517  av MR2turbo

Jeg ville tatt en 4-hjuls kontroll når jeg først leverte den inn.. så får du bilen 100% bra etterpå.. koster litt mere men absolutt verd det..

Jeg skal prøve å sette opp bilen selv, jeg.. på verkstedet.. på gamlemåten med rettholdt og justerbart vater.. For vinklene blir ikke som orginalt alikevel.. og da er det best å gjøre det selv.. kansje... :wink: Men muligheten er jo sterkt tilstede for at jeg ender opp med å levere den inn da...

#35549  av Dont_Panic

hm, bare sånn for sikkerhetskyld, du har skjekka at det er likt lufttrykk i alle dekka? :)

#35563  av Christian

MR2turbo skrev:Jeg ville tatt en 4-hjuls kontroll når jeg først leverte den inn.. så får du bilen 100% bra etterpå.. koster litt mere men absolutt verd det..

Jeg skal prøve å sette opp bilen selv, jeg.. på verkstedet.. på gamlemåten med rettholdt og justerbart vater.. For vinklene blir ikke som orginalt alikevel.. og da er det best å gjøre det selv.. kansje... :wink: Men muligheten er jo sterkt tilstede for at jeg ender opp med å levere den inn da...
Det går nok, men fy for en jobb :)

#35568  av turboman

Du har ikke hatt av rattet i det siste vel, og satt det på "skjevt", da??

Er hjul-stillingen feil, synes det vel på dekkene dine?

:)

#35617  av sindrejl

han sliter dekk som en tulling :)