TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 2 gen vs 3 gen 3sgte

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #284893  av lasse

Sitter og sliter litt her, hva skal jeg ha? Er jo forskjell på disse motorene, ikke minst i pris, men hvilken skal jeg velge?
Hva synes dere jeg skal gå for? Noen som har kjørt biler med begge og kan si litt om forskjellen i drag og sånt?
Har jo uansett tenkt å trimme litt (full eksos, filter, fcd, bc) blir det noe særlig effektforskjell mellom generasjonene etter slike modifikasjoner?

Sliter fælt med å bestemme meg, HJELP MEG!!!
 #284897  av hmsilset

velg 3.gen motor. Har ikke prøvd dem selv,men har sjekka dette evnet mye selv de siste åra,og det er klart
best å putte i den med mest effekt.Prisen er veldig lav syns jeg.Om du kjøper inn rearcut,betaler for jobben
og får alt skikkelig gjort så har du en 245hk driftssikker motor og drivverk for bare 40.000kr inkl arbeid om du finner noen som er flinke.40.000kr for en god motor med 90 hk mere en du har nå,er en grei pris syns jeg.
 #284964  av Morten

lasse skrev:Har jo uansett tenkt å trimme litt (full eksos, filter, fcd, bc) blir det noe særlig effektforskjell mellom generasjonene etter slike modifikasjoner?
Det vil skille et sted mellom 25-50hk vil jeg tippe på 2.gen og 3.gen etter dette. Hovedgrunnen til dette er ikke at 3.gen nødvendigvis har noe særlig mer moment (trykk i setet), men at den er litt friere på toppen av registeret slik at denne drar godt helt til rødmerkingen, mens 2.gen vil dette litt i effekt på toppen (endel av dette skyldes forskjellene på ct26 og ct20b turboene, men ikke alt). Personlig ville jeg valgt 3.gen hver gang, men det er ikke det samme som å si at 2.gen er en dårlig motor. Mer at jeg liker 3.gen karakteristikken bedre + at en da og får en nyere motor "på kjøpet". :wink:

Orginal tallene på motorene beskriver forskjellen ganske godt, 2.gen har max ca304NM v/3200, mens 3.gen har max ca.304NM v/4000 om jeg husker riktig. Så kommer litt an på kjørestil kanskje?

Edit: en annen ting er at om du er vant med gti'ens 3sge kommer du garantert fra opplevelsen med et STORT smil etter første kjøretur uansett vhilken av de du velger. :lol:
 #284991  av cameleon

Jeg har 2.gen. Men angrer i dag for at jeg ikke valgte 3.gen den gangen. Om du skal tenke på pris, så ville jeg nok heller ha klaska til med en 3.gen uansett om du må vente litt lengre. Helt klart at 2.gen er en vanvittig moro motor i forhold til en 3sge, men jeg vil nok tro at i lengden vil du ha det større glede av 3.gen. Som morten sier så er det en annen turbo. har en ct20 i min 2 gen nå i motsetning til den orginale ct26 som står i 2.gen. jeg må si at jeg digger å høre lyden av spolen til ct20 når den får futt :D
 #285008  av lasse

Takker for utfyllende svar!
Blir en 3 gen! Gleder meg som en unge!!!
 #285040  av marlboro1310

Du kommer aldri til å angre på det valget :) kjører selv 3gen turbo, den er da noe modifisert: Blitz eksos,hks filter,Apexi Power FC etc...den går godt i massevis! :)
Har etpar kompiser som også bygde om bilene sine hos TRS Autoteknikk...de kjøpte 2.Gen 3sgte (kun de som var på lager da) har kjørt begge sine biler, de er ikke noe modifisert annet enn full eksos,filter og FCD...men sparker som bare det uansett,blir litt feil å sammenligne min bil med deres med tanke på Apexien som er etter montert på min da, men som tidligere sagt : er du vant til 3sge-draget vil følelsen av turbo sus bak ørene...samt puffet oppleves slik at du må lære deg bilens grenser på nytt 8)
Uansett, med 3gen turbomotoren på plass til sommeren, kan du gå sesongen imøte med ett glis.

:mrgreen:
 #285067  av FireWalk

Fordelen som 3gen motoren har fremfor 2. gen motoren er marginale. 3. gen har en litt mer effektiv turbo (CT20b) og lengre duration kammer. Husk at en Japansk 2gen motor er oppgitt til 225 hk, mens en US versjon 2gen er oppgitt til 205.. dette har vel muligens å gjøre med EGR systemet som er fraværende på jspec motorene, samt muligens litt bedre tweaking av ecu.. 3. gen har 245 orginalt. da snakker vi 20 hk forskjell på de to motorene :)

Skal en trimme mye så må en uansett bytte ut kammer, turbo, bensinsystem, ecu og det hele, så da er det like greit å ta utgangspunkt i en 2. gen motor da det blir billigere siden en må bytte ut de delene som gjør at 3. gen har overtak over 2 gen uansett.

Motorene er foruten disse små tingene identiske.

Man kan få en ganske sprek motor ved å bytte eksos, tennplugger, luftfilter og intercooler samt en fcd og boost controller (manuell eller elektronisk) både på 2 og 3. gen. Men det er mer å hente på en 3. gen om man vil tyne mest mulig ut av motoren orginalt uten å gjøre store inngrep.

3. gen har også hakket større dyser enn 2. gen motorene så man kan jo kjøre på med litt mer turbotrykk før det begynner å bli kritisk høy duty cycle på dysene.

Så jeg hadde gått for en 3. gen om jeg skulle ha en nogelune orginal motor med kun de standard modifikasjonene. :-)

Men om jeg skulle trimmet skikkelig (3-500 hk) så hadde jeg tatt utgangspunkt i en 2. gen motor.
 #285086  av pkgrette

jeg valgte gen 3 og jeg angrere ikke plug and play..

også ser den mye rydddigere ut også:D:D
 #285088  av Larsen

Hvis du ikke skal trimme motoren nevneverdig så vill jeg spart pengene å gått for en 2gen motor. Har hatt en 2gen j-spec og fikk prøve en 3gen for litt siden. Draget på de orginalt greier du ikke å skille mellom Og det går helt fint med dumpventil på 2gen motoren også hvis du ikke har noe imot litt sot i eksosen mellom giringene.
 #285102  av Veggi

Er det noen som kan linke bilder av disse 2 motorene. lurer fælt på hvilken jeg har :)
 #285165  av marlboro1310

se bort ifra IC-rørene, de er uoriginale. :)
Vedlegg
min gen3 turbomotor
min gen3 turbomotor
P1000007.JPG (713.08 kiB) Vist 265 ganger
 #285168  av marlboro1310

her er en original 2.gen turbo
Vedlegg
2 gen.turbo
2 gen.turbo
P1000149.JPG (2.4 MiB) Vist 267 ganger
 #285200  av FireWalk

og her er min 3S-gte 2. gen.